• Vanillas

Äggdonation utomlands? Och andra funderingar..

Jag har träffat ett par online via en bekant som hört talas om att jag är intresserad av att donera ägg här i Sverige. Paret ifråga bor i USA och är mycket intresserade av att använda mig som donator. Är det någon här inne som vet vad det innebär att åka till USA och donera (eller andra länder)? Där betalas det ju ut som bassumma 5000 USD per donation och ska täcka kostnader i samband med donationen. Därutöver är det fritt fram för blivande föräldrarna att betala donatorn också.

Men hur är det med läkarundersökningar och sånt? Kan jag bli godkänd i Sverige som äggdonator för att sedan åka till USA och göra själva donationen? Eller ska jag åka direkt till USA och genomgå alla tester och liknande där?

En sak som jag tycker är lite konstigt i Sverige är att regeringen i Sverige beslutat att en äggdonator inte ska ha någon ersättning alls för sin tjänst. Förstår att det är för att skydda Sverige från en lika okontrollerad situation som den är i USA. Vet flera par som i Sverige försöker köpa till sig en donator och egentligen kan jag väl inte se något fel med det. En donator ska väl få något som plåster på såret? Utan donatorer skulle dessa människor ju inte kunna bli föräldrar. Inte undra på att det är så få som vill donera när man i vissa fall inte ens får ersättning för resor och läkemedel som man ska använda under behandlingen. Donatorn bör ju inte bli den som betalar.. hon gör ju redan en stor insats genom att ge bort friska ägg.

• Svar på tråden Äggdonation utomlands? Och andra funderingar..
  • annhan

Det är mkt mer byråkrati i Sverige. Vill du donera till det amerikanska paret så är det allra smidigast att åka dit direkt att göra det.

Landstinget (som utför ÄD i Sverige) har inte de ekonomiska möjligheter till ersättning vid ÄD - och socialstyrelsen vill inte att kvinnor ska donera ägg för att tjäna pengar på det, så att säga.

• Vanillas

Jag hoppas att mitt inlägg nu inte låter som om jag är intresserad av att tjäna pengar på mina ägg! Det är inte alls så jag menar, utan tycker bara att det är lite orimligt att donatorn själv ska behöva ta den ekonomiska smällen av utgifter i samband med en äggdonation. Tänk om det är en kvinna som bor i allra nordligaste Norrland som vill donera och så måste hon åka fram och tillbaka till Umeå för att fixa med en donation. Det kan ju i sådana fall handla om ett par tusen i resekostnader och inte kan hon heller jobba under denna tiden.

Läste i en artikel att man i Stockholm motiverat sitt beslut att inte betala en donator genom att "Tänk om kvinnor från utlandet skulle ta sig Sverige och vilja donera..ska vi ersätta deras resor också?". Men det anser jag är fullkomligt orimligt. Man kan väl bara bestämma att inga kvinnor från utlandet får donera i Sverige.

Tycker det är så konstigt att när Persson behöver dra på en kräftskiva med regeringskansliet så finns det flera hundratusen kronor i skattepengar som kan användas till sprit och mat. Men så kan man inte ersätta äggdonatorer ordentligt. Att ge varje kvinna som donerar en klumpsumma på ex. 10 000 kronor är väl inte så mycket? 10 000 kronor är fortfarande inte en summa som skulle få kvinnor att donera ägg för pengar och ändå skulle äggdonatorn kunna kanske ta ledigt från jobbet under tiden för behandlingen, utan att vara rädd för att förlora inkomster.

Kanske skulle fler tjejer bli intresserade av att donera, men är det verkligen så fel? Då skulle ju kötiden för de par som står i årslånga köer relativt snabbt kunna minska. Som det är idag söker sig många par till utlandet för snabbare behandling och donatorer likaså för bättre ersättning.

• annhan

Ber om ursäkt ifall du tolkade det så, för jag tror inte alls att du är ute efter att tjäna pengar. Så menade jag inte.

Jag förstår dig, för en sådan procedur tär ju på kroppen - man utsätter ju sig själv för diverse hormoner m.m som kan vara påfrestande. Plus att en del arbetstid går förlorad. Så, egentligen borde ersättningen vara mer generös på så vis. Men, jag antar att socialstyrelsen är rädda för att det ska bli som i USA, där tjejer kan tjäna en rejäl hacka på att sälja sina ägg.

Jag tror säkert att fler tjejer skulle kunna tänka sig att donera om ersättningen var högre. Helt klart. Just nu är det väl brist på donatorer också, som jag förstått det.

• aux

Självklart borde det utgå en rejäl ersättning. Inte bara för resor och mediciner utan även för psykiskt, fysiskt lidande. Donatorn genomgår en betydligt tuffare behandling än den som tar emot ägget.

Behandlingen tar ungefär en månad. Då tycker jag att en genomsnittlig månadslön borde vara en rimlig summa. Samma summa oavsett vad man arbetar med.

Jag tycker gott och väl att den som tar emot ägget kan vara med och betala.

/aux

• nattinattio

man skall oxå vara införstodd med riskerna, blir man övertimulerad så händer det att folk dör i det, ok mycket ovanligt och oftast hinner man sätta in dropp å få i mycket vätska å plocka ut..
    de som däremot är vanligare i USA där just yngre gör detta för att tjäna pengar, säger inte att du gör det därför men de som gör det blir många gånger fast (relativt enkla pengar) och gör det fler gånger, och i slutändan kan de inte själva få barn... har både hört och läst om flera sånna "fall".

däremot min fundering får man inte skaffa äggdonator själva i sverige (de får man i finland i allafall) då kan man väll i princip redan köpa donator genom att betala svarta pengar till denne privat ??

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att donera själv, nu när jag har sjäv fått en liten (vanlig ivf)

Svar på tråden Äggdonation utomlands? Och andra funderingar..