Hur får jag bort bananflugor?
Ja, hur får man enklast och lättast bort bananflugor (eller om det är blomflugor)?
Ja, hur får man enklast och lättast bort bananflugor (eller om det är blomflugor)?
ställ ut några små burkar där du blandat lite ättika, vatten å diskamedel...
diskmedelet gör att de stannar där å lukten gillar de tydligen, vattnet vet jag inte men förmodligen bör de spädas ut lite för att bli tunnare..
Häll kokande vatten i slasken, och kör tricket som hotten skriver om. Plocka bort frukt, gör rent i slasken och ha inte smutsig disk framme.
Det låter bekant Då får jag gå och köpa hem lite ättika mao, tack för tipset!
ibland är bananflugorna kräsna har jag märkt. Vi får alltid in dom nu på hösten och vissa år fungerar det med ättika och andra år med balsamvinäger. Luktar lite illa i köket nån dag men sen vänjer man sig. Diskmedlet är faktiskt till för att få bort ytspänningen så att de inte kan sitta på ytan och äta, vilket de skulle göra annars.
Jag blandar balsamvinäger, vatten, lite socker och diskmedel i en skål och ställer där de är som värst. De dras till den sura doften av vinägern och dyker ner i skålen. Diskmedlet gör att ytspänningen försvinner och de små kräken drunknar..
Jag har nog balsamvinäger hemma, kan ju testa med det först och om det inte funkar får jag testa ättika helt enkelt.
Är så frustrerande, de dök bara upp och är så jäkla svåra att bli av med. Har inte stökigare än vanligt
ngn som vet hur länge de lever?
Witch Child skrev 2009-08-30 12:02:33 följande: