• vargaa

Jag vill jobba utomhus! Finns mitt drömjobb?

Finns det något arbete som innebär mycket vistelse utomhus, och som inte kräver år av avancerad utbildning? Jag är djur- och naturmänniska och skulle kunna tänka mig det mesta som innebär att man får vara ute - med undantag för industriarbete. Det behöver inte vara välbetalt men helst inte heller underbetalt. Drömmen vore att få sköta om en hel gård med allt vad det innebär - stängsel, kor, grisar, höns, beten... Där det handlar om att underhålla och ta hand om saker och ting. Men jag är eg öppen för det mesta som innebär att man får arbeta i en miljö som är trivsam med frisk luft och rörelse. Sitter på kontor idag och mår så dåligt av det livet.

Hur hittar man ett sånt jobb?

• Svar på tråden Jag vill jobba utomhus! Finns mitt drömjobb?
  • vargaa

Kräver inte dessa jobba en del utbildning?

• sakoline

Jobba i ett reservat nånstans?
    Nej, ovanstående kräver ingen utbildning, möjligtvis hästskötare då man lär ha kunskap om hästar förvärvad någonstans ifrån.

• Kjell2

Jag vet en del med hästutbildning som fått jobb utomlands på stuterier/hästskolor. Väldigt mycket jobb och dåligt betalt men lärorikt.

Fundera lite så här: Varför skulle de anställa dig och inte en lokal? Vad gäller för arbetstillstånd?

Förrut kunde man få tillfälligt jobb på Kibbutz i Israel, vet inte om den möjligheten finns kvar. Gratis mat och husrum samt lite fickpengar. Vet att vissa franska vingårdar behöver plockhjälp på hösten.

Överlagt är det svårt att få mer fast jobb utomlands inom områden utan krav på utbildning i länder med hög arbetslöshet.

• vargaa

Jag har familj och kan inte flytta utomlands tyvärr.

Jobba i reservat låter fantastiskt! Hur hittar man ett sånt jobb och vad går det ut på?

• Kjell2
    vargaa skrev 2009-09-08 15:56:49 följande:
    Jag har familj och kan inte flytta utomlands tyvärr.Jobba i reservat låter fantastiskt! Hur hittar man ett sånt jobb och vad går det ut på?
    Ursäkta - läste utomlands, inte utomhus.

Kolla runt lite på gårdar och lantbruk där du bor om de behöver hjälp. Sen finns det jobb som parkförvaltning, vägbyggen, skogplantering, bärplockning som är mycket utomhus.
  • så mycket bättre

Hästskötare behöver man visserligen inte ha utbildning för men det krävs en hel massa erfarenhet för att man ska bli anställd. Det är inte heller ett liv som är lätt att kombinera med familj då det är sena kvällar, tidiga mornar och nästan alltid likadant på helgerna.

Däremot kan man ju jobba i stall som "allt-i-allo", det är mycket utomhusarbete och även arbetet i stallet är ju väldigt "friskt" och luftigt.

Sen finns det ju också KY-utbildning och liknande för jordbruksutbildning, en utbildning som är bara 1 år och gillar man det man gör så går ju det fort!

• vargaa

Jag sysslar med hästar privat och som sagt krävs en del arbetserfarenhet för att man ska få anställning. Allt-i-allo skulle vara toppen, det är mer den typen av arbete jag är ute efter, men hur mycket tjänar man med ett sånt jobb?

Har kikat lite på utbildningar men blir osäker på vad man kan få tag på för jobb med dem i bagaget?

• mams2004

Min syrra jobbar som klövverkare,hon tjänar hyffsat.

• sakoline
    vargaa skrev 2009-09-08 15:56:49 följande:
    Jag har familj och kan inte flytta utomlands tyvärr. Jobba i reservat låter fantastiskt! Hur hittar man ett sånt jobb och vad går det ut på?
    Hehe jag läste också "jobba utomlands" precis som Kjell...
    Men jag vet inte: skogsmästare kanske?
    sv.wikipedia.org/wiki/Skogsm%C3%A4stare
    Men den kräver utbildning dock.
  • Mamma89

hästskötare behöver du hippolog utbildning för.. iaf om du arbetar för dom större ryttarna eller företagen.. som hästskötare på tex en mindre ridskola behöver du nog ingen utbildning för.. beroende på vad ägarna säger..

har själv jobbat som hästskötare i flera år, ett helt underbart jobb.. så e du hästmänniska hade jag sattsat på de:)

• kerry

Du kan komma och jobba hos oss, fast gratis...hahaha

• så mycket bättre

Just jordbruksutbildning kan ju ge jobb hos bönder tex.
    Vet faktiskt itne hur bra betalt det är som allt-i-allo, säkert olika från stall till stall.

Hon som jobbade som allt-i-allo på den 4Hgård jag jobbade hade 3 hästar, egen gård, en son som spelade 3 olika sporter, körde med minibuss ca 6 mil tur-och-retur varje dag och var dessutom ensamstående så hon kan inte haft miniminilön iallafall!

Dessutom kan man ju jobba som stallskötare också, alltså inte hästskötare utan ansvarig för in-utsläpp-mockning-fodring osv men det har nog desto sämre lön tyvärr.

• listen

Jag jobbar på ett I Ur och Skur-dagis, vi är ute jämt.
    Kolla med Friluftsfrämjandet.
    Annars djurparker och olika gårdar..

• ställningsbyggare

Du kan försöka hitta jobb som ställningsbyggare, då får du vara utomhus och även jobba mycket med kroppen så får du en bra fysik =)

• Patio

Djurpark? Bor du nära Sthlm så anser jag att Skansen är en toppenplats att arbeta på. Dock bör man väl tycka om barn en del för att jobba där. Man ska ju inte bara vara bra med djuren, man måste även vara lite serviceminded. ;) Hade jag inte flyttat från Sthlm, så hade jag absolut tagit jobb på Skansen!

Svar på tråden Jag vill jobba utomhus! Finns mitt drömjobb?