• sophieh

efter förlossningen...

Hur känns det "där nere" efter förlossningen?

Är i vecka 20 och börjar nog bli lite nervös inför förlossningen.. Är så nojig och hatar att ha ont där nere..

Svider, bränner eller hur känns det? och hur lång tid hade ni det?

• Svar på tråden efter förlossningen...
  • April Mamma

Jag har spruckigt sönder massor vid båda mina förlossningar, den först var med sugklocka samt att jag trasades sönder ganska långt upp "i magen" också. Då hade jag rätt ont i några veckor.
    Födde nu barn för 6 v sedan o denna gång har jag inte alls kännt mycket...blev ändå sydd i över 1 timme samt att min livmodermun sprack så jag trodde att jag skulle få ont men inte.
    Barnen har vägt 4680 och 4745 g.

• Flisan79

Direkt efter var det helt OK. Man är ju lite svullen och bedövad. Sen tyckte jag att det gjorde som krampont där nere ca 1 vecka. Jag hade dock oturen att att mina stygn sprack upp 2 ggr och fick ha kateter eftersom att det sved så jävligt när jag skulle kissa i det öppna såret.
    Tror dock att det hade varit helt ok annars för innan de sprack upp gick det jättebra.

• LillaMe

Jag kan inte minnas att det gjorde ont... Visst var det lite ömt men det blir det om jag cyklar en längre sträcka oxå

Oroa dig inte, ont eller ej så kommer det vara värt det 1000 ggr om!

• Annajson

April Mamma skrev 2009-08-17 20:22:42 följande:

Jag har spruckigt sönder massor vid båda mina förlossningar, den först var med sugklocka samt att jag trasades sönder ganska långt upp "i magen" också. Då hade jag rätt ont i några veckor.Födde nu barn för 6 v sedan o denna gång har jag inte alls kännt mycket...blev ändå sydd i över 1 timme samt att min livmodermun sprack så jag trodde att jag skulle få ont men inte.Barnen har vägt 4680 och 4745 g.
    det var ju ett bra svar i just denna kategori...Men alla förlossningar är ju olika! Min var helt okej och jag sprack lite här och var, fick sy några stygn. Det kändes svullet och allmänt konstigt där nere i typ 2 veckor, sen var det lite ömt i typ 2 veckor till. Men det finns ju smärtlindring och jag var inte restrikitv med piller, ta det som behövs!! jag tycker inte att du ska fundera för mkt på hur det kommer kännas efter, fast det gör ont så har man ju precis pressat fram ett nytt liv och man kan leva rätt länge på den kicken!

Lycka till!!
  • Lilly mama

Jag var lite öm i några dagar, men inte mer än att jag kunde vara uppe och gå, äta lunch sittandes på en vanlig stol och gå på toa som vanligt. Det kan vara en bra idé att kissa i duschen de första dagarna, eftersom det vanligtvis svider lite mindre. Dock ska man akta sig för att fortsätta för länge. Då kan man få problem att hålla tätt i duschen. Kroppen blir van vid att kissa då den hör rinnande vatten, typ.

Hur ont man har beror nog mycket på hur förlossningen gick. De flesta av mina vänner som fött hade inga större problem.

• April Mamma
    Annajson skrev 2009-08-17 20:32:19 följande:
    April Mamma skrev 2009-08-17 20:22:42 följande: det var ju ett bra svar i just denna kategori...Men alla förlossningar är ju olika! Min var helt okej och jag sprack lite här och var, fick sy några stygn. Det kändes svullet och allmänt konstigt där nere i typ 2 veckor, sen var det lite ömt i typ 2 veckor till. Men det finns ju smärtlindring och jag var inte restrikitv med piller, ta det som behövs!! jag tycker inte att du ska fundera för mkt på hur det kommer kännas efter, fast det gör ont så har man ju precis pressat fram ett nytt liv och man kan leva rätt länge på den kicken! Lycka till!!
    Vad var fel med mitt svar??
    Ville bara få fram att man inte behöver få ont efter trots komp.
  • Mylla

Jag var öm efter första och det gjorde ganska ont när jag kissade i ett par dagar. blev lite sydd. De drog ut honom med sugklocka.

Efter andra hade jag inte ont alls. Fick två stygn men det sved inte ens. Eftervärkarna var det enda som smärtade.

• sophieh

huaa, låter ju inte så trevligt.. Tack för alla svar! Några fler får jätte gärna svara, det verkar vara så himla olika! :)

• Skruttensmamma

Jag var ganska svullen i några dagar och hade blivit sydd en del. Efter några dagar började det dra i stygnen och sedan klia. Efter tio dagar gick jag till BM och fick tagit bort stygnen (klart otrevligt), fast det var stygn som skulle lösas upp av sig själva (det gjorde de inte!).

• maxlis

klipptes och sprack under förlossningen. Var mycket öm, svullen och det värkte i ca tre veckor. Jag använde bedövningssalva när jag skulle göra "tvåan" och det tog flera dagar innan jag fick det gjort första gången. Fick även problem med att kunna kissa och fick tömmas med kateter på bb. Profylax andning fungerade även jättebra när de förde in och ut katetern. Låter hemskt men det är verkligen värt det när man får sin lilla bebis. Nästa gång skall jag dock börja äta katrinplommon direkt efter förlossningen

• loeli

Jag hade inte alls ont. Kände inget obehag när jag kissa heller. Däremot kände jag mig väldigt andfådd och som om det var tungt att andas Men det är alla tarmar som flyttats som ger den känslan.

• snillis

Har inte spruckit nåt någon av gångerna (2 barn) och efteråt har jag känt mig öm och svullen i några dagar men absolut inget som jag nu så här efteråt minns med skräck eller så.
    Dessutom är man så fokuserad på den lilla krabat som kommit så man tänker liksom inte på det

• sophiekall

Jag hade mest ont av att sätta mig och att resa mig i en vecka efter ungefär, men inte ont av att gå på toaletten, då blev jag ändå sydd en del. Om du skulle ha ont när du går på toa så kissa i duschen eller ha en liten vattenkanna bredvid med ljummet vatten så lindrar det en del, plus att det är hygieniskt:)

Har en kompis som absolut inte hade ont något alls efter förlossning, medan min syster tyckte det gjorde ont att gå i flera veckor efter. Var inte orolig för det nu, ta det när det kommer och fokusera på vad du får ut av det! Annars, ta en alvedon;)

Lycka till!

• crud

Syddes ytligt med två stygn, tack och lov blev det inte mer trots att jag förlöstes med sugklocka. Var inget problem att göra vare sig nummer ett eller två på toa men jag varlite öm i några dar och kunde inte sitta på hårda stolar. Däremot kändes det underligt när jag började cykla igen efter tre månader.

• AlexandraK

Fått ett barn. Sprack inte.
    Det gjorde ont i ca 1-2 veckor efteråt. Men mest när jag skulle kissa. Då brände det.

• Najs

Det känns ungefär som om du har 18 blygdläppar... vääääldigt svullet, men de går ner efter några dagar. Speciellt om du blir sydd.

• Najs

o dedär me o bajsa, behöver inte gö ont för alla, jag va som en mjukglassmaskin bara ngn timme efter förlossningen, sket minst 4ggr o fyllde toan (ursäkta äckelfaktorn) men de vas mjukt o härligt hehe,, gjorde inte de minsta ont. Måste ha samlat på mej extra skit under dem 9 månaderna hahah...

Svar på tråden efter förlossningen...