• saraochleo

Hur länge är man ung förälder?

Jag e bara nyfiken på hur länge man ska kalla sig för ung mamma? vad klassas jag? 23 år när jag fick barn. ung? yngre? lagom?

• Svar på tråden Hur länge är man ung förälder?
  • Wednesday85

Jag var också 23 (fyllde 24 samma år) och jag skulle nog säga att det är ganska lagom!

• banansmoothie

Jag var 21 och jag tycker jag var skitung.

• 3 barns mamma84

Jag är 24år har 2 barn och planerar nr 3 nu jag tycker jag är ung som har snart 3 barn och blir 25år om 1år..
    Men lagom inte ung inte gammal

• Dime09

Vet inte, fins nog ingen generel regel kring det eftersom alla människor har sin egen syn på det.
    Själv fick jag barn när jag fyllt 20 och känner inte mig som en ung morsa eftersom alla i min bekantskap har fått barn i 14-20 års åldern. Dem som fått barn innan dem fylde 18 kallar jag ung mamma men 18 och efter är normalt för dem jag umgås med.

• TyskMamma

nu är jag 25. Då kallar de mig inte för "ung mamma" längre. Men jag tror mer det beror på hur gamla DE ANDRA mammorna i omgivningen är. Om genomsnittet är runt 25 så ses man ju inte som lika ung, som om genomsnittet på förstföderskorna är långt över 30 och du kommer där med dina 20 .... =)

• såffan

ung mamma tänker jag typ 15-18 sen yngre till 25 kanske vet inte, svår fraga :P

• Pretty Banana

Det är ganska ungt att få barn vid 23, genomsnittet ligger ju på 29 eller något sådant, men det betyder ju inte att det inte är normalt eller lagom.

• Phlippan87

tycker att är man över 18-20 så ska man inte klassas som ung mamma längre, inte på det sättet som de flesta använder uttrycket i varje fall...
    tycker inte att jag är så ung och kommer precis ha fyllt 22 när vårt barn föds

Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • Bliglin

Allt är väl relativt här i världen...

För att vara i storstan i Sverige eller Europa skulle iaf JAG säga att 23 år är en "Ung mamma" då medelåldern för förstföderskor numer ligger över 30 år.

Men generellt tänker nog jag att man är "ung mamma" då man får barn innan 20.

"Gammal mamma" är man då man får barn efter 35, i min värld ska tilläggas. Själv fyller jag snart 39 och har en snart 1,5-åring hemma - så jag är tveklöst en gammal mamma. Tycker jag. Dock tycker jag inte att det är ett skvatt mindre lagom.

Så allt mellan 20 och 35 är varken gammalt eller ungt i min värld. Och vad som är lagom bestämmer man ju själv.

(Och jag som fick barn i Europas huvudstad måste säga att jag kände mig inte alls gammal som 37-åring när min son var spädis. I Bryssel får nog inte många akademiker barn innan de fyllt 35...)

• saraochleo

personligen ser jag mig själv som ung mamma men de beror säkert på hur omständigheterna i familjen är. jag var ensam från dagen jag fick reda på att jag var gravid.
    har man ett ordnat förhållande vid 23års ålder kanske jag inte skulle kalla dem för unga föräldrar .. me jag vet inte ..

svårt, därför jag frågar om andras åsikter

• Saarraa

Jag blev gravid när jag var 22 och fick barn när jag var 23, jag ser mig inte som ung mamma. Nästa månad fyller jag 25 år.

Ung mamma ser jag som under 20 år.

• Enniie

Ung förälder anser jag vara under 20. Men då går ja ju imot mig själv som är 21 och har 2 barn.

jag vart gravid som 16årig, fick sonen när jag var 17 och andra sonen när jag var 19. Så jag känner mig iallafall som ung förälder än...

Svar på tråden Hur länge är man ung förälder?