• Idealisten

Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?

Vi läser löpande om hur köttindustrin behandlar djuren. Berättelser om hur djur och fåglar på olika sätt missköts och får leva under ovärdiga förhållande, för att sedan transporteras trångt under långa sträckor till slakteriet, där det inte alltid går direkt värdigt till. För att inte tala om hur det går till i andra länder som Sverige importerar kött ifrån. I Danmark t ex där denna nyhet kom fram och väckte avsky.
    www.veggiemind.com/kottet-pa-din-tallrik-ett-torterat-djur/

Skäms du som köttätare när du läser om detta, eller försöker du blunda för sanningen? Kan man verkligen känna sig som en godhjärtad människa när man konkret finansierar denna typ av industri?

• Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?
  • janniahlholm

Jag har inget dåligt samvete för min köttätning eftersom jag bara äter kött från våran silja-chark här i Rättvik, dit även min fd gymnasieskola levererar slaktdjur så jag är väl medveten om hur transporter och uppfödning går till.

Däremot stödjer jag INTE övrig köttindustri och köper aldrig importerat kött.

• Idealisten
    janniahlholm skrev 2009-08-18 03:01:57 följande:
    Jag har inget dåligt samvete för min köttätning eftersom jag bara äter kött från våran silja-chark här i Rättvik, dit även min fd gymnasieskola levererar slaktdjur så jag är väl medveten om hur transporter och uppfödning går till. Däremot stödjer jag INTE övrig köttindustri och köper aldrig importerat kött.
    Men är det inte svårt att undvika, om man äter kött eller kyckling från restauranger, pizzerior, hamburgerbarer, korvkiosker osv? Dessa har ju sällan samma ansvarsfulla tänkande.
  • janniahlholm
    Idealisten skrev 2009-08-18 03:14:04 följande:
    Men är det inte svårt att undvika, om man äter kött eller kyckling från restauranger, pizzerior, hamburgerbarer, korvkiosker osv? Dessa har ju sällan samma ansvarsfulla tänkande.
    Åh.. självklart. Då kommer man säkerligen i kontakt med importerat kött.. äter iallafall inte mycket kött ute. Hoppas att Sverige någon gång i framtiden stänger av all import av kött så att våra Svenska bönder kan få den uppskattning dom förtjänar, med tanke på våra djurskyddslagar här i Sverige så har våra djur det (oftast! men långt ifrån alltid tyvärr) väldigt bra innan slakt.

Man får verkligen hoppas att andra länder tar efter.
  • Suzy QX

Skäms inte det minsta och har ögonen vidöppna. Är en väldigt godhjärtad människa.

Finns så mycket folk kan gå omkring och skämmas för om de känner för det. Men det är en rätt bortkastad känsla när det gäller sådana häringa petitesser.

Då anser jag miljötänket vara mycket viktigare.

Men om man nu vill ha alternativ, så är renkött ett bra sådant, både från miljö och etik synpunkt. Men ni får vara beredd att punga ut rätt rejäla priser iår..

• nummerfem

Ja, på samma sätt som man kan vara god om man har sina pensionspengar ovetandes placerade i vapenindustrin. Man kan vara god, men ändå ovetande.

• Idealisten
    jaghopparhögt skrev 2009-08-18 17:12:26 följande:
    Japp, jag tror som tur är inte på veganpropaganda :)
    Varför är det tur? Och handlar detta om veganpropaganda? Handlar det inte först och främst om, om man anser att man är en god människa om man med sina val i livet låter djur lida i onödan?
  • jaghopparhögt
    Idealisten skrev 2009-08-18 17:18:25 följande:
    Varför är det tur? Och handlar detta om veganpropaganda? Handlar det inte först och främst om, om man anser att man är en god människa om man med sina val i livet låter djur lida i onödan?
    Jag anser inte att djur lider i onödan i köttindustrin, tyvärr.
  • Idealisten
    jaghopparhögt skrev 2009-08-18 17:20:50 följande:
    Jag anser inte att djur lider i onödan i köttindustrin, tyvärr.
    Kan du utveckla det?
Svar på tråden Är man en godhjärtad människa när man stödjer köttindustrin?