• cecilianen

1 akut snitt vad händer med nr 2

jag akutsnittades pga bebis sviktade i hjärtljud. jag hade omogen tapp när jag blev igångsatt och värkarna jag hade i 23 timmar gjorde ingen nytta alls...var bara öppen 1.5 cm.
    nu ska jag på aurora samtal för nr2 i jan, men jag undrar om det finns någon som har erfarenhet om hur 2 förlossningen blev efter snitt? eftersom min kropp inte gick igenom en sk vanlig förlossningen kommer kroppen inte heller denna gången veta hur den ska bete sej, är livrädd för ett andra akutsnitt.

• Svar på tråden 1 akut snitt vad händer med nr 2
  • Sian

Jag blev igång satt vid första barnet pga överburenhet (vecka 42). Han vill inte ut helt enkelt! min erfarenhet liknar din, 20 timmar med verkar utan nytta alls (2 cm).

Jag var livsrädd inför andra förlossningen och de var jättebra på Danderyd. Jag blev bokad på planerad snitt i vecka 40, väldigt sent eftersom jag ville födda normalt och läkaren sa att jag hade största chans om förlossningen kom igång av sig själv. Det gjorde det 2 dagar innan planerad snitt. Allt började bra och jag fick mycket stöd av en fantastisk barnmorska som ville hjälpa mig men det blev akut snitt ändå pga av att han fastnade. Eftersom jag var bokad för snitt var det helt upp till mig hur länge jag orkade eller ville försätta.

Vid 3e barnet blev det obligatorisk snitt men hon kom så tidigt att även denna gång blev akut (det ska inte vara möjligt med 3 akuta snitt!).
    Lycka till med förlossning hur du än välja.
    Sian

• Elfva

min förlossning startade med vattenavgång och FEM dygn senare med ett antal omgångar med dropp och annan värkstimulerande medicin (var ändå bara öppen 4 cm) blev det akutsnitt... Det var dock ganska odramatiskt, bebisen mådde bra och så...

Nå väl, denna gång blir det planerat snitt, jag fixar helt enkelt inte att gå igenom det igen, jag vill absolut inte riskera att samma saker händer igen och jag vill absolut inte få det förhatliga droppet igen... Så denna gång fick jag planerat snitt. Nu sitter bebisen dessutom i säte så det är inte så mkt att diskutera.
    Känns skönt att veta att det blir planerat snitt, det jag gick igenom första gång vill jag helst inte gå igenom igen...

• Toka2

Mitt första barn föddes med urakut snitt pga eklampsi. Mitt andra och tredje föddes vaginalt. Första vaginala förlossningen tog 8½ timme från start till bebis, den andra mindre än 56 minuter. Fjärde barnet är beräknat till början av april 2010, och jag vill campa utanför Förlossningen sista månaden för att hinna in denna gången.

När jag snittades så var det inte för att förlossningen hade startat, utan pga min havandeskapsförgiftning/eklampsi, så när andra barnet skulle födas så blev det första gången min kropp upplevde förlossningsarbetet. Det är lite annorlunda om man har hunnit öppna sig lite/helt innan snittet, då har kroppen lite att "minnas".
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • cecilianen
    Toka2 skrev 2009-09-03 18:20:52 följande:
    Mitt första barn föddes med urakut snitt pga eklampsi. Mitt andra och tredje föddes vaginalt. Första vaginala förlossningen tog 8½ timme från start till bebis, den andra mindre än 56 minuter. Fjärde barnet är beräknat till början av april 2010, och jag vill campa utanför Förlossningen sista månaden för att hinna in denna gången. När jag snittades så var det inte för att förlossningen hade startat, utan pga min havandeskapsförgiftning/eklampsi, så när andra barnet skulle födas så blev det första gången min kropp upplevde förlossningsarbetet. Det är lite annorlunda om man har hunnit öppna sig lite/helt innan snittet, då har kroppen lite att "minnas".
    det är det jag är rädd för...att kroppen liksom inte vet hur den skall göra denna gången oxå. var inte ens öppen 1.5 cm efter 24 timmar så tror inte min kropp är gjord för att föda barn :). vill verkligen inte ligga 24 timmar igen o sen ändå sluta i snitt.
  • Toka2

ceilianen: Som tur är så är den ena förlossningen inte den andra lik, om det kan trösta. När andra barnet föddes övervägde jag faktiskt EDA (jag är nål- och spruträdd, snitträdd, etc) men klarade mig på lustgasen. Tredje barnet föddes hemma i hallen - nema problema

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden 1 akut snitt vad händer med nr 2