• Sofiaochjonas

unga föräldrar som går till soc

En fundering bara som föll mig in såhär på morgonen..

Idag blir väldigt många unga gravida, det har jag ingenting emot. Men något jag har emot är att vissa (absolut inte alla) springer till soc, dom vill inte bo hemma bla bla och får både lägenhet och pengar.

SKA det vara så här i Sverige? Jag förstår ju självklart att allt inte är planerat, långt ifrån. Men varför väljer man att skaffa barn och sedan springa och be om hjälp med bostad och pengar?

Vad tycker ni? Hur resonerar ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 12:03
    jag har alltså inte något emot de som "fått problem" med att försörja sig senare i livet. Det jag har något emot är de ungdomar (och såklart även vuxna, dock mest ungdomar) som planerar barn men inte har inkomst. Dock vet dom att dom har rätten att gå till soc så fort barnet är fött. Dom vet att soc betalar, därför anser dom att det är fritt fram att skaffa barn trots 0 kr i inkomst.

• Svar på tråden unga föräldrar som går till soc
  • Shorona

Jag tycker det värsta är de ungdomar som planerar att skaffa barn utan att ha gått ut skolan/inte har någon utbildning, inget jobb och fortfarande bor hemma.
    Med attityden "äh, det löser sig" eller "soc är ju där för att ge oss allt det där".

♥Niclas 061103 ♥Bf 091113
  • Sofiaochjonas
    Shorona skrev 2009-08-07 09:03:26 följande:
    Jag tycker det värsta är de ungdomar som planerar att skaffa barn utan att ha gått ut skolan/inte har någon utbildning, inget jobb och fortfarande bor hemma. Med attityden "äh, det löser sig" eller "soc är ju där för att ge oss allt det där".
    precis så tänker jag också. För jag förstår inte HUR kan kan tänka så. Soc ska vara en nödlösning, om tex min man blir av med jobbet, ingen a-kassa faller ut eller vad som helst. Då man verkligen står barskrapad. Men att tycka att soc ska kunna försörja är så dålig stil, då är man ju knappast mogen för barn heller.
  • Shorona
    Shorona skrev 2009-08-07 09:03:26 följande:
    Jag tycker det värsta är de ungdomar som planerar att skaffa barn utan att ha gått ut skolan/inte har någon utbildning, inget jobb och fortfarande bor hemma. Med attityden "äh, det löser sig" eller "soc är ju där för att ge oss allt det där".
    Kan ju kanske utveckla lite...

Jag har själv inga gymnasiebetyg för att jag blev djupt deprimerad och var tvungen att avbryta. Jag är hemskt ledsen över att jag inte tog studenten, fick mina gymnasiebetyg och fick en chans till att ha den grundläggande utbildningen utöver grundskolan.
    När jag läser om ungdomar som inte tycker att gymnasiet är viktigt så blir jag ledsen och arg över hur dumma deras tankar är!
    Det är jobbigare att plugga när man blir äldre, har man dessutom barn så har man mer att tänka på. Sen är man knappt värd kattpiss på arbetsmarknaden utan gymnasiebetyg! Och många utbildningar kräver minst G i grundämnena.
  • IaOnDaFluff

Är det inte så också att många inte planerar att bli med barn. Men sedan blir de det och föräldrarna accepterar det inte och tillåter dem inte att bo hemma? Alla har inte fantastiska föräldrar.

Själv tycker jag det är fel att bara hoppa på unga föräldrar i gå-på-soc-frågan. Det finns så många andra som också utnyttjar soc. Folk som inte orkar jobba etc..

• Shorona
    Sofiaochjonas skrev 2009-08-07 09:05:12 följande:
    precis så tänker jag också. För jag förstår inte HUR kan kan tänka så. Soc ska vara en nödlösning, om tex min man blir av med jobbet, ingen a-kassa faller ut eller vad som helst. Då man verkligen står barskrapad. Men att tycka att soc ska kunna försörja är så dålig stil, då är man ju knappast mogen för barn heller.
    Nej, mogen för barn är man när man kan tänka på allt runtomkring att skaffa barn. Såsom ekonomi bland annat.
  • IaOnDaFluff
    Shorona skrev 2009-08-07 09:06:57 följande:
    Kan ju kanske utveckla lite... Jag har själv inga gymnasiebetyg för att jag blev djupt deprimerad och var tvungen att avbryta. Jag är hemskt ledsen över att jag inte tog studenten, fick mina gymnasiebetyg och fick en chans till att ha den grundläggande utbildningen utöver grundskolan. När jag läser om ungdomar som inte tycker att gymnasiet är viktigt så blir jag ledsen och arg över hur dumma deras tankar är! Det är jobbigare att plugga när man blir äldre, har man dessutom barn så har man mer att tänka på. Sen är man knappt värd kattpiss på arbetsmarknaden utan gymnasiebetyg! Och många utbildningar kräver minst G i grundämnena.
    Vill bara tillägga att jag har inte gymnasiekompetens och jag jobbar som projektledare idag. Det är inga problem att ta sig fram om man vågar ta för sig och visar vad man är bra på.
  • Shorona
    IaOnDaFluff skrev 2009-08-07 09:09:16 följande:
    Vill bara tillägga att jag har inte gymnasiekompetens och jag jobbar som projektledare idag. Det är inga problem att ta sig fram om man vågar ta för sig och visar vad man är bra på.
    Härligt att se att någon utan gymnasiebetyg har tagit sig väl.
  • Sofiaochjonas
    IaOnDaFluff skrev 2009-08-07 09:08:11 följande:
    Är det inte så också att många inte planerar att bli med barn. Men sedan blir de det och föräldrarna accepterar det inte och tillåter dem inte att bo hemma? Alla har inte fantastiska föräldrar. Själv tycker jag det är fel att bara hoppa på unga föräldrar i gå-på-soc-frågan. Det finns så många andra som också utnyttjar soc. Folk som inte orkar jobba etc..
    jag skrev precis så , att många planerar det inte. Men jag pratar om dom som planerar det och VET att dom inte kommer kunna försörja sig, eller ha någonstans att ta vägen. Det är knappast rätt eller hållbart det heller.
  • Malinell

Det är framför allt synd om man tänker så eftersom det inte är en framtid att stå efter. Man vill väl gärna kunna ha ett bra liv och skapa bra förutsättningar för sina barn, det tror jag inte man kan på socialbidrag!

• Phlippan87

vi är unga och skulle ha rätt att gå till soc men väljer att inte göra det då bebis är född, eller innan, för att de strular och snackar så mycket skit om oss...
    många är som jag och har jättesvårt att kunna tänka sig en abort, tyvärr är arbetssituationen katastrofal på många håll i landet för ungdomar idag och soc finns då där som en hjälp

Svar på tråden unga föräldrar som går till soc