• Herus

trånga äggledare..??

Då ska vi se om jag kan knåpa ihop en liten fråga..

Den 5 aug fick jag ett mf då va jag i vecka 6. för en vecka sen visade sig ett nytt + på stickan.. (hade ingen mens i mellan)

Så i tisdags började jag blöda lite och i onsdags åkte jag in till sjukhuset. Dom gjorde tre vul och såg att jag hade vätska utanför livmodern. Jag lades in för att ta en massa prover osv..

Det visade sig att jag hade haft en graviditet i äggledaren.. Där den hade fastnat. Därav så hade det runnigt ut lite vätska utanför livmodern.
    Nu vet jag ju inte om jag hade så här med mitt första mf men det känns ju som att jag vill utreda mina äggledare innan vi försöker igen.

Är det någon som haft nått liknande..? Eller nån som vet hur man går vidare..?
    ska till min läkare på onsdag... men tänkte om nån visste, det är ju ett par dagar till onsdag..

• Svar på tråden trånga äggledare..??
  • SYLO

Det heter utomkvedshavandeskap det du haft. Ett ägg som fastnar i äggledaren tages bort med cellgifter eller operation i vissa fall har det kunnat komma ut genom sig självt.

Fastnar ägget i äggledaren är det största problemet sammanväxtningar detta kan man kolla med hjälp av att spola igenom äggledarna. Om det ej visar sig finnas någon passage blir man skickad med remiss för att göra IVF.

Om man kan få loss sammanväxtningar eller det finns passage så kommer de att säga åt er att pröva igen. Utomkvedshavandeskap elelr X som det kallas på läkar sråk är en allvarlig diagnos jag råder dig till om du nu haft detta att du följs upp ordentligt för detta måste behandlas i de flesta fallen väldigt sällsynt med ett X som kommer ut av sig självt.

• Herus

Mitt har kommigt ut av sig själv.. dom kollar via blodprover.. Ska till min läkare igen på onsdag.
    Ivf står jag redan i kö till. Eftersom jag inte har egen äl och killens spermier är slöa.. Men under väntan 1½år så försöker vi mer pergotime.
    Nu vet vi ju att vi kan.. men är rädd för yttligare x...
    Men ska nu be dom att göra en utredning på äggledarna.

• SYLO

Tyvärr kan du ju få X via IVF det fick vi men risken är liten för det. Men än då så är man ängslig. Jaha så du fyllde statestiken för den som får ut det av sig självt då Jag är opererad alla 3 gångerna jag haft det.

Dock haft min X väldigt sent...då finns det ju inte så mycket annat att göra än att operera.
    Prata med IVF läkaren om X det är en bra sak eftersom ni måste vara beredda på att det kan hända igen. Mig har de kollat noga efter mitt andra X med blodprover tidigt för att se och ultragyn...

Utredningen på äggledarna är helt rätt vännen hoppas ni lyckas med att få ett litet knytte snart...

Svar på tråden trånga äggledare..??