• Neansi81

Varannan vecka eller varannan månad???

Undrar hur ni gör som har gemensam vårdnad och växelvis boende med era bonusbarn/barn?

Är bonusmamma till en 7-åring som bor varannan vecka hos oss (mig och hans far) och varannan hos sin biomamma.

Då vi inte tycker att det funkar så bra med varannan vecka tänkte vi prova varannan månad istället så att barnet kan bo in sig när den är hos föräldrarna istället för att hatta fram och tillbaks varannan vecka.

Vad har ni för erfaranheter av detta?

• Svar på tråden Varannan vecka eller varannan månad???
  • ZuperSmurfan

Har inga erfarenheter, men de låter lite dumt..
    Jag själv skulle inte vilja vara ifrån min dotter en hel månad..

• Neansi81
    ZuperSmurfan skrev 2009-08-13 13:45:37 följande:
    Har inga erfarenheter, men de låter lite dumt..Jag själv skulle inte vilja vara ifrån min dotter en hel månad..
    Nej, det vill vi ju såklart inte heller.. men det handlar mer om att han ska känna sig hemmastadd och inte behöva slitas mellan två helt olika hem så ofta..
  • Emmli 84

Jag tror att det är alldeles för lång tid. Jag tror varken föräldrar eller barn mår bra att vara ifrån varandra så länge. Det händer för mycket under småbarnsåren för att köra varannan månad. I början bytte vi var 5:e dag men tyckte att det blev lite för "hattigt" för sonen så nu har vi utökat till var 7:e. Det händer att det blir byte på dag 8 eller 9 ibland men det tycker ingen av föräldrarna känns bra.

• milla   1982

en månad verkar lite länge, vi kör 2 veckor i stöten över somrarna och det funkar bra =) Fast annars kör vi vv o det funkar oxå bra =D

• Busfröet

Det är ju helt klart individuellt. Hos oss tror jag inte att det hade fungerat när bonus var 7 år. Kanske nu, ska snart fylla 13. Hur känner barnet själv? Skulle han vilja bo så? ¨Förstår han vad det innebär, så lång tid?

Hos oss är alla parter, bioförälder, bonusförälder och barn nöjda med 2veckor i taget. Då hinner barnet landa i ett hem och hinna göra aktiviter tillsamamns, träffa släkt på den sidan och bara vara hemma och ta det lugnt. Sånt som annars kan bli rätt stressigt att hinna med på en vecka.

Lycka till!

• Zaria

Låter lite långt...kanske 2 veckor åt gången samt att barnet kanske kan ta en fika eller träffa den förälder han/hon inte är hos någon gång under dessa två veckor.

• solen13

På sommrarna har vi varannan månad kan man säga. Han bor hos oss 4veckor och hos sin mamma 4veckor. Det fungerar inte för oss. Han är ensambarn hos sin mamma och det blir en sån jobbig perriod när han varit hos henne för länge.

• anewun

Det låter lite länge med en månad. jag skulle själv kunna tänka migatt prova 2 veckor just för att slippa stressen med vv.

• HippYgirl

4 veckor är alldeles för länge! 1,5 - 2 låter mycket vettigare.

• Mittilvet

Hade varit underbart att inte ha honom springandes här öht

Han kan vara fyra veckor hos sin mamma och sedan kan han stanna fyra veckor till, och fyra till, och fyra till, och fyra till... *drömmer mig bort*

• ester

Jag har lite svårt med detta vv. Är det optimalt för barnen eller är det mest för föräldrarnas skull? Att det skall vara så himla rättvist. Det är väl individuellt kan jag tro.
    Min man barn bodde vv när de var mindre och jag har tänkt på, hur hemskt det måste vara att inte ha ett HEM, utan bo hemma hos mamma eller hemma hos pappa. Tack och lov är de stora nu, och har valt att inte bo vv.

• André och hans mamma

Mina tre bonusbarn började med varannan vecka hos oss (mig o pappan). Efter något år så ändrade vi pga främst ett av barnen till två-veckors-perioder. Allt blev mycket lugnare o tryggare för barnen, och saknaden kändes överkomlig på dessa två veckor. Då var barnen ca 7, 9, 12. Numer kör de två yngsta fortfarande 14-dagars perioder (de är 14 och 16 år), medans den äldsta som nu är 19 har kört en månad i taget sedan ett par år, också på hans önskemål. Det fungerar bra för alla i våra familjer

• ErikochOskar

Vi kör 2veckors perioder med min bonus han är 4,5 år de funkar kanon mycke bättre än när vi hade vv

Svar på tråden Varannan vecka eller varannan månad???