• Tonx

Måste unga gnälla så förbannat?

Jag bara undrar. Tycker det är ett jäkla gnällande om fördomar hit och skitsnack dit. Jag tror det mesta bara är rena fantasifoster.
    Sen beror nog mycket på hur man är själv också, kanske ens egen framtoning som gör att folk reagerar negativt?
    Kanske man inte är så stor som man tror att man är?

• Svar på tråden Måste unga gnälla så förbannat?
  • Jeanette89

Mycket möjligt att allting beror på hur man själv är.
    Är ju många som blir så himla speciella och bättre än andra när de får barn.
    Unga som gamla dock.

• Tonx
    Jeanette89 skrev 2009-08-06 21:19:39 följande:
    Mycket möjligt att allting beror på hur man själv är.Är ju många som blir så himla speciella och bättre än andra när de får barn.Unga som gamla dock.
    Ja, unga som gamla. Dock tycker jag ärligt att unga leder ligan då det kommer till gnäll.
  • Jeanette89
    Tonx skrev 2009-08-06 21:21:23 följande:
    Ja, unga som gamla. Dock tycker jag ärligt att unga leder ligan då det kommer till gnäll.
    Hahah ja så är det nog faktiskt, vi kan vara ganska bra på att gnälla..
    Det kan iufs alla vara men unga föräldrar brukar tycka om att utmärka sig så att de får dåliga kommentarer och sneda blickar för att kunna klaga.
  • pussgurkan86

jag tror att dom som gnäller vill bara ha något att klaga på. skaffar man barn så får man faktiskt vara medveten om att är man ung och förälder så får man blickar på sig, både positiva och negativa.

• Jeanette89
    pussgurkan86 skrev 2009-08-06 21:27:32 följande:
    jag tror att dom som gnäller vill bara ha något att klaga på. skaffar man barn så får man faktiskt vara medveten om att är man ung och förälder så får man blickar på sig, både positiva och negativa.
    Precis, men det är det många inte tänker på, de bra blickarna.
    De tar bara åt sig av de dåliga.
    Jag trodde alla glodde på mig för att jag var för ung men började tänka om för ett tag sen och det är många som tittar och ler.
    Upplever inte alla blickar som negativa längre.
  • Bonanza

De allra flesta unga föräldrar som klagar på att de får skit verkar vara otroligt omogna och jag förstår varför folk reagerar på att de är föräldrar.

Sen finns det SJÄLVKLART undantag, som med allt annat. Men det är ju bara att läsa här så ser man.

• pussgurkan86
    Jeanette89 skrev 2009-08-06 21:30:42 följande:
    Precis, men det är det många inte tänker på, de bra blickarna.De tar bara åt sig av de dåliga.Jag trodde alla glodde på mig för att jag var för ung men började tänka om för ett tag sen och det är många som tittar och ler.Upplever inte alla blickar som negativa längre.
    ja jag får hur mycket komplimanger när jag är ute med lillan. visserligen kollar folk argt på mig ibland men såna struntar jag i. det är mitt liv, inte deras och jag är ändå 22 år gammal så man ska skita i det dåliga och ta in det positiva.
  • Tonx
    Jeanette89 skrev 2009-08-06 21:30:42 följande:
    Precis, men det är det många inte tänker på, de bra blickarna.De tar bara åt sig av de dåliga.Jag trodde alla glodde på mig för att jag var för ung men började tänka om för ett tag sen och det är många som tittar och ler.Upplever inte alla blickar som negativa längre.
    Ja, tycker själv man får 99% positiva blickar och kommentarer Och då är jag inte bara ung med två ungar, jag har fullt i tatueringar, piercingar och grejer också. Nä, det mesta handlar om ens egen inställning.
  • Tonx
    Bonanza skrev 2009-08-06 21:31:10 följande:
    De allra flesta unga föräldrar som klagar på att de får skit verkar vara otroligt omogna och jag förstår varför folk reagerar på att de är föräldrar.Sen finns det SJÄLVKLART undantag, som med allt annat. Men det är ju bara att läsa här så ser man.
    Jo, jag menar ju det.
  • Jeanette89
    Tonx skrev 2009-08-06 21:33:17 följande:
    Ja, tycker själv man får 99% positiva blickar och kommentarer Och då är jag inte bara ung med två ungar, jag har fullt i tatueringar, piercingar och grejer också. Nä, det mesta handlar om ens egen inställning.
    Jo men det tror jag också, gör man sig utstött så blir man det.
    Det har jag märkt på förskolan nu att när jag ler och ser glad ut när jag kommer så hälsar de andra föräldrarna och småpratar lite.
    Smyger man längs väggarna eller är allmänt störig så är det klart folk ser negativt på en.
  • Tonx
    Jeanette89 skrev 2009-08-06 21:38:40 följande:
    Jo men det tror jag också, gör man sig utstött så blir man det.Det har jag märkt på förskolan nu att när jag ler och ser glad ut när jag kommer så hälsar de andra föräldrarna och småpratar lite.Smyger man längs väggarna eller är allmänt störig så är det klart folk ser negativt på en.
    Precis. Hur man är socialt spelar stor roll. Har aldrig haft problem med andra föräldrar på dagis etc.
    Och får man sura blickar av andra föräldrarna på dagis tex så brukar jag tänka att dom kanske själva är blyga? Har hänt flera gånger att folk är reserverade emot en men när man pratar med dom och deras barn så släpper det.
    Samma sak i lekparker, jag står inte i ett hörn och surar utan finns där andra föräldrar så går jag fram och pratar.
  • Jeanette89
    Tonx skrev 2009-08-06 21:41:55 följande:
    Precis. Hur man är socialt spelar stor roll. Har aldrig haft problem med andra föräldrar på dagis etc. Och får man sura blickar av andra föräldrarna på dagis tex så brukar jag tänka att dom kanske själva är blyga? Har hänt flera gånger att folk är reserverade emot en men när man pratar med dom och deras barn så släpper det.Samma sak i lekparker, jag står inte i ett hörn och surar utan finns där andra föräldrar så går jag fram och pratar.
    Jag är väldigt blyg men har märkt att det lönar sig att försöka, det är egentligen inte många som dömer en.
    De föräldrar jag har träffat i lekparken och på dagis tycker bara att det är kul att man vill prata och att jag inte håller mig undan för att jag är så mycket yngre än de flesta i mitt område.
  • Tonx
    Jeanette89 skrev 2009-08-06 21:45:26 följande:
    Jag är väldigt blyg men har märkt att det lönar sig att försöka, det är egentligen inte många som dömer en.De föräldrar jag har träffat i lekparken och på dagis tycker bara att det är kul att man vill prata och att jag inte håller mig undan för att jag är så mycket yngre än de flesta i mitt område.
    Ja men precis Jag är rätt reserverad egentligen, även om folk inte tror det. Men som sagt, det lönar sig att vara öppen mot folk.
  • FridaochSamuel

