• käärlek

Syskon eller halvsyskon?! Ska man rätta barnet?

Hallå hallå! :)
    Detta är inget STORT bekymmer, men vill ändå höra vad ni tycker och/eller om ni har vart med om något liknande?!

Min karl har en dotter på 6år som bor hos oss varannan helg (ska snart börja med varannan vecka). Nu har dottern "Lisa"-s mamma fått en till med sin nya som Lisa säger syster till, alltså t.ex "min syster är 1år" osv.

Nu till mitt "problem", jag och Lisas pappa väntar en liten och har pratat om detta med henne. Hon är så klart sugen på ett syskon (hon vet inte att det ÄR en på väg, utan vi har sagt "OM"..)

MEN hon säger "då blir det min halvbror/halvsyster".
    Där ligger mitt bekymmer, att på pappas sida kallar hon syskonen för "halv-" men inte på mammans sida.

Ska vi i detta läge "rätta" henne och säga att det syskonet är lika "helt" som hennes syster?! Eller ska vi låta det vara?
    Jag tycker det skulle vara mycket roligare om hon såg dem båda som helsyskon (även om jag fattar att de inte är det).
    Hur säger vi detta till henne?
    Desstuom tror jag att det är biomamman som sagt/tjatat om att de blir halv-syskon, då hon alltid vart "för" att sabba...

• Svar på tråden Syskon eller halvsyskon?! Ska man rätta barnet?
  • MammatillO

Jag skulle aldrig någonsin säga halvsyskon .. låter som barnet bara har ett halft syskon ..

• Lundby87

låt henne säga som ho vill så hon känner sig bekväm med det kanske blir mitt syskon sen när det väl är ute

• käärlek

SailorGirl -Ja, ska se om det funkar. Allt som kan förändra är värt att testa. Vill inte heller rakt ut säga att "Nej ...." ,för ett nej blir så fel i sammanhanget. =/

MammatillO -Nej! :( Det är just därför jag är så förtvivlad!! Jag vill inte att vårt barn ska bli nått halvt på nått sätt?! Tänk senare, om hon börjar säga det TILL vårt barn!!?
    Usch, hemsk tanke! Vill verkligen förklara på nått bra sätt, men som sagt, ett Nej blir helt fel är jag rädd för..

Tacksam för tips!
    Jag vill verkligen få till det på bästa sätt, hjälp mig.... :)

• käärlek
    Lundby87 skrev 2009-08-25 23:18:23 följande:
    låt henne säga som ho vill så hon känner sig bekväm med det kanske blir mitt syskon sen när det väl är ute
    Ja, jag tänker så jag med.. Vi får se, ska ju självklart inte göra eller säga nått, då kan det bli mer fel är jag rädd. Tänker hon inte "om" innan, så kanske (precis som du säger) hon gör det sen.

Tack!
  • MammatillO

Jag rättar tom min egen Mormor och säger att " jaha , har du ett halft syskon?"

käärlek skrev 2009-08-25 23:22:12 följande:
    SailorGirl -Ja, ska se om det funkar. Allt som kan förändra är värt att testa. Vill inte heller rakt ut säga att "Nej ...." ,för ett nej blir så fel i sammanhanget. =/ MammatillO -Nej! :( Det är just därför jag är så förtvivlad!! Jag vill inte att vårt barn ska bli nått halvt på nått sätt?! Tänk senare, om hon börjar säga det TILL vårt barn!!? Usch, hemsk tanke! Vill verkligen förklara på nått bra sätt, men som sagt, ett Nej blir helt fel är jag rädd för.. Tacksam för tips!Jag vill verkligen få till det på bästa sätt, hjälp mig.... :)
  • Miss Lau

Jag tycker ni ska låta det vara. Fortsätter ni säga "bara" syskon så tar hon säkert efter er så småningom.

Förövrigt håller jag med dig i det du skriver, och jag har själv syskon som har en annan pappa och de är precis lika mycket syskon som om vi haft samma pappa.

• käärlek
    Miss Lau skrev 2009-08-25 23:27:39 följande:
    Jag tycker ni ska låta det vara. Fortsätter ni säga "bara" syskon så tar hon säkert efter er så småningom. Förövrigt håller jag med dig i det du skriver, och jag har själv syskon som har en annan pappa och de är precis lika mycket syskon som om vi haft samma pappa.
    Börjar närma mig v13 nu ("säkerhets gränsen") och v13 (12+6) har jag tid till UL och därefter ska det göras offentligt. Även för "Lisa", så därefter får vi väl "trycka på" lite där kanske... Med att säga syster/bror, lite extra! ;)

MammatillO -Ja, jag känner också att det blir fel. Vill inte att någon människa ska känna sig som nått halvt, allra minst mitt eget barn. Och vill heller inte ge henne ideér om "låtsas-syskon" eller annat komplement...usch! =/
  • bananflugan82

Min man har en dotter sen innan, hon är iofs 13 nu och stor. Hon har en lillebror på mammans sida. Hon har hela tiden vetat att det kommer att bli syskon här med, och nu väntar vi en gemensam.
    När hon var yngre så kände hon att hon ladrig skulle få några "hela" syskon, eftersom hennes mamma o pappa inte är tillsammans. Men vi sa att det är precis lika mycket hennes "hela" syskon ändå. Hon är ju lika mycket storasyster ändå!
    Och nu säger hon ingenting om det, hon ska få ett syskon, och inget annat.

• käärlek

Härligt! :)
    Ser framemot i helgen när hon kommer, då skall det berättas!!
    Wiiie! :)

Vi ska nog låta framtiden visa hur vi löser situationen.
    Tack så jätte mycket för all hjälp, och stöd!
    Tack!

Svar på tråden Syskon eller halvsyskon?! Ska man rätta barnet?