• SmBacke

rätta åldern att skaffa barn?

har läst i massa trådar, och även hört de på stan m.m.

om en tjej på, ja låt säga 18 år, går med bebis mage så blir hon påhoppad för att hon e för ung, för omogen, inte lekt färdigt, inte kan ta hand om ett barn osv.

om en tjej på 40+ får hon höra att de e taskigt mot barnet för att hon e för gammal, att hon aldrig kommer orka osv..

vem vet de?

så va tycker du e den rätta åldern att skaffa barn?

• Svar på tråden rätta åldern att skaffa barn?
  • Jeanette89

Jag fick min son precis när jag hade fyllt 18...
    Tror inte man kan säga att det finns rätt och fel ålder att skaffa barn. En del mognar ju fortare än andra och så finns ju dom som aldrig mognar.
    Tror allting är en fråga om mognad och inte ålder.

• Ärla Minou

Rätta åldern är när man är känslomässigt tillräckligt mogen att sätta ett barn före sina egna intressen, reflektera kring sitt eget beteende. Och tillräckligt ung för att kroppen ska kunna och orka.

Jag behöver inte säga att jag tycker att man helst ska ha fyllt femton va?

• SmBacke

ja precis, så jag tänker oxå.. fick min första son samma år som jag skulle fylla 19, och jag hade nog inte gjort annorlunda eller känt annorlunda om jag fått honom idag, 3 år senare.

• mammatill2rara

jag tycker inte att det finns någon "rätta ålder" utan det är helt enkelt upp till var och en när de är redo för familjelivet!:) Jag var 19år och det kändes rätt och det gör det fortfarande.

• Linda88

Rätt "ålder" för mig tror jag snarare handlar om hur mogen man är. Vilka möjligheter man har att ta hand om ett barn, men framförallt om man är Lämpad att ta hand om ett barn.

Vissa är lämpade att ta hand om ett barn redan vid 18 års åldern, andra kanske inte når till det stadiet förrän dom är 25, 30, 35 år. Vissa når aldrig dit.

Det handlar mer om hur personen i fråga är, än om hur gammal han/hon är. Tycker jag.

• Tonx

Allt handlar om individuell mognad. Och enligt mig så brukar det vara nånstans kring 25-35 år.
    Jag tycker de flesta yngre tyvärr är för omogna för att ha barn.

• SmBacke

ja tycker oxå att de e en mognad sak. ingen kan ju säga till en person som e 19 år att hon/han e för ung för att ha barn om man inte känner personen i fråga.

känner en som är över 30 som absolut inte e mogen för en bebis och allt va de innebär och har en kompis som nyss fyllt 19 som precis fått barn.

• Miracle Cats

Finns ingen "rätt" ålder...

• SmBacke

nej, undrar då varför de finns så många som klankar ner på tjejer som e gravida, bara för att dom e unga eller gamla.

• Ruggugglan

Det finns ingen "rätt" ålder. Jag var 17år när jag fick min dotter- jag kände mig mogen. Idag är jag 21 och väntar mitt andra barn. Jag får alltid kommentarer om att jag är en bra mamma. Det är den yngre generationen som antytt att min dotter är ett stort misstag eftersom jag inte kan festa eller "leva". Märkligt, för mig är hon meningen med livet!

BF 19 januari.
  • MejaKiZnic

Finns väl ingen rätt ålder precis, kommer när det kommer!
    -Så länge man kan ta hand om sitt barn och älskar det så Go for IT!

• SmBacke

känns skönt att höra att de finns fler som tänker som jag

• Angel89

Jag tycker att åldern spelar ingen roll, men byxmyndig ska man vara, men man ska kunna ta hand om ett barn, för man har ett ansvar om ett liv. Och man ska kunna ta rätt beslut och vara en bra förebild o kunna stödja sitt barn i vått o torrt.

Men också är ju en egen stadig ekonomi väldigt bra när man ska skaffa barn, men man det går ju o lösas det med.

Så enligt mig så kvittar de vilken ålder, så länge man kan ta hand om sitt barn på det bästa sättet och ändå sköta sina saker som man kanske har tex skolá.

• MissComplicated

OM det nu finns nån rätt ålder vilket jag är tveksam till då alla skaffar barn när just dom anser sig vara i rätt ålder :) Min rätta ålder var 19 då jag fick dottren, det har varit perfekt för mig. Så jag skulle säga mellan 19 (kan vara bra att ha gått ut gymnasiet därav åldern 19) och 25. Men dömer absolut ingen som skaffar barn tidigare/senare:) Men det är deremellan jag alltid har tänkt skaffa första barnet :)

• VincentsmammaBf2010 April

finns ingen rätt ålder, man skaffar barn när man känner sig redo,och vet att man blir en jätte bra förälder

Svar på tråden rätta åldern att skaffa barn?