• Emo08

Studera under tiden man är hemma

Hej alla!
    Vi har en son på 9 månader och vi har precis bestämt att jag ska fortsätta vara hemma med honom tom augusti 2010. Dels för att få så mycket tid som möjligt med honom när han fortfarande är liten och dels för att det blir lite lättare att få dagisplats i vårt område om vi skjuter på det lite.
    Jag funderar dock på att plugga lite våren 2010. Antingen kvällskurs eller deltid på distans, bara för att få lite stimulans.
    Någon som gjort det samma? Får man studera under tiden som man tar ut föräldrapeng? Hur har det funkat med barn och hem? Vet flera som gjort det, men är osäker på vilka regler som gäller.
    Ser fram emot att få höra om era erfarenheter!

• Svar på tråden Studera under tiden man är hemma
  • Shitzu

lägger denna i min favvo eftersom jag oxå vill veta lite =)

• AnetteGunnarsson

Hej, tyvärr har jag nog inget bra svar..
    Men det beror nog på vart du tänkt o läsa?
    Jag läste på komvux, läste upp för o få gymnasiekompetens, och man måste ju läsa ett visst antal poäng för o kunna få några pengar från csn, men jag läste bara ett eller två ämnen på distans så jag fick inga pengar, och då kunde jag ha föräldrarpenning eftersom jag inte fick något från csn.

Kolla på försäkringskassans hemsida till o börja med.. jag hade inget bra svar tyvärr nej :)

• Morbid Mistress

Jag har aldrig varit föräldraledig med sista barnet utan fortsatte att plugga med henne hemma. Första terminen delade vi på föräldraledigheten och tog ungefär varannan dag. Sedan fick maken nytt jobb och jag läste då 100% distans hemifrån, samma sak sista terminen. För mig har det funkat ypperligt men jag har haft lätt för de ämnen jag har läst och jag har haft ett lätt barn. jag tog dock csn under hela tiden så fick maken ta föräldradagarna istället.

• Linda Ligist

Jag har pratat med försäkringskassan, och det är okej så länge du inte är borta från barnet mer än 2 (eller om det var 3) timmar i sträck för att studera/göra något annat.

Jag ska läsa 75% nu och vara mammaledig.

• basio

Jag började plugga på distans när jag var hemma med mina två pojkar som när jag började plugga var ca 1,9 år och 8 månader gamla. Jag läste 50% och det fungerade jättebra, jag tyckte att det var skönt att få lite hjärngympa och få lite tid till annat än hemmet och barnen.

Jag läste på distans i 1,5 termin för att sedan sätta pojkarna i förskolan och börja plugga på heltid. Nu ska jag läsa igen på 50% och är hemma med min lilla flicka som blir ett år på torsdag. Pojkarna går på förskola 15h/v.

• Emo08

Ansökningarna är skickade - håll nu tummarna för mig att jag kommer in på nån av kurserna

Svar på tråden Studera under tiden man är hemma