Adhd, autism ?? Blir förvirrad av min sons beteende..( har ej fått diagnos..)
Har en fin pojke på ca 4 år. Under hela sin uppväxt har han haft svårt att stilla still, har alltid varit "på gång" och så är det ganska mkt fortfarande men han kan också sitta still om det är något som han är intresserad av som tex film..
Han upprepar ofta saker under dagar, veckor, månader som liksom "fastnar" hos honom, det är som att det är "hack i skivan" om ni förstår vad jag menar.
Han har alltid varit strulig med maten och väger inte speciellt mkt för sin ålder men just nu är han inne i en mkt bra period för att vara honom.. (kanske för att vi inte lägger så mkt fokus på maten längre? Han får äta det han äter typ och att vi har accepterat att han inte äter "allt"...)
Han har tidigare haft svårt med att leka med barn och kan fortfarande ha det ibland men på förskolan, går han undan om det "blir för mkt" (grabbiga lekar tex) och kan sedan börja leka med kompisarna igen.
Han har hittills lekt mkt för sig själv men börjar bli mer social känns det som?
Han älskar att rada upp saker, stoppa ner små leksaker i större leksaker och han blir jättearg om något går fel! ( tex att han försöker få in 20 bilar i något där det bara för plats 10 stycken..)
Han är rädd för vissa saker - som för andra är " no big deal". Vet inte om det kan ha med ljud att göra? (tex fläktar, tvättmaskin osv)
När det gäller kläder så är han känslig för om hans kläder blir blöta eller smutsiga, vill gärna byta då. Vill också att man klipper bort lappar i nacken på kläder.
Han är känslig för lukter - speciellt sånt som luktar illa. Då kan han börja "ulka"..
Med oss föräldrar har han ögonkontakt men kan undvika det med andra ( förskolepersonal, läkare (som utreder honom) , släktingar osv..)
Han kan vara "distanslös" emot främlingar, skulle lätt kunna bli iväglurad med någon " ful gubbe".
Han kan avbryta ett samtal med att prata om något helt annat - som intresserar honom tex en saga, en film el dyl
Kan vara impulsstyrd och inte "tänka sig för" (som att tex måla sig med tuschpennor i ansiktet, kladda choklad i ansiktet, måla badrumsspegeln med tandkräm osv..)
När jag har pratat med "förstå-sig-påare" så har de ibland något i stil med "autiska drag" och då blir jag alldeles kallsvettig! Har precis börjat "accepterat" att han kanske har någon typ av "bokstavskombination".
Är beredd att gå i genom eld och vatten för min son för att han ska få rätt hjälp! Men hur ska jag kunna hjälpa honom när jag inte vet OM det är något fel på honom och VAD det i så fall är för fel??
Någon diagnos är det inte prat om förrän i skolåldern i vår kommun..
Eller.. kan han bara vara omogen för sin ålder??