• karin47

äggdonation utomlands

Hej!

jag och min sambo har precis varit till Riga för en första konsultation för äggdonation. jag har hunnit bli 47 och det tycks vara sista utvägen?!

jag har dock vissa betänkligheter angående att det är anonyma donatorer där. jag skulle vilja att det var som i sverige att barnet fick reda på donatorn vid 18 års ålder om han/hon vill det... så tycker jag det borde vara i hela världen!!! För barnets skull... alla har rätt att veta sitt genetiska ursprung tycker jag... ja, jag skall väl inte vältra mig i alla för och nackdelar. det gör jag så bra på nätterna...

jag undrar nu om någon vet hur det ligger till i andra länder i europa. har sökt en del på nätet, men det tar en sån låååång tid.
    Undrar hur det är i Polen, Litauen bl.a. verkar vara lite "vilda västern" där. bestämmer klinikerna själva hur dom gör?

jag söker den perfekta kliniken! där reglerna är som i sverige och där man tar emot oss "gamlingar" och som man dessutom har råd med! ( i värst fall får vi väl ta lån...

kan någon hjälpa mig?
    internet är så snårigt...

Tack på förhand!

karin

• Svar på tråden äggdonation utomlands
  • vilsen i pannkakan

Hej!

Jag var till Polen Gdansk och gjorde äggdonation, vet tyvärr inte deras åldersgräns men antar att de hade äldre gräns för såg äldre personer där.

Det är lätt att ta sig dit finns billigt flyg från både Stockholm (Skavsta) och Göteborg (Säve) med Wizzair.com.

De har också anonyma donatorer där.

Det är viktigt att i förväg skaffa en gynekolog/klinik som kommer hjälpa dig efter donationen är klar, de hjälper en endast 3 veckor efter med mediceringen. Sedan får du klara dig själv om du inte hittar någon gynekolog/klinik som hjälper dig där du bor.

Viktigt är att veta sin plats i kön in till läkaren annars går andra före dig. Det händer lätt att det blir fördröjningar då akutfall eller någon trängt sig före. Läkarna är uppbokade var 15 min.

Samt när medicineringen börjar bör man se till att man fått all medin med sig från Polen eller så får man akut försöka få tag i läkare här som skriver ut medin. Det hände för mig fick inte med Synarela (eller annat som de skrev).

Det kostade totalt ca 30000 kronor utan medicineringen.

Annars tycker jag att de varit mycket hjälpsamma och svara mina frågor via telefon eller mail.

Har du frågor maila: invicta@invicta.pl

• Coriander

Har ni tagit kontakt med AVA-klinik i Finland? Vet dock inte hur de har med åldersgränserna...men där gäller det ju samma regler som i Sverige. När barnet fyllt 18år får denne själv bestämma om hon/han vill veta vem som donerat ägget.

Svar på tråden äggdonation utomlands