• RMM

Hur svårt kan det vara?!

Har varit utan p-piller i 2,5 år samt precis gjort första IVF som misslyckats. Jag är ledsen och allt känns värdelöst. Hur svårt kan det vara?! Folk blir ju på smällen till höger och vänster medan vi kämpar och kämpar. Vet att någon dag kommer vi ha en lite kotte men vi har ju väntat så länge och jag vill inte vänta mer! Vi ha barn nu! Jag är 29 år, gift, har hus och är så redo för att bilda familj. Frustrerande. Eller vad säger ni?

• Svar på tråden Hur svårt kan det vara?!
  • PuhGirl

Vet precis hur du känner har dock inte gått och fått hjälp ännu då jag är rädd för att höra att det är nåt fel på mig

• RMM

PuhGirl: förstår hur du tänker. Vi kände likadant och drog ut på utredningen. Men det visade sig att min man har toppkvalitet på sperman och jag är normal. Det finns alltså ingen orsak. Måste vila ett par månader efter min första IVF. Under tiden tänker jag faktiskt använda ägglossningstest, vilket jag aldrig tidigare gjort. Man vet inte, mirakel kan ju inträffa... Tycker absolut att ni ska söka hjälp om ni vill. Varken utredning eller IVF är särskilt jobbigt. Lycka till!

• RMM

Ring en IVF klinik. De berättar hur allt går till. Vi gjorde fösta IVF privat för att slippa köa och fick komma efter 1 mån. En väninna gick till privat gynekolog för att få en remiss skickad till landstinget och sedan dröjde det ca ett halvår innan de fick komma igång med sin IVF genom sitt landsting. Så det finns lite olika varianter. Att hålla på privat är eg ingen skillnad från att göra det via sitt landsting förutom att vi slapp väntetiden.

• Vijja

RMM: Vi väntar på IVF i landstingets regi, ca 3 månaders väntetid. Så jag hoppas att få påbörja behandlingen i år iaf:) Så skönt att du skriver att IVF processen inte var besvärlig. Det är så många som klagar och verkar tycka att det är pest att man blir rätt orolig. Själv tycker jag inte att själva infertilitetsutredningen varit jobbig alls, men är som sagt lite oroad över IVF:n. Upplevde du att det tog mycket tid i anspråk? Behövde du vara borta mycket från jobbet och så? Är lite bekymrad över chefens reaktion på stor frånvaro...

• RMM
    Vijja skrev 2009-09-14 16:01:48 följande:
    RMM: Vi väntar på IVF i landstingets regi, ca 3 månaders väntetid. Så jag hoppas att få påbörja behandlingen i år iaf:) Så skönt att du skriver att IVF processen inte var besvärlig. Det är så många som klagar och verkar tycka att det är pest att man blir rätt orolig. Själv tycker jag inte att själva infertilitetsutredningen varit jobbig alls, men är som sagt lite oroad över IVF:n. Upplevde du att det tog mycket tid i anspråk? Behövde du vara borta mycket från jobbet och så? Är lite bekymrad över chefens reaktion på stor frånvaro...
    Utredningen går nog tyvärr inte att jämföra med IVF bhendling. Det är väl ingen dans på rosor men absolut inte pest. Sprayen gav mig acne, hömörsvängningar och vallningar. Sprutorna molande värk i äggstockarna och mycket uppblåst mage. Äggplockningen tyckte jag gjorde jätteont, men det var å andra sidan över på 20 min. När man fått tillbaka embryot och gick hemma och "ruvade", den tiden var värst. Psykiskt påfrestande liksom. Men nu vet jag hur allt går till och nästa tillfälle känns mindre jobbigt på nåt sätt. Alla provtagningar, vaginala ultraljud, äggplockning och tillbakaförande av embryo sker ju på dagtid så det beror väl på vad man har för arbete, men visst tar det lite tid. Jag arbetar bara natt så för mig var det inga problem. Därremot fick jag lov att vara hemma de 2 veckorna efter tillbakaförendet av embryot då vanlig dygnsrymn är bäst för processen. Summan av kardemumman är att det en IVF behandling kräver lite av paret, främst kvinnan, men det är helt klart värt det!
Svar på tråden Hur svårt kan det vara?!