• Sandra O

Att adoptera bort sitt barn i Sverige

Många abortmotståndare anser att man bör adoptera bort barnen iställlet. Detta föreslås på fullt allvar till gravida som velar om de ska göra abort eller inte. Är det ens möjligt att göra det i Sverige? Jag trodde det var ytterst få "svenska" barn som blev bortadopterade. Istället är det väl snarare så att samhället kommer göra allt för att du ska ta hand om ditt barn själv.

Hur är det egentligen? Och är det verkligen ok att skriva att adoption är ett realistiskt alternativ till abort?

• Svar på tråden Att adoptera bort sitt barn i Sverige
  • grön banan

Självklart kan man ge upp sitt barn för adoption.

• lennartsdotter

Ja, det går att adoptera bort sitt barn inhemskt.

Jag tycker inte att det är helt fel tänkt. Att adoptera bort sitt barn är INTE ett substitut till abort, men det kan vara ett bra alternativ för kvinnor som inte vill göra abort men som inte heller vill/kan ta hand om det födda barnet.

Det kanske borde informeras mer kring adoption som ett alternativ kan jag tycka.

• klocka

Ja, det finns svenska adoptioner, men det är väldigt ovanligt, runt 20 om året, max. I Sverige är välfärdssystemet så väl utbyggt att till och med outbildade, inkapabla, oförstående, ointressearade mödrar ofta får tillräcklig hjälp från samhället för att få ta hand om sitt barn.

Just nu pågår ju en debatt om det och man utreder om det skall vara möjligt att adoptera bort barn mot den/de biologiska föräldrarnas vilja om det är det bästa för barnet. Det finns ju t ex fall där barn har åkt mellan ett eller flera familjehem och den/de biologiska föräldrarna som gång på gång får försöka ta hand om sitt barn, men misslyckas. Det bidrar ju inte till en trygg uppväxt.

• Dr Mupp

Ja självklart kan man adoptera bort barnet. Det är dock inte så vanligt.

Jag hoppas att lagen ska gå igenom att det blir lättare att adoptera uppväxtplacerade barn. De ger dem en helt annan trygghet.

• NecroQueen

Jag har funderingar på vart man ska vända sig?! Då jag redan har gjort ett antal aborter och fått missfall ett fler tal gånger. Så funderar jag nu på att adoption kan vara ett bra alternativ att tänka över. Eftersom varken jag eller min fästman är redo för ett barn nu.

Så finns det någon hemsida man kan gå in på för att läsa om det?

• Dr Mupp
    NecroQueen skrev 2012-01-18 02:22:10 följande:
    Jag har funderingar på vart man ska vända sig?! Då jag redan har gjort ett antal aborter och fått missfall ett fler tal gånger. Så funderar jag nu på att adoption kan vara ett bra alternativ att tänka över. Eftersom varken jag eller min fästman är redo för ett barn nu.

Så finns det någon hemsida man kan gå in på för att läsa om det?
    Du vänder dig till socialkontoret i din kommun.
    En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • Trollbarnet

Första steget är väll att ta flickan till BM och se hur allt ser ut, så både barn och mamma mår bra. Hon har ju missat en hel del nu.

Därefter är det väll dags att bestämma vad som ska göras i framtiden då hon inte är redo att ta hand om barnet. Antingen så är det dags att växa upp och börja ta ansvar över sina handlingar, hon måste ju inse att hon har handlat fel. Om hon verkligen inte ville ha barn och fick reda på det redan i början, så hade hon ju kunnat göra en abort och fått den hjälpen hon behövde. Men gjort är gjort.

Om det skulle bli aktuellt att adoptera bort barnet, så ska man vända sig till soc i din kommun skulle jag tro, då kan de hjälpa dig därifrån.

Tror att det kanske skulle bli en knepig situation ur allas synvinklar ifall hon skulle föda fram barnet och överlämna till er och sedan ta "tillbaka" barnet när hon är redo. Ni måste ju tänka på att det kommer bli väldigt knepigt för barnet också och väldigt förvirrande.

• Lilia

Klart att man kan adoptera bort sitt barn. Jag funderade själv allvarligt på det då jag blev gravid av misstag.

• Litet My

Jadå det kan man, anledningen att det görs så sällan gissar jag är att man i Sverige kan få stöd och hjälp att ta hand om sitt barn trots att man är tonåring, arbetslös eller ensamstående, vilket man inte kan i många länder.

• Litet My
    Litet My skrev 2012-08-15 02:10:16 följande:
    Jadå det kan man, anledningen att det görs så sällan gissar jag är att man i Sverige kan få stöd och hjälp att ta hand om sitt barn trots att man är tonåring, arbetslös eller ensamstående, vilket man inte kan i många länder.

I alla länder skall det stå, inte många
Svar på tråden Att adoptera bort sitt barn i Sverige