gnäller om vadå??

Jag tror att unga föräldrar få mer kommentarer än äldre för att de är lättare att säga till en ung än en gammal. Man vågar nog inte kommentera en 36 åring kanske. Så är de ju. De är många som bli lite mer "vågliga" när de kommer till yngre personer. Är 19år och serväll lite yngre ut kanske. Har själv fått kommentarer om hur jag sköter mitt barn från helt främande människor(tanter) på tex bussen. De är alltid när jag är själv... aldrig om jag är med min pojkvän eller kompisar. Så då vågar dom....

• MammaTillDomFinaste

jag håller med om allt det där klagande. "dom ser ner på mej för att jag är ung mamma, dom sätter mej i ett fack" ja, dom flesta sätter sej i ett fack själva! vaddå "hej jag 'är en ung mamma" har alderig läst någon som skrivit "hej, jag är en gammal mamma". jag är 22år i år, när min mamma var i min ålder hade hon fått saina 3 barn, likaså hennes syster. Min kusin har vati äldst med att få barn, hon var 29. nu drar jag inte alla över en kam, men många utmärker sej så stort för att vara UNG och känner mycket att dom måste bli sedda snett.

Ingen har ens frågat om min ålder, och själv anser jag inte mej vara en Ung mamma. Jag är mamma till min dotter, jag är ung än, men jag har bott hemifrån sen jag var 16, jag kan ta reda på mej själv och har aldirg kallat mej själv Ung mamma.

• Bebis Anna

Jag håller med om att de är mkt gnällande från vissa håll. Men jag tycker inte vi ska acceptera moral tanterna på bussen eller lekplatsen.
    Även fast man inte frågar om råd så kommer dom ändå " gör si" "gör så". Jag har svårt för såna tanter måste jag säga. Men de är bara o sätta dövörat till.

förstår inte varför vissa tror och tycker att deras råd är bäst, och att yngre föräldrar måste ju bara få dom råden.

Sen får män mer sällan såna kommentarer eller råd än vad kvinnor får. Hur schyssta är vi kvinnor mot varandra egentligen?

• Tonx

Bebis Anna skrev 2009-08-08 08:11:32 följande:

Jag håller med om att de är mkt gnällande från vissa håll. Men jag tycker inte vi ska acceptera moral tanterna på bussen eller lekplatsen. Även fast man inte frågar om råd så kommer dom ändå " gör si" "gör så". Jag har svårt för såna tanter måste jag säga. Men de är bara o sätta dövörat till.förstår inte varför vissa tror och tycker att deras råd är bäst, och att yngre föräldrar måste ju bara få dom råden. Sen får män mer sällan såna kommentarer eller råd än vad kvinnor får. Hur schyssta är vi kvinnor mot varandra egentligen?
    En sån är jag faktist. Om jag ser att någon har problem med något så brukar jag ge tips på hur man kan göra. Allt hänger ju på hur man lägger fram det. Och jag vet att vissa har en översittarattityd, men det är inte bara vi yngre som får "råd" från dessa.
    Och ärligt talat så har jag själv stött på betydligt fler besserwissrar i 20-årsåldern än i 30-40 årsåldern.
    Alltid lika kul med en 20-årig mamma med en unge på sisådär 2-3 månader ställer sig och berättar hur jag som iaf varit mamma i 4 år ska göra.
  • Cherrybaby

Ja, de unga som gnäller över dessa "blickar" och sådant så fruktansvärt mycket borde tänka på att alla kollar snett på alla ibland.
    Folk kollar snett på vuxna mammor med många barn, kollar snett på "gamla" mammor, kollar snett på ensamstående mammor och det är folk som kollar snett på mammor bara för att dom ser ut på ett sätt som inte tilltalar dom.
    Och dessa unga mammor har säkert också kollat snett på någon annan mamma någon gång.
    Jag menar självklart inte att alla unga mammor gnäller, det gör dom verkligen inte. Men de som gör det borde tänka till.
    Jag brukar kolla (kanske till och med stirra ;))på många unga mammor och tänka på hur fint dom har hand om sina barn.
    FOLK TITTAR PÅ VARANDRA, haha.

Svar på tråden Måste unga gnälla så förbannat?