• Pippi

Vad är rätt o vad är fel?

Jag har en flicka på tre år o en son på 8 månader hemma. Flickan har aldrig varit på dagis utan vi har löst det så att jag o min man jobbar olika tider,han 100% dagtid o jag 50% kvällar o helger(just nu är jag mammaledig).
    Vi går på öf 3 dagr i veckan o hon ska även börja på kyrkans barntimmar nästa vecka.
    Min oro nu är att jag förstör nåt för mina bar som inte låter dem gå på dagis?
    Jag vill njuta varje sekund av dem!
    Vi träffar även kompisar med barn ca 1 g/v.

Vi hade tänkt ha barnen hemma tills de börjar skolan,men alla tjatar om att vi gör fel o att det inte är rätt mot barnen.De talar hela tiden om hur roligt deras barn har det på dagarna på dagis.

Ibland tvivlar jag på att min magkänsla inte är vad som är rätt för barnen o det är ju dem jag vill väl,men gör jag rätt eller fel?
    Har barnen det roligare på dagis?

• Svar på tråden Vad är rätt o vad är fel?
  • Lucia1987

Jag har ett dagis precis utanför min lägenhet som jag går förbi varje dag med min hund. Brukar alltid kolla in på barnen och undra hur min dotter kommer att ha det när hon börjar dagis...Det ser ut som om dom har jätte kul iaf..Dom får lika och utveckla språket. Träffa massa barn och skaffa massa kompisar.

Jag tycker det är en bra grej att dom får komma ifrån oss lite oxå hehe Fast det är svårt i början.. Men känslan att hämta barnen från dagis då dom kommer springande när dom ser dig...ohh vilken känsla jag saknar att få uppleva.

Mamma berättade för mig att jag till och med ibland inte vill gå hem från dagiset eftersom det var så kul där

Men gör det du tycker är bäste för er

• Niike

Tycker att dagis är jätte viktigt...

• Valandur

Du skriver att du 3 dagar i veckan går på ÖF och att hon ska även börja på kyrkans barntimmar nästa vecka, samt att du även brukar träffa kompisar med barn någon gång i veckan. Det låter ju som hon får träffa andra barn nästan varje dag! Det borde väl räcka?
    Lita på din magkänsla.

• ElinC

Vill du ha dina barn hemma så är det det som är rätt! Det är ju inte så att ni inte träffar andra barn... Jag förstår dig fullt ut. Jag har min stora (2,5) hemma och en liten bebis. Själv tror jag att dagis är mest för föräldrarnas skull. Det är ytterst få barn som har det bättre där än hemma. Kompisar har ju din dotter ändå.

• Storis

Jag har min snart treåring hemma. Går på kyrkis och har tänkt att han ska börja barntimmar nästa höst.

• lövet2

Ja, i de flesta fall har barnen roligare på dagis. Ungefär som att låta sin 10-åring tillbringa 8 timmar varje dag på ett tivoli. Ungen har kul, men hur bra är det i längden? Det blir liksom för mycket av allting. En 3-åring behöver träffa andra barn, men behöver han verkligen träffa samma 15-20 barn 10 timmar/dag? I mina ögon mår barnet betydligt bättre av att träffa 1 barn här och 2 barn där, och ett par gånger i veckan 10 barn på samma gång (ÖF).
    Vad lär sig ett barn på dagis, som han inte kan lära sig hemma? Jo, att klara sig i en stor grupp med barn. Behöver ett hemmabarn vara bra på just det? Nej! Först när det är dags för skolstart är det där något barnet behöver kunna, och det har barn i alla tider lärt sig på nolltid. Av mina barn har 6 stycken hunnit börja skolan, och ingen av dem har haft problem med att hamna i en stor grupp med barn efter att ha varit hemma fram till dess!

You´ll learn to live with them ...
  • Hemmaföräldern

Jag tror att hemma är bäst (självklart vi är ju på en tråd för hemmaföräldrar) men jag vet att det inte bara är att gå till en park och träffa andra barn (de är på dagis bakom höga stängsel och får sällan gå ut därifrån), så från 3-4 år så kan deltidsförskola vara bra (lekis, kyrkis) några timmar i veckan.

