• Anonym

Ni som har ett lån på runt 200 000. På hur många år har ni det?

Som rubriken lyder. Nu kan det skillja lite beroende på om du kanske har privatlån/billån kanske köpt hus .. vad vet jag. Men är lite nyfiken bara. För vi har tänkt att ta ett privatlån på 200 000. Tänkte höra lite hur många år ni har det på.

• Svar på tråden Ni som har ett lån på runt 200 000. På hur många år har ni det?
  • Anonym (Lånet)

Min mamma har ett lån på sitt hus på ca 250.000kr. Tror hon lagt upp det på 5 år. Hon har väldigt låga driftskostnader på huset och kan därför betala av lånet snabbt.

• ardath bey

Det beror på vad lånet använts till.
    På bilen är lånet på 5 år. Bilen sjunker så snabbt i värde.
    På lägenheten är det på 50 år. Hyfsat billig ränta, inte fullt belånad och lägenheten står sig i värde. Vill ha en del pengar över till annat än att amortera lån.
    På sommarstugan är det 10 år på topplånet eftersom det är lite dyrare ränta och det är skönt att skapa lite utrymme om värdet mot förmodan sjunker och man måste sälja.
    Bottenlånet ligger på 50 år eftersom jag inte tror värdet kan sjunka så mkt på sommarstugan trots allt.

• ardath bey

PS. Bil-lånet låg ursprungligen på 200 tkr. De andra lånen är helt andra summor.

• Anonym

Vi har ett lår ett lån på 230 000 (billån) och vi tog det på 5 år.

• Anonym (Lånet)
    Anonym skrev 2009-08-25 10:28:01 följande:
    Vi har ett lår ett lån på 230 000 (billån) och vi tog det på 5 år.
    Fråga: Hade ni en slutbetalning på det då? Eller var hela lånet på 230.000kr?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2009-08-25 10:09:09 följande:
    Som rubriken lyder. Nu kan det skillja lite beroende på om du kanske har privatlån/billån kanske köpt hus .. vad vet jag. Men är lite nyfiken bara. För vi har tänkt att ta ett privatlån på 200 000. Tänkte höra lite hur många år ni har det på.
    En bra regel är att amortera minst lika snabbt som det man köper tappar i värde. Blir det kris kan man då sälja det man köpt och lösa lånet.
Svar på tråden Ni som har ett lån på runt 200 000. På hur många år har ni det?