• Anonym (blivande mor)

Är mammakläder en gemensa utgift??

Jag och min sambo lägger ihop alla pengar i en pott, sedan betalar vi räkningarna och lägger undan till sparanden. Det som blir över får vi som fickpengar som ska täcka kläder, linser, festande, fika, smink typ...

Nu börjar min mamma mage synas, och jag börjar få svårt att ha mina vanliga byxor och snart kommer tröjorna inte heller passa...

Hur har ni gjort som har liknande uppläggning av ekonomin som oss.
    Fickpengarna ska ju gå till kläder, men anledningen till att jag behöver köpa kläder just nu är ju för att VI är gravida, jag hade ju inte behövt köpa dem annars...

Vi har inte heller så mycket pengar till fickpengar, kanske 1500:-/mån
    så min tanke är att de pengarna ska gå på barnkontot, tänker jag helt fel, borde jag betala dem själv??

• Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??
  • Anonym (polly)

shit, jag skulle aldrig kunna ha det så!
    men är det så uppdelat så skulle jag nog anse att det var en gemensam utgift med tanke på att det är för ert gemensamma barn, samt att du inte kan använda dem sen.

• Lundby87

men gå å shoppa ihop då så betalar han ett par och du ett par. om ni verkligen kör med fick peng. hmm låter bara jobbigt.

• Anonym (Erfaren)

Ja, herregud! Vilket upplägg!! Så om ni köper nya handdukar till badrummet så betalar ni varsin? Och använder inte den andres? Har ni olika färger så ni vet vilken som är vems?
    Hur 17 ska ni betala bebisens utgifter? Om du ska gå med barnet på babyrytmik, vem betalar då? Eller kommer ni ha ytterligare ett bebiskonto där allt som köps till bebisen betalas ifrån? Hur många plånböcker behöver ni inte då? Eller olika betalkort? Lägger ni varorna i olika korgar när ni handlar eller delar ni upp vid kassan?

Nu hårdrar jag detta, men ska ni fungera som en familj behöver ni nog tänka ett par varv till kring gemensam ekonomi!!

• Anonym

Oj de här lät krångligt. Jag och sambon har inga "egna fickpengar" vi delar lika, betalar en en dag så betalar den andra nån annan gång. Tar mina pengar slut så har ju han kvar och vise verse. De går ju till bägge parter i slutet iaf. Ja förutom kläder då vill säga. Men vi betalar varandras kläder också.

• Anonym (Hmm)

Så skulle aldrig vi gjort. Då skulle jag vid det här laget ha slängt ut alla mina pengar på min mans viktökning oxå ;)

• Dr Mupp

Verkar bökigt. Vi har ett konto (+ sparkonto förståss) dit alla pengar går och därifrån betalas sen allt. Finns inga dina pengar och mina pengar utan det är våra pengar.

• Anonym

Varför skriver alla hur de gör med sina sambos? Gillar sin egen röst, typ? Totallt ointressant samanhanget och överhuvudtaget annars. Svara på TS fråga om det är ok att räkna mammakläder som en gemensam utgift om man har delad ekonomi.

För att själv svara på frågan så tycker jag att det är ok att se det som verkligen behövs som en gemensam kostnad. Däremot om TS kräver dyra jäkla designer-mammakläder där billigare alternativ finns så bör hon nog hosta upp den större summan själv.

• vadskajaghetadå

oj..vi har aldrig nånsin tänkt i de banorna för "mina pengar är dina pengar" men jag svarar ja på frågan.

• vadskajaghetadå
    Anonym skrev 2009-08-15 02:48:57 följande:
    Varför skriver alla hur de gör med sina sambos? Gillar sin egen röst, typ? Totallt ointressant samanhanget och överhuvudtaget annars. Svara på TS fråga om det är ok att räkna mammakläder som en gemensam utgift om man har delad ekonomi.För att själv svara på frågan så tycker jag att det är ok att se det som verkligen behövs som en gemensam kostnad. Däremot om TS kräver dyra jäkla designer-mammakläder där billigare alternativ finns så bör hon nog hosta upp den större summan själv.
    hahaha...jag blev smått chockad bara.
  • Butterscotch

Jag tycker att mammakläder ska räknas som en gemensam utgift, som ts och ts sambo bör dela kostnaden för.

Svar på tråden Är mammakläder en gemensa utgift??