• Ziggy82

endometerios= risken större för pre prematur?

Är det någon som kan svara på den frågan? Födde en liten son 05, han kom i V28, det var en jobbig tid, men idag är han en fullt frisk stark liten kille på 4år.
    Är nu sugen på ett litet syskon till min son, men har tvekat för att jag har endometreios( cystor, opererade mig 04-, resultat: en äggstock mindre) och är rädd för att ev den blivande lille knodden ska komma för tidigt. Har läst att kvinnor med endometerios ofta föder för tidigt och genom akut kejsarsnitt, precis det som hände med mitt första barn.

Tacksam för svar från andra i samma situation, men även andra som möjligtvis kan veta.

• Svar på tråden endometerios= risken större för pre prematur?
  • monikmonik

Hej!

har inget svar, bara en fråga.... har haft väldigt jobbiga mens smärtor och misstänkt endometerios men det sa gynekologen var så ovanligt för en tjej i min åldervar då 21 nu 25... hur vet man om det är det? fick min son i v 33+6 i akut kejsarsnitt efter att jag legat inne för havandeskapsförgiftning 3 dagar. hade läkarna märkt om jag hade haft endometrios när dom tog ut han?

• Zelmilainen

endo kan bara fastställas genom en titthålsop, men man kan misstänka det genom andra undersökningar. och ja, kvinnor med endo riskerar att föda för tidigt. det finns en läng i "vi med endometrios 3" som ligger under endometriosforumet som är en artikel om just detta. länken finns på två ställen i tråden.

jag ska snart börja med insem/ivf och funderar mkt kring risken för just prematur. misstänker att min mamma hade/har endo och både jag och min bror är 3v för tidigt födda (jag va ute på 1½ timme, min bror på 45 min efter första värken, vattnet hann inte gå vid nån av graviditeterna).

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Miss England

Jag har endo och har fått en enormt efterlängtad son på 6:e icsi-försöket. Han föddes i vecka 38 så inte prematur men tidigare än vanligt för förstagångsföderskor. Vattnet gick men inga värkar kom så jag blev igångsatt och förlossningen var otroligt långdragen, men det tror jag inte har med endon att göra i och för sig. Ville bara dela med mig av egen erfarenhet. Lycka till med IVF ts!

Svar på tråden endometerios= risken större för pre prematur?