• Elisia

Kakel-panik! Hjäääälp!!!

Kära vänner - nu har jag paniiiik!
    Lägenheten jag ska flytta till har ett fullständigt osmakligt MINTGRÖNT kakel halvvägs upp till taket, dvs cirka fyra rader ovanför diskbänken. De övre raderna är vita. Jag PALLAR inte att ha ett mintgrönt kakel så något måste göras! Har försökt scanna nätet efter sådana där självhäftande plast att sätta över kakel men det finns inte mycket att hämta alls! Antingen är allt mormors-randigt eller så är det kaffekoppar och kittlar högt och lågt. Helst vill jag ha enfärgat men kanske inte nödvändigtvis vitt eller svart... Någon som har lite tips? Har också hört att det ska finnas speciell färg som man kan måla över dem med... HJJJÄÄÄÄÄLP!

/Elisia

• Svar på tråden Kakel-panik! Hjäääälp!!!
  • annca

Borde det inte gå att använda sådan färg man målar på glas eller porslin med?
    (Fast - porslin måste kanske brännas också...)

• Gillis

Det finns färg som man målar kakel med. Vi målade över vårt gröna äckelkakel i badrummet. Vi pratade med färgaffären och dom hjälpte oss med en speciell kakelfärg. Vi valde vitt och det blev ett helt nytt badrum!!

• Elisia

Har också funderat på det Annca men jag har inte riktigt förstått om det måste brännas. Man kanske kan ringa till Panduro och kolla?

• Elisia

Gillis!! Det låter toppen! Vet du vad färgen heter och vart köpte du den? Blev den "matt" i jämförelse med övrigt kakel?

• Gillis

Kommer inte ihåg vad färgen heter, men hör på en färgbutik. Färgen är något mattare än ett "riktigt" kakel, men inte så mycket. Nackdelen med färgen var att den luktade hemskt starkt så vi bodde inte hemma natten efter vi hade målat.

• LillaÄrtan

Finns självhäftande saker att beställa på www.inreda.com o flera färger o former o jaa.. .-D

Sen kan du köpa självhäftande plast på alla välsorterade målerier & färgaffärer!

• LillaÄrtan

Jag med. Med tanke på att det låter som rätt mycket kakel... Kan bli skitdyrt att köpa självhäftade lappar o såtta på om det är väldigt mycket... Men jag vet ju inte!

Tycker att det låter toppen att måla!

Vill också

• Isabelle

Alcro har ett målningssystem, TÄT, som de rekommenderar att måla kakel med.

Gör så här:
    1. Tvätta av kaklet med en schotch-brite och målartvätt.
    2. Skölj med vatten.
    3. Se till så att allt fett är borta, annars får du tvätta igen.
    4. Om fogarna har sprickor, laga med våtrumsspackel.
    5. Grunda kaklet med Tät Grundfärg.
    6. Måla kaklet två gånger med Tät Täckfärg. (Valfri kulör).
    7. Klart och som nytt!

Min svärfar och fru har gjort så här och det blev superbra. Som nytt!

Lycka till!

• lenfre

eller riv ut det gammla och sätt in nytt. lönar sig nog i längden. tar inte så långtid.

• Elisia

För den som har samma problem:
    Jag fick två tips från ALcro när jag pratade med dem; antingen använda grundfärg (fast jag tror den hette V-slip) från Alcro och sedan valfri färg över ELLER - det alternativ som jag till slut valde: först rengöra och lösa upp lite av den gamla kakelytan med T-sprit och sedan rengöra med vanligt rengöringsmedel och sedan lacka med högblankt servalack i valfri färg. Det blev supersnyggt så nu står badrummet på tur!!

/Elisia

• linda87

dne där kakelfärgen KAN repas :( mindrersnyggt sattsa på plast över, samma som man kan använda till tex skyltfönster för avskärmning man sätter upp med hjälp av skrapa och såpa för att få dne jämn. den sitter osm berg!

• USK

det finns färg som du kan måla kakel med
    min mamma har gjort det eller målaren

• linda87

tänk på om man målar med pensel och inte roller blir det extremt fula penselränder

• marixma

Hittade en jättebra sida. Vi i Villa. Där visar dom hur man gör, och exakt vad man behöver. Lycka till! 

Jag ska också ge mig på att måla kaklet i köket! Kan ju kanske lägga upp lite förre och - efter bilder ni som kan och har lust. Kul med lite inspiration!

kram 

• Anna J01

Vi målade hela badrummet i vår förra lägenhet. Det vart superbra!
    Använde också alcro. Billligt och lätt jämfört med att kakla om. 

Svar på tråden Kakel-panik! Hjäääälp!!!