• Lillefot

Missfall efter ÄD

Hej!
    För en månad sedan fick jag missfall, drygt två veckor positivt gravidetstest efter behandling med ÄD i Åbo. En obarmhärtig upplevelse, förstås. Det var vår tredje insättning...

Nu har jag jätteångest över medicinerna. För att jag inte alltid tog dem med exakt mellanrum o s v...När vi gjorde ÄD i Huddinge ordinerades jag dessutom 1progynon på morgonen och 2 på kvällen. Detta valde jag att (korkat nog) att följa även i Finland, fastän de egentligen brukade ordinera 1 tabl 3 ggr dagligen.

I Finland ordinerades jag dessutom bara progesteron 2 ggr dagligen, i Sverige 3..Någon som hört om det kan spela någon roll?

Jag har frågat mer än en läkare och fått lite olika svar.

Hur har ni gjort med medicinerna? Vad har ni fått för ordination? Behöver man t ex ligga ner när man tagit progesteronvagitorierna? (hur vet man att man fått i sig hormonet. "höljet" på vagitorien rinner ju alltid ut)

Jag skulle också gärna vilja komma i kontakt med fler som fått missfall efter ÄD.

Kram och lycka till, alla medkämpar!

• Svar på tråden Missfall efter ÄD
  • isisisis

Du kan ju själv ha en MF problematik i grunden.
    Myom,immunsystemstörningar eller andra faktorer.

Jag gjorde 4 ÄD innan jag fick medicin för mina immunologiska besvär.
    Jag kunde ha gjort 4 till utan positivt resultat om jag inte fått medicin för det.

Progesteronet är bra att ta i slidan på lkvällen för där tar det absolut bäst.
    Dagtid kan man ta dem analt.
    För lite progesteron kan ge MF.
    Jag tar själv inte mindre än 3 vagitorer om dagen,även om kliniken säger annat.

Likaså östrogenet,det bibehåller jag (efter råd här) tills v 12.

Vet du vad du hade för HCG?

Det kanske var en svag graviditet?

De flesta MF sker i v 6-7 eller ännu tidigare.

• sodkt

Lillefot Det ar jobbigt med MF efter en AD behandling, da man har sa hoga forvantningar. Jag gjorde min forsta AD i Finland hos AVA i Tammerfors men det blev MF i vecka 12.

Jag tog 2 progresteron/dag och pa eget bevag tog jag extra da jag borjade bloda i borjan av min graviditet, V. 5. Jag har fatt lika manga svar, oftast, som jag stallt fragor om vilket sort som ar bast, dvs. injektion, vagitorer eller tabletter.

Min OB lakare har i Asien forordar injektion, 2 st/vecka medans AVA ordinerar 2 vag/dag. Jag vantar nu pa att min mens ska komma sa jag far gora FET om aggen klarar upptiningen forstas, jag kommer att pa egen beslut ta 3 vaggisar/dag.

• Rödhåriga tjejen

Appro på Progesteron:
    När jag frågade på KS i Stockholm i samband med en IVF-behandling så fick jag svaret att efter 30 minuter har kroppen tagit upp det den skall av Progesteron-vagitorierna.

Under den behandlingen (då jag fick ett embryo att sätta tillbaka) blev jag ordinerad en vagitorie tre ggr per dag. Så då tog jag en på morgonen 30 min innan jag gick upp. En på dagen på jobbet - väntade till efter fikarasten när jag kunde sitta ner i 30 min utan att gå någonstans...
    Och den sista tog jag när jag gick och la mig på kvällen.

• MoJ

Det är säkert inget du har gjort. I en vanlig graviditet är det endast ca 20 % av de befruktade äggen som fortsätter, de flesta flesta av dem är så tidiga missfall att man inte ens vet om att man varit gravid. Vid ÄD är andelen befruktade ägg som fortsätter i en graviditet högre, ca 30-40% chans(ålder och andra omständigheter påverkar även här). En stor skillnad är att vi vet att ägget blivit befruktat och infört på bästa möjliga ställe mellan skikten i livmoderslemhinnan. Som jag ser det har du haft otur. Efter vårt missfall fokuserade jag på att jag faktiskt efter många års försök äntligen visste att det kunde fungera...

Med medicinerna blev jag ordinerad precis tvärt om. I Sverige skulle jag ta dem jämt utspridda över dygnet. Läkaren i Åbo sa att det inte spelade någon roll, så då valde jag att ta en på morgonen och två på kvällen, för att slippa de värsta biverkningarna under arbetsdagen. I Sverige var jag ordinerad 3 vagitorier/dag. Åboläkaren sa två. Du ska inte behöva vila eller sitta still efter att ha tagit en vagitorie. De är utprovade så kroppen tar upp den dos du behöver. Min filosofi har varit att följa den ordination som behandlande läkare föreskrivit, trots att de varierat väsentligt. Läkarna har ju trots allt koll på tidigare försök och egen erfarenhet att utgå ifrån och vill ju också att det ska lyckas.

Ett stort lycka till!

Svar på tråden Missfall efter ÄD