• zoffan

Vad är oddsen att lyckas?

Hur stor chans är det att lyckas med äggdonation? Spelar åldern på mottagaren roll? Är det större chans med att sätta in fler ägg? Behöver verkligen få svar på detta...

• Svar på tråden Vad är oddsen att lyckas?
  • Pimpinellan

Åldern på mottagen spelar ingen roll eftersom det hänger på äggen ifall man blir grvaid. Oddsen är betydligt högre än med IVF,cirka 40%. Lite större chans med fler ägg.

• Hinos

Det är väl åldern på donatorn som avgör och det är väl därför det är högre chans i utlandet för de har ofta yngre donatorer!

• Bette

Oddsen är drygt 60% i Riga där jag var. Men som sagt utomlands har de mycket yngre donatorer. Min donator som donerade nu är 22 år bara. Så unga finns det knappt i Sverige. I Riga sätter de nästan alltid in två embryon också.

Bette

• MoJ

Instämmer i infon ovan som är de generella sannolikheterna för att lyckas med äggdonationen, dvs att du har ett barn med dig hem från BB. Det är skönt att komma ihåg är det är ungefär dubbelt så stor sannolikhet vid äggdonationsbehandling (40%)som för ett par som försöker naturligt (20%)!!! Skillnaden är att vi vet att ett befruktat ägg planterats in och de flesta som lyckats befrukta ett ägg på naturlig väg inte kommer att veta att det faktiskt lyckades ett par dagar eller så.

Sannolikheten för varje person/par som går igenom behandlingen påverkas självklart av de egna förutsättningarna. Åldern på mottagare, donator och mannens spermier, livmoderns kondition osv är faktorer som påverkar resultatet. Flera av dem kan vården hjälpa.

Riskerna för missfall ökar faktiskt enligt läkarna i Åbo om man sätter in fler än ett embryo. Klarar sig inte det ena embryot har de upptäckt att det är det stor risk att det drar med sig det andra ut. Vilket kanske kunde ha klarat sig annars.

Men, fråga din läkarna på de kliniker som kan vara aktuella i ditt fall så får du reda på vad de kommit fram till.

Har för mig att jag hittade bra info om riskerna på vårdguiden på nätet.

/J

Svar på tråden Vad är oddsen att lyckas?