Vijja skrev 2009-09-14 16:01:48 följande:
RMM: Vi väntar på IVF i landstingets regi, ca 3 månaders väntetid. Så jag hoppas att få påbörja behandlingen i år iaf:) Så skönt att du skriver att IVF processen inte var besvärlig. Det är så många som klagar och verkar tycka att det är pest att man blir rätt orolig. Själv tycker jag inte att själva infertilitetsutredningen varit jobbig alls, men är som sagt lite oroad över IVF:n. Upplevde du att det tog mycket tid i anspråk? Behövde du vara borta mycket från jobbet och så? Är lite bekymrad över chefens reaktion på stor frånvaro...
Utredningen går nog tyvärr inte att jämföra med IVF bhendling. Det är väl ingen dans på rosor men absolut inte pest. Sprayen gav mig acne, hömörsvängningar och vallningar. Sprutorna molande värk i äggstockarna och mycket uppblåst mage. Äggplockningen tyckte jag gjorde jätteont, men det var å andra sidan över på 20 min. När man fått tillbaka embryot och gick hemma och "ruvade", den tiden var värst. Psykiskt påfrestande liksom. Men nu vet jag hur allt går till och nästa tillfälle känns mindre jobbigt på nåt sätt. Alla provtagningar, vaginala ultraljud, äggplockning och tillbakaförande av embryo sker ju på dagtid så det beror väl på vad man har för arbete, men visst tar det lite tid. Jag arbetar bara natt så för mig var det inga problem. Därremot fick jag lov att vara hemma de 2 veckorna efter tillbakaförendet av embryot då vanlig dygnsrymn är bäst för processen. Summan av kardemumman är att det en IVF behandling kräver lite av paret, främst kvinnan, men det är helt klart värt det!