• Chiba

Finns det bältesstol med 5-punktsbälte?

Eller är alla bältesstolar med 3-punktsbälte?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-06 15:22
    Kanske ska tillägga att det ska vara en sådan som passar 4 år och uppåt. Så den ska alltså vara framåtvänd.

• Svar på tråden Finns det bältesstol med 5-punktsbälte?
  • Agnes och Ville

Båda våra stolar har 5-punkts bälte.

Vi hade först en Akta Graco Logico S och nu har vi en BeSafe Izi kid2

• cicci85

Det finns framåtvända bilstolar med internbälte upp till 36 kg. Men Varför vill du ha det??

• cicci85
    Agnes och Ville skrev 2009-09-06 14:16:08 följande:
    Båda våra stolar har 5-punkts bälte.Vi hade först en Akta Graco Logico S och nu har vi en BeSafe Izi kid2
    men de är ju bakåtvända!
  • Agnes och Ville

Sorry...såg inte att det stod att dom skulle vara framåt!

• Chiba

En bältesstol e väl alltid framåtvänd? Eller?

Cicci86: Kan du tipsa om ngt märke som har sånna?
    Jag antar att det är säkrare med 5-punktsbälte än 3-punkt så därför vill jag ha en sån

• Joico

Det ska du absolut inte ha! Det är inte alls bra för barnets nacke och ger alldeles för stor påfrestning vid en krock. Varför vill du ha det??
    Bältesstolar använder man med bilens trepunktsbälte

• Joico

Det är inte säkrare, tvärtom. Med fempunktsbälte sitter barnets överkropp tajt fast medan huvudet är fritt att kastas framåt med våldsam kraft vid en krock. Det kan, i värsta fall, göra så att nacken släpper från ryggraden. Det kan ge svåra rygg- och nackskador, förlamning eller t.o.m döden.
    Barn ska sitta bakåtvända så länge som möjligt, minst till 4-5års åldern och 15kg. Sen ska man köpa en bra framåtvänd bältesstol med rygg som används med bilens trepunktsbälte

Chiba skrev 2009-09-06 15:20:47 följande:
    En bältesstol e väl alltid framåtvänd? Eller? Cicci86: Kan du tipsa om ngt märke som har sånna? Jag antar att det är säkrare med 5-punktsbälte än 3-punkt så därför vill jag ha en sån
  • Chiba
    Joico skrev 2009-09-06 15:24:31 följande:
    Det är inte säkrare, tvärtom. Med fempunktsbälte sitter barnets överkropp tajt fast medan huvudet är fritt att kastas framåt med våldsam kraft vid en krock. Det kan, i värsta fall, göra så att nacken släpper från ryggraden. Det kan ge svåra rygg- och nackskador, förlamning eller t.o.m döden.Barn ska sitta bakåtvända så länge som möjligt, minst till 4-5års åldern och 15kg. Sen ska man köpa en bra framåtvänd bältesstol med rygg som används med bilens trepunktsbälte
    Oj,det hade jag ingen aning om. Då ska jag absolut köpa en med 3-punktbälte.
    Men om det nu är så farligt med 5-punktsbälte, varför har man det då överhuvudtaget?
  • Chiba

Och jag menar ju såklart att jag ska köpa en vanlig bältesstol som man använder vanligt bilbälte till, även fast jag skriver 3-punktsbälte.

• Joico

Det finns inte särskilt många framåtvända med fempunktsbälte.. vissa vändbara stolar är godkända att använda med internbältet dock. Det finns mycket som är godkänt men inte bra.. tyvärr. Det är lite ens egen uppgift att ta reda på, som med mycket annat.
    Många föräldrar har ingen aning om att barn ska åka bakåtvänt till MINST 4år t.ex

Chiba skrev 2009-09-06 15:30:50 följande:
    Oj,det hade jag ingen aning om. Då ska jag absolut köpa en med 3-punktbälte. Men om det nu är så farligt med 5-punktsbälte, varför har man det då överhuvudtaget?
  • Miss Lau
    Chiba skrev 2009-09-06 15:30:50 följande:
    Oj,det hade jag ingen aning om. Då ska jag absolut köpa en med 3-punktbälte. Men om det nu är så farligt med 5-punktsbälte, varför har man det då överhuvudtaget?
    För att ett vanligt bilbälte ska fungera måste barnet väga minst 15 kg. I många andra länder vänder de barnen betydligt tidigare och då måste de sitta fast med en sele i själva stolen. Det är alltså om man vänder barnet tidigt som selen är bättre än det vanliga bältet. Men självklart ska man inte vända ett så litet barn!
  • Joico

Det där stämmer inte, även om det är utmärkt att skrämmas med.. det får ju en att haja till väldigt och vore det sant så skulle det nog se till att föräldrar ser till sina barn säkerhet i bilen bättre (jag menar inte att du inte gör det TS)
    Viktgränsen på 15kg hänger på att provdockarna vid krocktester väger 15kg. Man har alltså inte provat stolarna vid lägre vikter eftersom så små barn inte ska åka framåtvänt. Det har ingenting att göra med att bältet inte utlöser, för det gör det vid lägre vikter än 15kg.
    Den undre gränsen för framåtvänt åkande är 4år och 15kg. 2år och 16kg ska alltså åka bakåtvänt minst 2år till, 4år och 13kg ska alltså åka bakåtvänt minst 2kg till.

