• Mamitalinda

ung moder= spädbarnsdöd

Jag måste bara dela med mig om vad jag läste på barntotal.se.
    Läste lite om plösligt spädbarnsdöd där på hemsidan och jag blev jätte sur när jag läste att en utav riskerna skulle vara ¨då om modern var ung :S
    Jag förstår inte vad dom menar med det?

Bara för man är ung är man då dum i huvet att man inte skulle bry sig om sitt barn??

Ville skriva till hemsidan men hittade inte det någonstans.
    Sjukt iallafall. Hoppas dom menar något annat, fast vad skulle de vara isånnafall??

• Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd
  • KossanMuu

Enligt statistiken är det vanligare med PSD bland unga föräldrar, vet dock inte hur mycket mer vanligt men en viss skillnad finns det iaf. Förstår inte varför du tar så illa upp för det? Hur kan du se statistik som kritik?

• mamma2kids

kanske menar spädbarnsdöd i magen?
    när kroppen är för ung för att bära ett barn.

• Schnooglewookiemush

Men hallå, vad man kan dra förhastade slutsatser! Hur kommer det sig att man måste anta det värsta så fort det handlar om unga föräldrar?
    Risken för missfall ökar ju med åldern, betyder det att alla 40+:are super när de är gravida så att det blir missfall?

• Kya

jamen nog ökar riskerna! En kropp som inte är mogen att bära på ett barn stöter ofta ut barnet innan det är fullgånget, alltså är prematurer vanligare för unga mammor. prematurer är inte färdigutvecklade och löper en ökad risk för PSD.

ska jag ta illa upp för att pojkar löper en högre risk för PSD också?

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Morbid Mistress

Den typen av statistik visar ju bara generella samband, inte individuella. Ett tänkbart samband skulle kunna vara att unga föräldrar finns ofta i lägre klasser och i lägre klasser är det vanligare att man röker och man utifrån dessa uppgifter dragit vissa samband, men som sagt, denna typ av samband är något man ser i stora grupper.

• KossanMuu
    Kya skrev 2009-08-10 12:55:24 följande:
    jamen nog ökar riskerna! En kropp som inte är mogen att bära på ett barn stöter ofta ut barnet innan det är fullgånget, alltså är prematurer vanligare för unga mammor. prematurer är inte färdigutvecklade och löper en ökad risk för PSD. ska jag ta illa upp för att pojkar löper en högre risk för PSD också?
    Lite OT, men du verkar veta en del. Är missfall också vanligare bland unga gravida?
  • JAG är BÄST
    Kya skrev 2009-08-10 12:55:24 följande:
    jamen nog ökar riskerna! En kropp som inte är mogen att bära på ett barn stöter ofta ut barnet innan det är fullgånget, alltså är prematurer vanligare för unga mammor. prematurer är inte färdigutvecklade och löper en ökad risk för PSD.ska jag ta illa upp för att pojkar löper en högre risk för PSD också?
    Du skrev det jag skulle skriva.
  • Kya
    KossanMuu skrev 2009-08-10 12:57:14 följande:
    Lite OT, men du verkar veta en del. Är missfall också vanligare bland unga gravida?
    nej jag har då inte läst någonstans att missfall ska vara vanligare för yngre mammor. däremot är det vanligare för äldre mammor, 35+.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Kya
    JAG är BÄST skrev 2009-08-10 13:01:06 följande:
    Du skrev det jag skulle skriva.
    jag var snabb.
Svar på tråden ung moder= spädbarnsdöd