• GillarGBG

Ni som bett att bryta vaginal förlossning för snitt

Jag har en jobbig förlossning bakom mig när jag födde vårt första barn. Om en månad är det dags för vårt andra barn att komma till världen och jag känner mig betydligt mer förberedd denna gången (Aurorasamtal och profylaxkurs) men är ändå rädd för att det kommer att bli lika jobbigt och hemskt denna gången. Har bestämt att förlossningen ska avbrytas för ett kejsarsnitt om det tenderar att gå på samma sätt denna gången.

Någon som har erfarenheter av att er vagninala förlossning avbrytits för snitt pga av att ni begärt det?

• Svar på tråden Ni som bett att bryta vaginal förlossning för snitt
  • Jossofräs

Min dotter kom till värden på det viset. Hade gått på aurora samtal på grund av min starka förlossningsrädsla och ville ha ett planerat snitt, fick träffa en läkare som inte förstod mig alls så jag blev nekad.
    När jag väl kom in till förlossningen låg jag med värkar i 63 timmar innan jag sa till barnmorskan att jag inte ville krysta utan hellre ville ha ett snitt. Fem minuter senare var en läkare där och prata med mig, vi kom överens om att jag skulle prova epiduralen först och se hur det kändes sen. Efter att jag haft epiduralen i en halvtimme ungefär sa jag att jag ändå ville ha ett snitt, läkaren kom tillbaka en kvart senare och hon sa bara "ja det är din förlossning, vill du ha ett snitt så ska du får det"
    Behövde bara vänta i två timmar sen var dottern ute.

• GillarGBG

Tack för svaret! Känns skönt att höra att förlossningsläkarna inte ignorerar ens önskan, är lite orolig att de ska säga "vi försöker en stund till"....

• Mandi74

Jag hade ett sånt avtal när jag födde sonen..

Jag blev igångsatt på morronen och sen hade jag värkar hela dagen och kvällen, men när de undersökte mig på kvällen så hade det inte hänt någonting på hela tiden. Så då fick jag morfin för att jag inte skulle känna av värkarna och kunna sova lite, sen på morronen så kom läkaren och undersökte mig och det hade ff inte hänt något så då sa han att det blir snitt istället för det var ingen mening att fortsätta eftersom inget hände.

• Syra

Jag är lite skeptisk mot detta.....eller rättare sagt, jag tror inte de kommer avbryta en förlossning som fortskrider i normal takt för att mamman vill det. Ang svar 1, jag är så glad för din skull att du fick som du ville , men faktum är att din förlossning inte fortskred som den skulle. 63 timmar är inte normalt. Man säger att en förstföderska öppnas ca 1 cm i timmen, det betyder att när man väl börjar öppnas så borde det ta max 11 timmar. Visst, ett dygn har man väl också hört...... men 63 timmar är typ 2½ dygn.

Varför jag är så neggo?
    Dels har jag hört av vänner att de fått vänta på eda hur länge som helst för att läkaren är så upptagen, hur ska de då få ihop en läkare och säkert 4 personal till enbart för att mamman inte vill längre?
    Hinns det ens om man vill avbryta runt 8-9 cm? som ovan skrev, hon fick bara vänta 2 timmar....men två timmar i en normal förlossning kan resultera i mycket.

Vill inte göra dig ledsen! är bara realistisk. Var själv i dina banor för ca 2½ år sen. Jag hade då gjort två snitt och skulle föda den 3dje vaginalt. Risken då är ju att livmodern skulle spricka. Och jag frågade faktiskt om sånt här och hon sa att dom kan ju aldrig garantera något.

Fråga du med! Har de alltid en läkare som kan komma inom kort för att du vill det (normalt går de till dom som har medicinska bekymmer först). Fråga om du har möjligheten att avbryta vid kanske 9-10 cm utan att de ska starta en "klappa på huvudet" och "det fixar duuuu" ??

• Mandi74
    Syra skrev 2009-08-21 14:16:28 följande:
    Jag är lite skeptisk mot detta.....eller rättare sagt, jag tror inte de kommer avbryta en förlossning som fortskrider i normal takt för att mamman vill det. Ang svar 1, jag är så glad för din skull att du fick som du ville , men faktum är att din förlossning inte fortskred som den skulle. 63 timmar är inte normalt. Man säger att en förstföderska öppnas ca 1 cm i timmen, det betyder att när man väl börjar öppnas så borde det ta max 11 timmar. Visst, ett dygn har man väl också hört...... men 63 timmar är typ 2½ dygn.Varför jag är så neggo?Dels har jag hört av vänner att de fått vänta på eda hur länge som helst för att läkaren är så upptagen, hur ska de då få ihop en läkare och säkert 4 personal till enbart för att mamman inte vill längre? Hinns det ens om man vill avbryta runt 8-9 cm? som ovan skrev, hon fick bara vänta 2 timmar....men två timmar i en normal förlossning kan resultera i mycket.Vill inte göra dig ledsen! är bara realistisk. Var själv i dina banor för ca 2½ år sen. Jag hade då gjort två snitt och skulle föda den 3dje vaginalt. Risken då är ju att livmodern skulle spricka. Och jag frågade faktiskt om sånt här och hon sa att dom kan ju aldrig garantera något.Fråga du med! Har de alltid en läkare som kan komma inom kort för att du vill det (normalt går de till dom som har medicinska bekymmer först). Fråga om du har möjligheten att avbryta vid kanske 9-10 cm utan att de ska starta en "klappa på huvudet" och "det fixar duuuu" ??
    Fast enligt min läkare så avbryter de inte en förlossningn som går bra, bara för att mamman vill det.
  • Göteborgsmamman75
    Mandi74 skrev 2009-08-21 15:58:57 följande:
    Fast enligt min läkare så avbryter de inte en förlossningn som går bra, bara för att mamman vill det.
    men om jag förstod Ts rätt så undrar hon ifall det går att bryta om det skulle gå som hennes tidigare förlossning, dvs åt skogen. Då bryter de ju garanterat om det skulle barka åt att bli en jobbig förlossning.

