• FruHall

Trend att skaffa barn?

Har det inte blivit lite av en trend att skaffa barn i ung ålder? Jag är själv ung förälder så ta inte illa upp, men det känns nästan lite som att det blivit något mode att skaffa barn som ung.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Trend att skaffa barn?
  • Hannah76

Fast det kanske blir så när det är ont om jobb? att det känns meningslöst att plugga och satsa åt det hållet? Då bildar man familj istället, det ger en sorts trygghet?

• MissJen

Ja håller helt med. O verkar va någon trend oxå att skaffa tvåan direkt efter ettan. Så gör alla här i stan känns de som.

• FruHall
    Hannah76 skrev 2009-09-08 14:38:09 följande:
    Fast det kanske blir så när det är ont om jobb? att det känns meningslöst att plugga och satsa åt det hållet? Då bildar man familj istället, det ger en sorts trygghet?
    Det var som min vän sa att nu är det dåliga tider så det enda dom kan göra nu är att kramas. hehe. stämmer nog lite..
  • FruCasparsson

Jag vet inte, kan ju ha att göra med att folk inte har jobb och ser familjen som ett sätt att komma vidare i livet. Liksom att unga idag kanske tjänar mer pengar än förut?
    Inte vet jag, det är bara mina tankar runt det hela :)

Sen är det faktiskt många som väntar länge idag också, vet flera som fått sin första i trettio och över det :)

• FruHall
    MissJen skrev 2009-09-08 14:38:41 följande:
    Ja håller helt med. O verkar va någon trend oxå att skaffa tvåan direkt efter ettan. Så gör alla här i stan känns de som.
    Ja precis. Tycker inte dom ska vara för tätt2-3 års mellanrum är nog bra om man ska ha syskon. Då hinner man njuta av den första innan nästa kommer. Barnet blir lite mer medveten om att mamma har syskon i magen. Dom blir lite mer inblandade så att säga. Dom får ta del av allt då..
  • FruHall
    FrookenHedlund skrev 2009-09-08 14:42:26 följande:
    Jag vet inte, kan ju ha att göra med att folk inte har jobb och ser familjen som ett sätt att komma vidare i livet. Liksom att unga idag kanske tjänar mer pengar än förut? Inte vet jag, det är bara mina tankar runt det hela :) Sen är det faktiskt många som väntar länge idag också, vet flera som fått sin första i trettio och över det :)
    Jo precis, fast det är ju inte den åldern man lägger märke till egentligen utan man ser ju mest dom som är yngre. Jag vet iaf att här i linköping finns det väldigt många unga föräldrar, det finns bra och det finns dåliga föräldrar som drar ett dåligt rykte om oss yngre.

Många anser mig som ung mamma, men jag vill egentligen inte göra det. Jag hade tagit studenten och fått jobb innan jag blev gravid. Jag är gift med min sons pappa och vi lever ett sunt liv, men många av de unga föräldrarna har ju ingen partner eller bor fortfarande hemma hos sina föräldrar som hjälper till att uppfostra barnet. Det känns inte rätt.
  • BubbelBoom

Tror inte att folk som skaffar barn som unga ser det som en trend, det vore ju fruktansvärt. Såna människor kan köpa sig en liten vovve ist.

• MissJen
    FruHall skrev 2009-09-08 14:44:04 följande:
    Ja precis. Tycker inte dom ska vara för tätt2-3 års mellanrum är nog bra om man ska ha syskon. Då hinner man njuta av den första innan nästa kommer. Barnet blir lite mer medveten om att mamma har syskon i magen. Dom blir lite mer inblandade så att säga. Dom får ta del av allt då..
    Precis. O de flesta skaffar ju tvåan så tätt inpå bara för att få va hemma längre. De tycker ja är fel.
    Ja är ung o har barn. Om ja ska ha en till så blir de efter ja jobbat ett tag o när min son är lite äldre. Han är ett år nu så.
  • FruHall
    BubbelBoom skrev 2009-09-08 14:48:04 följande:
    Tror inte att folk som skaffar barn som unga ser det som en trend, det vore ju fruktansvärt. Såna människor kan köpa sig en liten vovve ist.
    Felet med vissa unga mammor, Och nu säger jag VISSA INTE ALLA! (för att vara på den säkra sidan så alla förstår), tror att barnet för alltid kommer vara bebis, och när bebisen växer upp så tröttnar dom. Har faktiskt mött flera mammor som blivit av med barnen för "det var så jobbigt" eller "Barnen gick inte att uppfostra" . Men det är egentligen mammor som man kunde se på krogen några veckor efter förlossning för dom hade fyllt 18.
Svar på tråden Trend att skaffa barn?