Vill du träffa fler som valt att stanna hemma länge så besök www.hemmaforaldrar.se och gå in på samtalsforumet där :)

Dagis idag har som regel för stora barngrupper och för lite personal. Det gör att personalen inte kan ha så god uppsikt över barnen och vad som händer. De har inte heller möjlighet att göra utflykter med många små barn. Tänk dig själv ditt barn får komma ut där ute i den "riktiga världen" och upptäcka allt spännande tillsammans med dig.

Tänk att bara gå i sakta mak genom en park och titta och känna på allt spännande där, klappa en hund, stampa i en vattenpöl, titta på insekter, leka med grenar, blad, kottar och stenar. Få ha en vuxen nära sig som ger den kärlek, närhet och omsorg som ett barn har rätt till. Få bli bekräftad, få tid, kunna prata.

Det finns inte en bättre tillvaro för ett litet barn. Med en sån trygg grund att stå på så klarar det livet mycket bättre. Tänk sen vilken fin kontakt ni får. Det är trygghet.

• Pippi

Jag känner nog att min magkännsla är den riktiga trots allt.Jag har möjlighet till att va hemma tills barnen börjar skolan och ska så göra.

Tack för alla styrkande svar jag fått,ibland önskar jag att det fanns ett facit att titta i ,så att man vet att man gör rätt.

• DrKejs
    Hemmaföräldern skrev 2009-08-28 18:53:23 följande:
    Jag tror att hemma är bäst (självklart vi är ju på en tråd för hemmaföräldrar) men jag vet att det inte bara är att gå till en park och träffa andra barn (de är på dagis bakom höga stängsel och får sällan gå ut därifrån), så från 3-4 år så kan deltidsförskola vara bra (lekis, kyrkis) några timmar i veckan. Vill du träffa fler som valt att stanna hemma länge så besök www.hemmaforaldrar.se och gå in på samtalsforumet där :) Dagis idag har som regel för stora barngrupper och för lite personal. Det gör att personalen inte kan ha så god uppsikt över barnen och vad som händer. De har inte heller möjlighet att göra utflykter med många små barn. Tänk dig själv ditt barn får komma ut där ute i den "riktiga världen" och upptäcka allt spännande tillsammans med dig. Tänk att bara gå i sakta mak genom en park och titta och känna på allt spännande där, klappa en hund, stampa i en vattenpöl, titta på insekter, leka med grenar, blad, kottar och stenar. Få ha en vuxen nära sig som ger den kärlek, närhet och omsorg som ett barn har rätt till. Få bli bekräftad, få tid, kunna prata. Det finns inte en bättre tillvaro för ett litet barn. Med en sån trygg grund att stå på så klarar det livet mycket bättre. Tänk sen vilken fin kontakt ni får. Det är trygghet.
    Så vackert skrivet så jag fäller en tår.
  • identitet
    Hemmaföräldern skrev 2009-08-28 18:53:23 följande:
    Tänk dig själv ditt barn får komma ut där ute i den "riktiga världen" och upptäcka allt spännande tillsammans med dig.Tänk att bara gå i sakta mak genom en park och titta och känna på allt spännande där, klappa en hund, stampa i en vattenpöl, titta på insekter, leka med grenar, blad, kottar och stenar. Få ha en vuxen nära sig som ger den kärlek, närhet och omsorg som ett barn har rätt till. Få bli bekräftad, få tid, kunna prata.Det finns inte en bättre tillvaro för ett litet barn. Med en sån trygg grund att stå på så klarar det livet mycket bättre. Tänk sen vilken fin kontakt ni får. Det är trygghet.
    underbart skrivet! och SÅ rätt!
  • Anne69

Lita på din magkänsla! det är bara ni föräldrar som vet vad som är bäst för just era barn - ingen annan. Jag tror att många av de andra föräldrarna säger såna konstiga saker just för att de inte har kunnat göra något annat val än att ha barnen på dagis och därför försöker rättfärdiga det. Men du kan och vill göra ett annat val och då ska du göra det. Självklart behöver en treåring inte träffa så många andra barn...... min gör det då inte o hon har det hur kul som helst med sina föräldrar o syskon!

Svar på tråden Vad är rätt o vad är fel?