• lerumstessan

Ni som fick prematur spontant, hur blev det med 2:an?

Födde min dotter med spontan vattenavgång i v. 34+4 och undrar ju nu lite över nästa barn hur stor sannolikheten är att jag föder för tidigt igen. Hur var det för er som födde tidigt utan anledning så som HF eller liknande, hur blev det med tvåan?

~¤~Ally 090617~¤~
  • Svar på tråden Ni som fick prematur spontant, hur blev det med 2:an?
  • MiisPiis

Hej, har själv inte varit med om det, men en kompis till mig fick sin son 5 veckor för tidigt....utan någon känd orsak. Men hennes båda döttrar efter det är födda vid normal tid.
    3:an fick t.om komma ut genom igångsättning.

• knäppisen

det blev samma som med ettan, fast en dryg månad tidigare...

• Malim

Jag födde min dotter i v. 34+6. Den startade med vattenavgång och jag födde henne dagen efter vattnet gått helt naturligt. Nu är jag gravid med 2:an och hade BF den 29 juli, jag har alltså gått över tiden nu med snart 2 veckor och kommer bli igångsatt i slutet av nästa vecka om inget hänt innan dess. Känns som man har gått på "övertid" nu i 2 månader då jag var inställd på att föda tidigt även denna gången.

• tss

Tror risken ligger på 10-15% att det blir prematur igen. Men siffran är 5% för alla föräldrar så särskilt mycket för höjd risk föreligger inte. Läkarna säger "en gång, ingen gång - däremot är två gånger något att räkna med"

Vi har fått så här:

Första: Spontana värkar i 31+0, bromsades och föddes 33+0
    Andra: Spontana värkar i 31+4, föddes direkt

• ISSEN

Första barnet kom helt utan förvarning i v 30+6 och andra vat det samma sak med fast i v 26+2

• Äventyr

Min son kom i v 33+3, nu är jag gravid i v 37+4 ca. Ojojoj, vad jag har väntat, tänk om jag går över tiden!

• Simben

fick min första tjej i vecka 31+6 spontan vattenavgång
    min andra tjej kom bara 9 dagar tidigt så jag gick tiden ut med henne kan man säga.

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Mison
    Äventyr skrev 2009-08-10 18:19:59 följande:
    Min son kom i v 33+3, nu är jag gravid i v 37+4 ca. Ojojoj, vad jag har väntat, tänk om jag går över tiden!
    Grattis till att du gått så långt, gud så skönt det måste kännas

Har du gått på extra kontroller eller gjort/tänkt på något speciellt denna gång? Jag fick mitt första barn ungefär samtidigt som din son och är nu gravid i v. 14. Har fått träningsförbud samt kommer med största sannolikhet att bli sjukskriven! Man blir mer nervös för varje vecka som går...
  • Äventyr

Jag har gått på extra ultraljud för att jag har haft cancer och blodpropp nyligen. Jag vet faktiskt inte om de har gjort nåt speciellt för att jag födde för tidigt, jag tror inte det. Jag har inte blivit sjukskriven. I v 31 såg de att jag bara hade en halv centimeter livmoderhals.

• Äventyr

Mitt tips är väl att inte ta för givet att barnet kommer för tidigt igen. Det kan bli lite seg väntan...

• ma och pa till en ängel

Första barnet: 34 +0
    Andra barnet: 28+2
    Tredje barnet: 21+6

Så om det blir något mer så kommer jag få strängt liggläge och ett ceklage!

• Äventyr

V 33 förra gången, nu är jag på v 39 snart...det känns segt!

• Värmländska

Hej
    Första sonen föddes pga spontan vattenavgång V32. Vår andra son föddes 13 dagar innan BF med andra ord inom ramen, enda konstiga för oss var att vi inte fattade att det var värkar som hade startat så det blev lite brottom när vi väl kom till BB. Lycka till

• Mama72

1:an v35+1, värkar satte dock igång i v 33+6. Man försökte stoppa det men han ville komma ut ändå.

2:an v 36+2, värkar satte igång och vi åkte in till sjukhuset. Där konstaterade man att dottern låg i säte och det blev ett akut snitt.

Väntar nu 3:an och är i v 30+6. Undrar när denna "grodan" vill kika ut?

• Javah

1.an spontana värkar, stoppades i 2dagar...föddes 34+5

2:an, spontana värkar som inte gick att stoppa... föddes 33+1

Nu blir det inga fler! .-p

• kaffebönan

Min 2.a är född spontant med vattenavgång i v 36
    Min 3.a är född spontant med vattenavgång i v 35 akut snitt

Min 1.a föddes med kejsarssnitt i v 36

Min bm tror att jag inte kan behålla barnen i magen längre än så.

mina tre älsklingar
  • kiwi81

Min son föddes i v 31+3. Man hittade aldrig ngn orsak (spontan vattenanvgång v 31+0, men man lyckades stoppa förlossningen med värkhämmande några dagar).

Nu är jag gravid i v 17 och orolig för att föda prematurt igen.

Är oxå nyfiken på hur det har gått för er med andra barnet så puffar upp tråden!

• Äventyr

1:an som sagt, 33+3. Förlossningen tog 3 timmar från första tecken. Oklart varför jag födde för tidigt.

2:an var jag öppen några cm och livmoderhalsen var 1/2 cm i v 31. Men han kom ändå 39+0. Förlossningen tog 2h 40 min från första tecken (en värk).

• Vill ha bebbe

Min första föddes v. 35+6, startade med spontana värkar (hade dock blivit stoppad redan i v.30 och hade mycket förvärkar efter det)

Andra barnet föddes v. 38+0 så han klarade sig längre. Även denna graviditet fick de stoppa värkar med Bricanylinjektioner 3 ggr mellan v. 29-31. Var sjukskriven från v.22 så jag tror att den strikta vilan hjälpte till att hålla lilleman inne så länge.

• tone628

Hej!

Jag har 4 barn, första födde jag 3 dagar innan bf, min andra som idag är en ängel fick jag i vecka 24 +2, redan i vecka 20 började vatten att läka, jag blev inlagd å klarade att behålla henne i 4 veckor till, ingen kan förklara vad som hände, jag hade även öppnat mig 8 cm då i vecka 20, blev ihopsydd runt livmodertappen.
    När jag väntade 3:an så blev jag ihopsydd redan i vecka 16, cerklage runt livmodertappen allt gick bra denna gång å jag blev snittad i vecka 41, 4:an som föddes med planerat snitt i våras gick allt bra med, tätta koller av livmodertapp så att jag inte skulle ha börjat öppna mig. Allt har med andra ord gått bra med de 3 barnen som finns hos mig men min ängel kommer jag aldrig att få svar på varför det hände det som hände, det enda vi kan "ta på" är att jag va sjuk hela grav, förkyld, halsfluss ja sånna ganska vanliga sjukdomar som gick över först då hon kom ut.
    Jag har aldrig varit rädd att skaffa fler barn efter det som hände men visst har tankarna ändå funnits under grav att det kan hända igen å orkar jag verkligen gå igenom sjukhustider igen?! Låg 4,5 månad med henne på neo i Umeå + att jag själv låg inne på hemsjukhuset 4 veckor oxå.
    Känns som om jag mest bara babblar på nu men jag tror du förstår allt jag skrivit

Svar på tråden Ni som fick prematur spontant, hur blev det med 2:an?