Miss Lau skrev 2009-09-06 15:42:15 följande:
    För att ett vanligt bilbälte ska fungera måste barnet väga minst 15 kg. I många andra länder vänder de barnen betydligt tidigare och då måste de sitta fast med en sele i själva stolen. Det är alltså om man vänder barnet tidigt som selen är bättre än det vanliga bältet. Men självklart ska man inte vända ett så litet barn!
  • Miss Lau
    Joico skrev 2009-09-06 15:47:15 följande:
    Det där stämmer inte, även om det är utmärkt att skrämmas med.. det får ju en att haja till väldigt och vore det sant så skulle det nog se till att föräldrar ser till sina barn säkerhet i bilen bättre (jag menar inte att du inte gör det TS)Viktgränsen på 15kg hänger på att provdockarna vid krocktester väger 15kg. Man har alltså inte provat stolarna vid lägre vikter eftersom så små barn inte ska åka framåtvänt. Det har ingenting att göra med att bältet inte utlöser, för det gör det vid lägre vikter än 15kg.Den undre gränsen för framåtvänt åkande är 4år och 15kg. 2år och 16kg ska alltså åka bakåtvänt minst 2år till, 4år och 13kg ska alltså åka bakåtvänt minst 2kg till.
    Ok. Jag trodde faktiskt att bältet inte fungerade helt korrekt om man väger mindre än 15 kg (info jag fått tidigare från vad jag trodde var en "säker källa").

Men varför har de då dessa internbälten för småbarn i andra länder. Det borde ju gynna barnen att ha bilens vanliga bälte om det fungerar på ett korrekt sätt?
  • Joico

Jo jag vet, jag har stött på det flera gånger här på FL.. men ja, som sagt. Det stämmer inte.

I andra länder så vänds barnen väldigt tidigt, oftast direkt efter babyskyddet. Det är helt omöjligt för ett trepunktsbälte att hålla kvar ett så pass litet barn. Axlarna är för smala och kroppen för liten, helt enkelt. Bältet är ju anpassat för en vuxen kropp. Skulle ett litet barn ha trepunktsbälte så skulle barnet flyga ur helt enkelt, eftersom axlarna är för smala för bältet över överkroppen så skulle bältet bara glida av och barnet skulle troligen utsättas av sk. underglidning dvs. att barnet glider under midjedelen och iväg..
    Så i dessa fall är faktiskt fempunktsbältet bättre. Men det är lite som pest eller kolera.. så små barn ska ju helt enkelt inte sitta framåtvänt.

Miss Lau skrev 2009-09-06 15:59:19 följande:
    Ok. Jag trodde faktiskt att bältet inte fungerade helt korrekt om man väger mindre än 15 kg (info jag fått tidigare från vad jag trodde var en "säker källa"). Men varför har de då dessa internbälten för småbarn i andra länder. Det borde ju gynna barnen att ha bilens vanliga bälte om det fungerar på ett korrekt sätt?
  • Dr Mupp
    Joico skrev 2009-09-06 16:04:44 följande:
    Jo jag vet, jag har stött på det flera gånger här på FL.. men ja, som sagt. Det stämmer inte. I andra länder så vänds barnen väldigt tidigt, oftast direkt efter babyskyddet. Det är helt omöjligt för ett trepunktsbälte att hålla kvar ett så pass litet barn. Axlarna är för smala och kroppen för liten, helt enkelt. Bältet är ju anpassat för en vuxen kropp. Skulle ett litet barn ha trepunktsbälte så skulle barnet flyga ur helt enkelt, eftersom axlarna är för smala för bältet över överkroppen så skulle bältet bara glida av och barnet skulle troligen utsättas av sk. underglidning dvs. att barnet glider under midjedelen och iväg.. Så i dessa fall är faktiskt fempunktsbältet bättre. Men det är lite som pest eller kolera.. så små barn ska ju helt enkelt inte sitta framåtvänt.
    Fempunktsbältet i de utlänska stolarna är sånna som ger efter lite i en smäll just för att kroppen inte ska sitta helt stumt.
  • Agnes och Ville

Sorry igen...tänkte fel och trodde du menade bilbarnstol

Chiba skrev 2009-09-06 15:20:47 följande:
    En bältesstol e väl alltid framåtvänd? Eller? Cicci86: Kan du tipsa om ngt märke som har sånna? Jag antar att det är säkrare med 5-punktsbälte än 3-punkt så därför vill jag ha en sån
Svar på tråden Finns det bältesstol med 5-punktsbälte?