• Frk Svår

Hur får jag bort bananflugor?

Ja, hur får man enklast och lättast bort bananflugor (eller om det är blomflugor)?

• Svar på tråden Hur får jag bort bananflugor?
  • hotten

ställ ut några små burkar där du blandat lite ättika, vatten å diskamedel...

diskmedelet gör att de stannar där å lukten gillar de tydligen, vattnet vet jag inte men förmodligen bör de spädas ut lite för att bli tunnare..

• Hannah76

Häll kokande vatten i slasken, och kör tricket som hotten skriver om. Plocka bort frukt, gör rent i slasken och ha inte smutsig disk framme.

• Frk Svår

Det låter bekant Då får jag gå och köpa hem lite ättika mao, tack för tipset!

• kitiara

ibland är bananflugorna kräsna har jag märkt. Vi får alltid in dom nu på hösten och vissa år fungerar det med ättika och andra år med balsamvinäger. Luktar lite illa i köket nån dag men sen vänjer man sig. Diskmedlet är faktiskt till för att få bort ytspänningen så att de inte kan sitta på ytan och äta, vilket de skulle göra annars.

• Ekorrfamiljen

Jag blandar balsamvinäger, vatten, lite socker och diskmedel i en skål och ställer där de är som värst. De dras till den sura doften av vinägern och dyker ner i skålen. Diskmedlet gör att ytspänningen försvinner och de små kräken drunknar.. {#lang_emotions_demon}

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • hotten
    kitiara skrev 2009-08-30 11:48:41 följande:
    ibland är bananflugorna kräsna har jag märkt. Vi får alltid in dom nu på hösten och vissa år fungerar det med ättika och andra år med balsamvinäger. Luktar lite illa i köket nån dag men sen vänjer man sig. Diskmedlet är faktiskt till för att få bort ytspänningen så att de inte kan sitta på ytan och äta, vilket de skulle göra annars.
    ja det var det jag menade "att de stannar där" he he
  • Frk Svår

Jag har nog balsamvinäger hemma, kan ju testa med det först och om det inte funkar får jag testa ättika helt enkelt.

Är så frustrerande, de dök bara upp och är så jäkla svåra att bli av med. Har inte stökigare än vanligt

• Frk Svår

Witch Child skrev 2009-08-30 12:02:33 följande:

ngn som vet hur länge de lever?
    Ingen aning men de är enna jäklar på att föröka sig så man kan nog inte bara vänta ut dem
  • Witch Child
    Frk Svår skrev 2009-08-30 12:03:41 följande:
    Witch Child skrev 2009-08-30 12:02:33 följande: Ingen aning men de är enna jäklar på att föröka sig så man kan nog inte bara vänta ut dem
    nej tyvärr. =( jag råkade lägga ner ett äppelskrutt till hamstern o så nästa dag var det typ 30 flugor däri... aaaah* jag har balmsam/diskmedel o rapsolja blandning på 2 olika ställen nu för att verkligen få tag på alla.. grrr*

härmed förklarar jag KRIG... hohoho {#lang_emotions_death}
Svar på tråden Hur får jag bort bananflugor?