• FinaLina1979

Hypothyreos

Hej alla!

Jag är en tjej född 1979 som drömmer om att få en bebis. Jag har just fått missfall nr 2. Jag har även fått konstaterat att jag har hypothyreos och har nyss börjat med Levaxin. Jag vill träffa andra som är eller har varit i samma situation som mig så att vi kan utbyta tankar och stötta varandra.

Här är min historia....

I oktober 2008 fick jag ett missfall i v4. Jag gick på en hälsokontroll i november där man TSH prover. Jag berättade aldrig för doktorn om missfallet för jag hade inte en aning om att hypothyreos och graviditet var en risk för missfall. Det visade sig i alla fall att mitt TSH var något förhöjt, så doktorn ville avvakta med behandling + att jag skulle kontrollera om mina värden efter 6 månader.

För ett tag sen blev jag gravid igen. Lycka!! Men inte så långvarig dock... Jag gick på en ny kontroll av mina TSH värden, fortfarande ovetande om riskerna för missfall. Det visade sig att mina värden hade ökat ytterliggare.

Det var först DÅ som jag började surfa runt på nätet för att kolla hur hypotyreos och graviditet fungerar. Jag fick en CHOCK när jag började läsa om allt som stod och vilka risker det innebar... blev naturligtvis jätteorolig och gick till vårdcentralen och berättade att jag var gravid. Doktorn lugnade mig och sa att det ändå kunde gå bra även om man hade hypotyreos. Jag blev insatt på Levaxin, men efter bara 1 dags behandling så hände det.... missfall i v 6.

Detta känns jättejobbigt! Men nu vet jag i alla fall vad mina missfall kan bero på. Nu ska jag se till att få ner mina värden och gå på täta kontroller....sen får vi försöka igen! Jag hoppas innerligt att jag kommer få en bebbe...längtar ju så! Har inga barn sedan tidigare...

Kram

Svar på tråden Hypothyreos