63 timmar tex som en tidigare skrev om, är nog ingen dans på rosor klart de bryter då, de är ju inte sadister på sjukhuset heller
  • Syra
    Mandi74 skrev 2009-08-21 15:58:57 följande:
    Nje precis....eller de skulle nog visst göra det om de hade tid tror jag. men där jag fött så har läkaren haft förlossningen, bb och barnsjukhuset samtidigt. Visst har de bakjour men inte för att snitta mammor som vill ha snitt utan medicinsk indigation. Därför tror inte jag på snittavtal.

Men jag förstår TS, vore en toppenlösning! Och jag tycker att hon ska kolla upp om de verkligen kan "garantera" att snitta henne när hon vill....

Jag låter verkligen elak och skeptisk men jag vill att man faktiskt ska se verkligheten så man inte ligger där och blir totalt överkörd. Det är ju inte så att man kan anmäla dom sen heller.....de säger ju självklart att de hade att välja på att rädda en mamma vars bebis hade hotande fosterafyxi eller snitta ts för att hon ville. Valet är ju självklart men kan vara förödande för TS.

Men håller TS förlossning på att gå åt skogen så som förlossningen innan så blir det säkert akutsnitt. Då har man ju en medicinst indigation som går före avtalssnitten med normalt förlossningsförlopp
  • lisa73

Undrar om man kan förhandla sig till löfte om snitt nu innan om epiduralen ej funkar att sätta? Det är nämligen stor risk för mig att det ej funkar.

• GillarGBG

Jag har givetvis pratat både med barnmorskan på Auroramottagningen och med en förlossningsläkare om detta. Om förlossningen fortskrider "normalt" så bryter de inte för snitt och det vill jag inte heller. De har oxå poängterat att det kan vara så att även om man bestämmer att nu bryter vi för ett snitt så kan det vara så att innan förberedelserna är klara har förlossningen kommit till ett skede då det inte är någon idé att snitta.

Men, däremot, har de försäkrat oss om att när man är sk Aurorapatient, har en jobbig förlossning bakom sig och dessutom har notering ifrån en förlossningsläkare inför förlossningen så tar de patientens önskan på allvar.

Så jag känner mig ganska trygg att de kommer att lyssna på oss men jag har givetvis inga garantier.

• Mamisita
    Syra skrev 2009-08-21 14:16:28 följande:
    Jag är lite skeptisk mot detta.....eller rättare sagt, jag tror inte de kommer avbryta en förlossning som fortskrider i normal takt för att mamman vill det. Ang svar 1, jag är så glad för din skull att du fick som du ville , men faktum är att din förlossning inte fortskred som den skulle. 63 timmar är inte normalt. Man säger att en förstföderska öppnas ca 1 cm i timmen, det betyder att när man väl börjar öppnas så borde det ta max 11 timmar. Visst, ett dygn har man väl också hört...... men 63 timmar är typ 2½ dygn.Varför jag är så neggo?Dels har jag hört av vänner att de fått vänta på eda hur länge som helst för att läkaren är så upptagen, hur ska de då få ihop en läkare och säkert 4 personal till enbart för att mamman inte vill längre? Hinns det ens om man vill avbryta runt 8-9 cm? som ovan skrev, hon fick bara vänta 2 timmar....men två timmar i en normal förlossning kan resultera i mycket.Vill inte göra dig ledsen! är bara realistisk. Var själv i dina banor för ca 2½ år sen. Jag hade då gjort två snitt och skulle föda den 3dje vaginalt. Risken då är ju att livmodern skulle spricka. Och jag frågade faktiskt om sånt här och hon sa att dom kan ju aldrig garantera något.Fråga du med! Har de alltid en läkare som kan komma inom kort för att du vill det (normalt går de till dom som har medicinska bekymmer först). Fråga om du har möjligheten att avbryta vid kanske 9-10 cm utan att de ska starta en "klappa på huvudet" och "det fixar duuuu" ??
    Har blivit erbjuden sk snittkontrakt tidigare pga lång och kompliceradförlossning och funderade just över detta. Det låter ju bra men hur fungerar det i praktiken? För när jag födde min dotter fick jag vänta ett bra tag på tex EDAn osv så om de har fullt (som de ofta har i sthlm) så kanske man får vänta några timmar innan man faktiskt snittar. Och det är ju en av de saker jag är rädd för att bara få vänta och ha ont... Är också rädd för den delen att förlossningen kanske går frammåt som det ska men att jag inte klarar av smärtan, avbryter de inte då? Är så rädd att när man väl börjat vandra den vägen så går det inte ångra sig...
  • Lilly Li

Jag födde som Aurora-patient med snittkontrakt. Efter tre timmar hade jag öppnat mig till 5 cm, sen stod det still rätt länge. Efter 1 och en halv timma började man prata om att avbryta för snitt om det står still ytterligare en timma. Detta kom de till mig med, jag behövde inte be om det. Men då vart jag inte alls sugen på snitt, när jag väl var igång ville jag föda vaginalt. Efter 1 timma hade jag så öppnat mig till 6 cm. Skönt, inget snitt! Sen går jag från 6 cm till bebis ute på 28 minuter. Tror jag kunde slappna av då, jag till och med sov de sista 20 minutrarna! Tack EDA!

Var ska du föda?

Ville bara dela min erfarenhet!

Svar på tråden Ni som bett att bryta vaginal förlossning för snitt