• Loelle

23år, överviktig och barnlös

Jag och min sambo har försökt få barn i ca 2 år utan resultat. Jag vet att jag borde testa mig men jag vågar inte riktigt. Jag intalar mig att det beror på min övervikt och att det ska ffunka om jag går ner. Men, varge gång jag får min mens blir jag deperimerad och tröstäter. Det har blivit en ond cirkel...

Jag har varit gravid en gång när jag var 16år. Pga min ålder och min situation just då hade jag inte mkt val så det slutade i en abort i v12. Det är det värsta jag någonsin jag gjort och jag tänker på det nästan varge dag. Var det min ända chans att få barn? Blev jag steril av aborten? Kommer jag någonsin förlåta mig själv?

Jag vet inte riktigt vad jag ville med den här tråden. Jag antar att jag bara ville skriva av mig lite...

• Svar på tråden 23år, överviktig och barnlös
  • Nånting

Hej Loelle! Att du skriver här är ju ett tecken på att du börjar fundera på att gå vidare och ta reda på varför det inte blir något barn. Ett första litet steg. Det är ju jättebra. Det är alltid svårt att veta vad det kan bero på innan man gjort en ordentlig utredning. Du skriver om din övervikt, att du tror att det beror på den. Det kan vara så, men behöver inte vara det. I en del landsting kräver de att man är under en viss BMI för att få hjälp, och i vissa fall även utredning.

Det är inte troligt att du blivit steril av aborten om du inte hade någon infektion efter/i samband med den. Hur livet hade blivit om du hade låtit bli abort kommer du aldrig få veta. Det är vi många som ibland funderar på. Men något positivt är att du är ung, och än har stora chanser att bli förälder.

Ta du kontakt med en kvinnoklinik eller gyn och hör om de kan ta emot er för utredning. Det är ju viktigt att din sambo också blir undersökt. Lycka till!

• MyImmortal

Hej :)

Även om det känns tungt tycker jag absolut att du ska starta en utredning. Personalen på respektive ställe är väldigt tillmötesgående och förstår ens situation. Tänk om det bara är något litet fel så som en hormonrubbning eller likande, en kur och sen kankse allt löser sig? Det är bättre att söka hjälp än att varje månad bli besviken. Visst spelar vikten stor roll (i samma situation) och dom säger att om man bara tappar några kilon så påverkas fertiliteten avsevärt. En promenad om dagen och sluta med de som är ens största akilleshäl, som förståss bara du vet om :) Hoppas du hittar styrka till att söka, jag håller alla mina tummar :)

Jag har startat en blogg för oss med ofrivilligbarnlöshet, du får gärna kika in och titta lite där om du funderar över något :)

Många kramar AD

www.svartattbligravid.blogg.se

Svar på tråden 23år, överviktig och barnlös