• Sally09

väldigt kort navelsträng

hej alla!

sitter här snart tre månader efter en superbra och snabb förlossning med min fina lilla tjej, men så slår det mig ändå att allt ju inte var helt som det brukar. när tjejen äntligen kom ut kunde jag inte få upp henne direkt på magen eftersom hennes navelsträng var så kort att den bara precis räckte till för att lägga henne nedanför min rumpa. bm sa högt "OJ vilken liten navelsträng!" och sköterskan utbrast också ett "ja titta HERREGUD så kort!". då var allt så lyckligt så jag bara typ skrattade lite och sen bajsade hon så skrattade vi åt det osv.

men nu undrar jag om inte detta hade kunnat vara farligt, tänk om strängen varit så kort att hon inte kommit ut där på slutet, eller ryckt med moderkakan utan att den hunnit lossna ordentligt. nu gick det ju bra men kan man kolla längden på navelsträngen inför nästa gång? har tid för återbesök snart men ville se om detta kanske är vanligt så någon annan vet.
    kramar

• Svar på tråden väldigt kort navelsträng
  • MalinAnnaJosefine

Min mamma har berättat att jag också hade en sån kort navelsträng. Men då trodde bm att det var för att hon hade gått över tiden två veckor.
    Men det är ju 24 år sen. Har ingen aning om vad dom säger idag om det hela.

Vackra Oliver 2 juni 2009
  • Sally09

okej, jag fick två dagar innan så det stämmer ju inte här... hoppas på svar på återbesöket. det jag mest är ute efter är ju att man kollar navelsträngen inför nästa gång. det är ju inte rutin annars.

• Linha

Min son hade också jättekort navelsträng så dom var tvungen att klippa den innan jag kunde få upp honom på magen. Men det var ingen som sa något om att det skulle vara någon fara. Han lade sig rätt väldigt tidigt och snurrade inte runt så mycket i magen och jag har funderat på om det kan han berott på den korta navelsträngen.

Nu är jag gravid igen men ingen har sagt något om att kolla navelsträngen på denna bebben och jag har faktiskt inte kommit på tanken att fråga.

• nötskrikan

Äldsta dottern hade kort navelsträng, jag kunde inte få upp henne på magen förrän den var avklippt. Dotter nr två hade längre navelsträng och jag fick upp henne på magen direkt

• mammas hjärta01

Hej, jag har nu en dotter på 4/5 månad som föddes med akut kejsarsnitt pga: kort navelsträng, den var bara 30 cm.

Detta var väldigt traumatiskt för mig då detta är mitt första barn. Jag låg i hela 12 timmar innan dom insåg att hon inte kunde komma ut, då efter ett försök med en sug klocka, vilket var det mest ondaste jag varit med om..

När det sedan var dags för operation så satt hon fast i "gången" så dom fick verkligen kämpa för att få ut henne.
    Efter operationen drabbades jag av en depression som gjorde att jag tänkte mkt på "tänk" om vi hade dött?? vilket jag fick veta sedan att min dotters hjärtljud blivit sämre även mitt hjärta. Mitt blod tryck sjönk & var så lågt att dom inte kännde den till slut.
    Mitt ärr på buken är ett bevis på att det gick väldigt fort till.

Jag kommer ihåg att jag verkligen inte orkade mer.. jag var helt slut.
    Nu undrar jag, borde dom inte ha sett att hennes navelsträng var så kort på ultraljudet? är det inte det den är till för? att se om det är något fel?
    Jag har fortfarande väldigt svårt för att komma över detta, jag kan bara inte glömma..

Jag är glad över att det gick bra till slut endå, men vägen dit var hemsk.
    Jag tackar gud för min dotter varje dag.
    Men om jag blir gravid igen,? jag vet inte om jag vågar...

• Jessica85

Båda mina har haft korta, sonens var bara 25 cm så den klippte dem direkt oc dotterns var 30..

• sofkiv

min dotter dog av det, hon hade för kort navelsträng och hade den 1 varv runt halsen.. det var den förklaringen jag fick. hon dog i v41 i magen, på en lördag var hon borta och på torsdag innan levde hon.

Svar på tråden väldigt kort navelsträng