Vuxna "barn" som bor hemma
Jag har två "vuxna" barn, på 18 och 20 år som bor hemma fortfarande.
18 åringen, jobbar helger och kvällar, men inget heltidsjobb. 20 åringen har stöd från arbetsförmedlingen/försäkringskassar, och får ut runt ca 3000 i månaden.
Båda två är inga latmaskar, utan de söker massor av jobb, och ät inte rädda att hoppa på nått som dyker upp.
Men nu har jag och min man försökt att diskutera med dem, om kostnader att bo hemma osv.
Jag har sökt på nätet, gällande vad ungdomar betalar hemma.. men jag hittar bara uppgifter på ungdomar MED inkomst.. där ligger summorna runt 3500:-
Det är ett jätte jobbigt ämne... Min man och jag har inte riktigt samma åsikter om just detta. Jag är lite av en hönsmamma och låter barnen bo hemma med värsta hotell standarden.. och får allt serverat, och behöver inte hjälpa till. Vilket min man tycker är helt uppåt väggarna.
Så nu tänkte vi ta tag i detta... sätta upp villkor för att få bo hemma.
Dags att ungarna får veta vad saker kostar, vad det innebär att stå och tvätta alla deras träningskläder, städa osv osv.
Är det nån som har något tips på hur vi ska kunna lösa detta på bästa sätt för alla inblandade.
Detta har inget med pengar att göra egentligen, utan.. de måste förstå vad det innbär att gå från barn till "vuxen" och kostnaden för att "leva".
Jag kan ibland bli jätte irriterad när de väl får sitt bidrag el lön... Så är det bara att slarva bort pengarna.. ingen tanke på att de måste räcka en månad osv.
För i min värld så funkar det ju inte så. När jag får lön, är det först räkningar, bensin, mat och har man då lite tur... så får man även någon krona kvar till nöjen.
Vi har under många år, försökt att förklara ekonomi med barnen, vikten att spara, vara försiktig osv. Men det verkar som om det inte fastnat nått alls, av vad vi pratat om.
Help ?!