• bubbla00

Varning progesteron

Min sons urolog har talat om för mig att sonens hypospadi (missbildning på snoppen) kan ha berot på att jag tog progesteron under graviditeten. Idag har gynekologen som hade hand om mig under graviditeten bekräftat att progesteron kan leda till missbildningar på könsorganen. Det verkar som att detta samband är känt bland läkarna ändå talade ingen om att denna risk fanns när jag ordinerades progesteron. Jag blir irriterad över detta då man gav mig progesteron som bara något extra som skulle göra miljön extra gynnsamt för fostret i livmodern, inget som man säkert viste hade någon effekt. Nu kommer min son behöva opereras i ettårsåldern med full narkos mm, känns olustigt såklart, dessutom vet man nu varför jag fick upprepade missfall (vilket var orsaken till att jag fick progesteron) och progesteronet gjorde varken till eller från vad det gällde den saken.

• Svar på tråden Varning progesteron
  • Irma

Hej!
    Vad var orsaken till att du fick upprepade missfall?

• Cia o krabaten

Och jag har precis samma story som TS!
    HAr ett barn, sedan 4mf och efter det en son tack vare Trombyl och Progesteron.
    Däremot var det även i mitt fall tveksamt om Progesteron hjälpte då jag ju fått ett barn sedan innan utan problem, men det skulle inte skada bara "bädda in det lite extra..."

Självklart är jag överlycklig över att ha min son hos mig, tro inte annat, men jag hade gärna sluppit operation nu när han blivit 1år...

• bubbla00
    Irma skrev 2009-08-13 20:48:09 följande:
    Hej! Vad var orsaken till att du fick upprepade missfall?
    Odiagnostiserad hyperparathyreoidism.
  • bubbla00

Vagitorier, började ett tag innan graviditeten vad jag minns och fortsatte fram till vecka 12.

• Piggelin72

Kan förstå din ilska!!!
    Håller tummarna att OP går galant och att det sedan inte blir ngt efterspel.

Vad var det för progesteron? Va hette dom. Ska kolla med min klinik om vad dom säger inför FET.

LYCKA TILL

• Cia o krabaten

Progesteron Mic Vagitorier 2ggr/dag från + tom v12 i mitt fall.

• Saffran84

Ts och Cia: Oj nu blir jag orolig! Jag tog oxå prog. under graviditeten. Och fick oxå en son. Vad är det för fel på könsorganet och när upptäckte ni det? Syntes det direkt? Eller kan det vara fel på min son oxå?

(Jag hade hört talas om att det kunde bli missbildningar på snoppen (men att det var väldigt ovanligt), det var därför min första läkare inte ville skriva ut prog. Det var bl.a efter det som jag bytte till Dr.B. Han sa inget om detta.)

• Jenni80

Ledsen Ts för detta, verkligen att beklaga.Men forskning går vidare, man vet inte allt idag som man kommer att veta om 1 år, 2 år eller tre...Helt säker att er doktor menade väl och alla doktorer på klinikerna skriver ut detta, via ivf iaf.Det är inte vetenskapligt men flera jag känner har fått barn efter upprepade missfall då de tagit Progesteron i injektion eller vaggisar.Jag tog i injektioner.

Går man tillbaka till då man var barnlös efter sitt missfall så kan man kanakse tänka efter hur man kände och att man skulle göra allt för att få sitt barn.

Sen är det ju så att kroppen själv producerar progeseron, då ska det ju också skada isf?

Jätteledsen för er skull och tror det kommer att bli jättebra för er lilla påg.

• Cia o krabaten
    Saffran84 skrev 2009-08-19 20:27:49 följande:
    Ts och Cia: Oj nu blir jag orolig! Jag tog oxå prog. under graviditeten. Och fick oxå en son. Vad är det för fel på könsorganet och när upptäckte ni det? Syntes det direkt? Eller kan det vara fel på min son oxå? (Jag hade hört talas om att det kunde bli missbildningar på snoppen (men att det var väldigt ovanligt), det var därför min första läkare inte ville skriva ut prog. Det var bl.a efter det som jag bytte till Dr.B. Han sa inget om detta.)
    Det syntes direkt på BB såå sa de inget kan du vara lugn.
  • Saffran84

Cia: Ok, då vet jag. Tack för svar.

• BettanB

Ts: Ja, det är för jäkla dåligt av läkarna att inte ge en all info så att man själv kan ta ett väl avvägt beslut. Jag kommer att fortsätta med prog., men hade velat ha informationen. Det är upp till MIG att avgöra om det är värt risken eller ej.

På tal om din diagnos; hur upptäcktes det? Och vad får du för behandling?
    Undrar eftersom jag själv tror att jag har något skumt med sköldkörteln, men proverna är inte helt självklara.

Piratpartist, javisst!
  • Amazina

Jag tog också progesteron under graviditeten. Jag drabbades av hyperemesis gravidarum och var JÄTTEDÅLIG! Detta kan ha orsakats av at ägget fäste för långt in i livmoderslemhinnan. En annan tjej som låg inne på sjukhuset samtidigt som jag, även hon med hyperemesis hade också tagit progesteron. Jag låg inne sex veckor och kunde knappt stiga ur sängen de första 20 graviditetsveckorna. Jag kommer INTE ta progesteron vid en nästa graviditet! Anledningen till att jag fick progesteron var att jag hade kort lutealfas och mellanblödningar. Jag borde dock kunna bli gravid ändå.

• Moa38

Ville bara berätta att det kan gå bra oxå.
    jag har tagit progesteron från + tom v 13 vid mina två senaste graviditerna och mått toppen och fått två friska barn.
    Fick progesteron då jag fått upprepade missfall innan sonen (tre på 1,5 år)

Olyckligt att vissa drabbas av ovanstående, men jag skulle inte tveka att ta progesteron vid ytterliggare en graviditet då allt gått bra dessa två gångerna (en frisk pojke och en frisk flicka) och jag är övertygad 100% att progesteronet hjälpte mig behålla fosterna.

Hoppas att det är mer undantag att man drabbas av ovanstående komplikationer.

Lycka till alla

• Mamsie

Jag sökte på Progesteron och hittade den här länken.
    En sökning vidare på Hypospadi ledde till Janusinfo, som är "bibeln" vad gäller läkemedel och graviditet/amning mm:

www.janusinfo.org/gravXML/template/Malformation.xml&subID=-1&contenttype=text/html

" En utbredd uppfattning är att användningen av gestagena hormoner under graviditet kan öka risken för hypospadi - troligen är så ej fallet. "

Svar på tråden Varning progesteron