• myrstacken

Hur löser ni allt ekonomiskt, ni som tar ut VÅRDNADSBIDRAG?

Ni som tar ut vårdnadsbidrag. Jobbar ni extra någonting och hur länge kommer ni ta ut bidraget?

• Svar på tråden Hur löser ni allt ekonomiskt, ni som tar ut VÅRDNADSBIDRAG?
  • katrina

Jag hoppas kunna använda det från 1 -årsdan till 3 årsdagen. Tar nu ut nästan full föräldrapenning. Sätter undan på särskilt konto några tusenlappar varje månad för att ha och dryga ut med sen. Tösen är nu 8 månader och räknar med att ha sparat ca 18000 kronor på detta sätt innan 1-årsdagen. Har också börjat jobba så smått, hemförsäljning av kläder, som jag också ska sätta undan inkomsten av. Hoppas få det att gå runt, behöver ha 6000 som miniminivå i inkomst inklusive vårdnadsbidraget på 3000. Så planerar vi att göra.
    Drar oxå in på många resor med bilen, då vi inte kör så mycket längre, också dagisavgift spar vi. Försöker för övrigt dra ner på nöjen, klädkonto och annat som man lätt "slösar" pengar på.

• myrstacken

Smart gjort. Tror du att man kan få in ca 7.000 på att jobba kvällar inom hemtjänsten på helgerna och vara ledig på vardagarna? Inklusive vårdnadsbidrag.

katrina skrev 2009-08-27 21:53:11 följande:
    Hoppas få det att gå runt, behöver ha 6000 som miniminivå i inkomst inklusive vårdnadsbidraget på 3000.
  • hammarby

Jag har haft vårdnadbidraget med mina båda barn sen i nov-08 och inte jobbat extra alls..vi har klarat oss på att jag drar in 6000 i månaden, samt min sambos lön (som inte är så fet egentligen).
    Nu i september tar vb slut för min äldsta son som fyller 3 och han ska även börja på förskola ett par timmar i veckan. Men jag ska fortsätta vara hemma med minstingen iaf året ut..gärna till hösten 2010 om det funkar ekonomiskt.

Min plan är att inte behöva jobba extra men om det behövs lär jag nog hoppa på nåt kvällsjobb.
    Vi har bestämt oss för att inte handla något onödigt, absolut inga impulsköp. Alla pengar vi har ska i första hand gå till räkningar, lån, mat och kläder till barnen (fråga grannar och bekanta och ärva/låna kläder i första hand).
    Vi har ingen bil.

Jag tror att man kan dra in på mer än vad man tror..om man verkligen vill.

Storhandla är ett hett tips. Göra veckomatsedel och följa den.

Hoppas ni får det att funka! Lycka till!

Eddie 060913 ~~ Dante 071019
  • Busbellan

För oss har det funkat eftersom vi utöver vårdnadsbidraget för minstingen, även haft vårdbidrag för mellanbarnet

Mamma till Nora, August och Ella
  • myrstacken

vad för kvällsjobb kan du tänka dig?

hammarby skrev 2009-08-27 22:04:18 följande:
    Min plan är att inte behöva jobba extra men om det behövs lär jag nog hoppa på nåt kvällsjobb.
  • hammarby

En kompis till mig jobbar på en stor Ica-butik som har öppet till 22 på kvällarna. Det är nåt jag skulle kunna tänka mig. Men bara om det verkligen behövs! Vi har dock räknat på att jag borde slippa..

Känner du att du måste jobba extra för att ni ska klara er?

Eddie 060913 ~~ Dante 071019
  • myrstacken

Ja, jag måste jobba lite extra isåfall.

hammarby skrev 2009-08-27 22:28:24 följande:
    En kompis till mig jobbar på en stor Ica-butik som har öppet till 22 på kvällarna. Det är nåt jag skulle kunna tänka mig. Men bara om det verkligen behövs! Vi har dock räknat på att jag borde slippa.. Känner du att du måste jobba extra för att ni ska klara er?
  • Shininganne

Jag är egen företagare och kommer att jobba några timmar ,typ 5, per vecka och på så sätt kommer det funka kanon.

Izabelle 020627 Ebba 080522 BF 100130
Svar på tråden Hur löser ni allt ekonomiskt, ni som tar ut VÅRDNADSBIDRAG?