• Hoppfull mamma

Fritids för bonusen trots min mammaledighet?

Läste någonstans att min bonusson inte kommer få gå på fritids när jag är mammaledig. Kan det stämma? Om det var mitt biobarn har jag full förståelse men ett bonusbarn? Någon som vet???

• Svar på tråden Fritids för bonusen trots min mammaledighet?
  • aspenbäck

Jag tror inte att han har rätt till det, men blev lite osäker på det, jobbar själv på fritids, om du inte har fått svar innan måndag så kan jag ta reda på det och återkomma

• Lina 1987

Vänner till vår familj fick barn i dec, de sades då att pappans första barn då inte fick vara på fritids, men de visade sig att han visst fick de. Pappan åkte och pratade med rektorn bara. Och de visade sig att han hade rätt till fritids.

• sofhia

Hej! Jag vet inte om fritids och forskola har samma regler, men nar det galler forskola sa har din bonusson ratt att ga lika manga timmar som innan du blev foraldraledig. Finns en prejudicerande dom i amnet. Mitt tips ar att ringa skolverket och fraga istallet for kommunen.

Skolverkets nummer: 08 - 527 332 00

• violis

Din bonus HAR rätt till fritids ,många kommuner försöker få det till att bonusbarn ska vara hemma precis som biobarn när de fått ett sykon men det stämmer int.
    Fritidsbehovet räknas BARA på vårdnadshavarnas behov och iom att DU inte är en vårdnadshavare spelar det ingen roll vad DU gör bonus får vara på fritids/förskola de tider som h*n´s vårdnadshavare jobbar/studerar!
    Skulle däremot pappan vara f-ledig förlorar bonusen rätten till fritids och yngrebarn får gå ner i tid på förskolan men så länge DU som INTE är vårdnadshavare är hemma får bonus gå efter sin pappastider.
    (samma sak om man som bonusförälder jobbar oregelbundnatider el har sem så får bonus gå på fritids då vårdnashavaren jobbar-hade det varit ett biobarn skulle det ju varit ledig på förälderns ledig dagar men man har ingen laglig skyldighet att ha ett bonusbarn hemma dessa dagar/tider)

• Tindra02

Nu är detta längesen allt kan ändras.
    Min kompis hade en b-tjej och hon fick inte vara på fritids den veckan hon var hos dom.

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • Puffpinglan

Hej TS! Jag var jätteorolig att mina bonusar inte skulle få gå på fritids när vi fått vårt barn, det hade då blivit omöjligt för mig att göra något annat än att sitta i bilen med 4 barn och köra fram och tillbaka från olika skolor och fritids. Som tur var behövde jag inte tänka på det. Det är bara min egen son som inte får gå på fritids när han är hos mig, när han är hos pappa tors, fred och mån varannan vecka så får han gå på fritids.

Rasmus och Ebba är det bästa jag gjort!
  • styvmamma

Hejsan
    Svar nr 4 har helt rätt. Har själv 2 bonus som gick på fritids när jag var mamma ledig. Du har inga skuldigheter att ha barnet hemma. Det är vårdnadshavaren som har fritidsplatsen INTE du. Paragrafen är LITE MEN den FINNS.

Sen kan man ju använda tiden lite annerlunda om man vill de. Jag hämtade mina bonusar varje dag direkt efter mellanmål.

Lycka till!

• Elesmamma

enligt en kvinna på kommunen så är det olika bestämmelser i olika kommuner huruvida barnen får vara full tid eller bara de 15 timmarna per vecka om bonusföräldern är föräldraledig.

• näradig

det får hon säkert men varför får hon inte vara hemma med sitt syskon och dig?. först hela skoldagar och sedan fritids när ni är hemma??

• Hoppfull mamma

Det är inte det att jag inte vill ha honom hemma men med en kille som kommer vara precis ett år och en nyfödd så är det jobbigt att få ihop det då bonusen går i skola 2,5 mil bort. Då ska jag väcka upp båda barnen, fixa frukost, amma, gå ut med hunden etc packa in alla i bilen och skjutsa in till skolan. Sen bara tre-fyra timmar senare ska jag göra samma sak igen då han ska hämtas...

Vi har kollat upp det nu och han har rätt att gå på fritids. Jag skulle inte få ihop det annars. Däremot kan jag hämta honom tidigare vissa dagar ju. Han tycker dock att det är roligare på fritids eftersom han är så mycket större än syskonet för min tid går mest till den lilla.

• Noah08

Mycket intressanta inlägg då jag själv är i samma dilemma. Har en litet barn på 8 mån och ett ex till min man som tycks bestämma hur vi ska göra med våra liv. Tex att jag ska hämta hennes barn ( vårt bonus barn) direkt efter skoltid varje dag, varannan vecka. Det lustiga är att exet har sitt barn från tidig morgon till ca 17.30 tiden varje dag. (!!!!)
    Är det någon som bor och vet reglerna för Västerbotten och rätten att ha ett bonus barn ca 15 h/vecka på fritids???
    Tack på förhand!!

Svar på tråden Fritids för bonusen trots min mammaledighet?