• Poena

Kostnad för att anlägga häck?

Har du planterat häck nyligen? Vad för typ och hur många meter? Hur mycket kostade plantorna?

• Svar på tråden Kostnad för att anlägga häck?
  • Emerun

En häckplanta kostar allt mellan 50-150kr, räkna med ca:3-4st plantor/meter.

• Crea Diem

Barrotade plantor av de vanligaste sorterna (måbär, aronia, liguster, syren tex) kostar bara ca 25 kr st, 3 plantor per meter bör man räkna med. Och jord behövs förståss, men det är beroende av vad du har för jord - fråga på din plantskola!

• Poena

Tack för tipsen! Jag tycker personligen att buxbom är väldans fint men gissar att det ligger i högre prisklassen och att den även växer långsamt (?). Skulle gärna ha en snabbväxande häck men vill ej ha barrträd.

• Mimmi P

Vi köpte nåt de kallade för 10-pack på plantagen, det var 10 plantor som satt i en kruka, det kostade 179 kr, billigt men plantorna är ju ganska små så det tar ju lite längre tid att få en rejäl häck. Vi köpte vintergrön liguster.

Tror 3-4 plantor/m gäller de flesta häcksorterna.

• Hagi

ca 2000 kr för en 45-50 meter vintergrön liguster

• Soul

Vi har precis satt häck och som du ville jag ha en som kom upp i höjd snabbt, men inte något barr. Vi fastnade till sist för avenbok som man inte klipper ner innan den nått rätt höjd, vilket man ska göra årligen med de flesta andra häckar. Vi köpte krukodlade 125 cm höga för 170 kr/st. 3 st per meter x 14 meter blev ju en del, men det tyckte vi det var värt. Utöver det fick vi ta dit en kille som grävde och fyllde på ny jord det mest var grus och sten, vilket vi betalade 5 000 kr för inkl jorden. Med lite pålar och ståltråd för att binda upp blev det runt 12 500 kr. Vi är supernöjda, även om det blev en del pengar. Blir ju billigare om man köper mindre plantor så klart, men då får man vänta längre på en fullvuxen häck.

• isisisis
    Poena skrev 2009-08-30 20:35:42 följande:
    Tack för tipsen! Jag tycker personligen att buxbom är väldans fint men gissar att det ligger i högre prisklassen och att den även växer långsamt (?). Skulle gärna ha en snabbväxande häck men vill ej ha barrträd.
    Buxbom kostar ca 300 kr per planta
    Den är låg och långsamväxande.Passar bättre för renessansträdgårdar.
    Den är trevlig,men dyr.Luktar kattpiss för övrigt
Svar på tråden Kostnad för att anlägga häck?