Äggdonation utomlands? Och andra funderingar..
Jag har träffat ett par online via en bekant som hört talas om att jag är intresserad av att donera ägg här i Sverige. Paret ifråga bor i USA och är mycket intresserade av att använda mig som donator. Är det någon här inne som vet vad det innebär att åka till USA och donera (eller andra länder)? Där betalas det ju ut som bassumma 5000 USD per donation och ska täcka kostnader i samband med donationen. Därutöver är det fritt fram för blivande föräldrarna att betala donatorn också.
Men hur är det med läkarundersökningar och sånt? Kan jag bli godkänd i Sverige som äggdonator för att sedan åka till USA och göra själva donationen? Eller ska jag åka direkt till USA och genomgå alla tester och liknande där?
En sak som jag tycker är lite konstigt i Sverige är att regeringen i Sverige beslutat att en äggdonator inte ska ha någon ersättning alls för sin tjänst. Förstår att det är för att skydda Sverige från en lika okontrollerad situation som den är i USA. Vet flera par som i Sverige försöker köpa till sig en donator och egentligen kan jag väl inte se något fel med det. En donator ska väl få något som plåster på såret? Utan donatorer skulle dessa människor ju inte kunna bli föräldrar. Inte undra på att det är så få som vill donera när man i vissa fall inte ens får ersättning för resor och läkemedel som man ska använda under behandlingen. Donatorn bör ju inte bli den som betalar.. hon gör ju redan en stor insats genom att ge bort friska ägg.