• Häxan surkart

Ni som fått MA, hur har det gått till?

Har fått MA. Fostret är kvar och nu undrar jag när det "släppte" på er? Fick ni äta tabletter? När från att ni tog tabletterna kom blödningen? Ska man gå runt med en fet binda eller känner man när det kommer?

• Svar på tråden Ni som fått MA, hur har det gått till?
  • Fruochmamma

Jag fick reda på det då jag trodde jag var i vecka 17. Jag fick fruktansvärda magsmärtor och vid UL såg de sedan att fostret dött ca 4 veckor tidigare.

Eftersom det var så långt gånget skrapades jag på sjukhuset 3 dagar senare. Lycka till!!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Irma

Jag har haft 4 MA. Första gången fick jag smärtor och en liten blödning. Åkte in akut i v12 och upptäckte att den dött v8. Fick tabletter för att det skulle komma ut. Började blöda omgående. Kom ut massa. Fungerade med binda. Men man är ju inte uppe och springer då direkt pga smärtan. Kontroll efteråt visade att allt inte kommit ut, fick skrapas. Dom andra 3 gångerna har jag gjort ultraljud tidigare och valt skrapning direkt. Mycket lättare både fysiskt och psykiskt tycker jag.
    Lycka till!

• KickiHH

jag fick missfall i v 8 och det började med blödning först lite och sedan inget på ett dygn och sedan mkt riklig blödning i 5 dagar som sdan sakta avtog under drygt tre veckor fick tyvärr inge skrapning vilket jag nu önskade att jag fått då jag fick både en infektion och sedan en inflammation i samband med detta
    Jag får önska all lycka till nästa försök

• Pimpinellan

Jag fick ta två omgångar Cytotec med en veckas mellanrum innan allt kom ut. Blödde inte en droppe av mig själv så jag hade kunnat gå ännu längre med det döda fostret än de fyra veckor jag gick. Fick ligga en sväng på b.b och en sväng på förlossningen (bara det skitkul-not!) Tyvärr hände inget på sjukhuset så jag åkte hem- _då_ började helvetet... Hade värkar,ont så jag nästan svimmade,grät,skrek,kved,låg dubbel,det bara forsade ur mig i några timmar. Satt på toa hela tiden. Med facit i hand skulle jag legat kvar på sjukhuset! Blödde som vanlig mens i några dar efteråt och hade spottings/bruna flytningar i två veckor till-totalt blödde jag 2,5 vecka. Allt såg bra ut på efterkollen. Att jag sen inte ens gått till ET två ggr till är en annan historia... Enda gången man får ett bra befruktat ägg dör barnet.
    Beklagar!!

Ps: läkaren avrådde starkt från skrapning p.g.a riskerna-har man redan svårt bli gravid vill man inte riskera bli helt steril!

• Bling1975

Vid vår senaste graviditet så dog fostret mellan vecka 9 och 10. Fick först vänta över helgen på ett nytt läkarbesök och VUL och fick sedan ingen tid för skrapning på drygt en vecka efter det så innan det var dags hann blödningen starta av sig självt. Fick sedan tabletter för att få ut det sista.

De gånger det har börjat blöda (2 mf och 1 ma) så har det börjat sakta som vid mens och med mensvärk så jag tycker att man får en förvarning på några timmar innan den stora blödningen kommer, men det kanske är individuellt.

• Mikes bride

Jag har haft 2 MAn. Båda gångerna har jag valt att ta cytotoc och varit innlagd på sjukhuset( vilket jag starkt rekomenderar att man bör vara) Har behövt ta 3 tabletter, vilket är max man får, båda gångerna då "fostret" inte har velat komma ut.
    Det finns många fördelar med att stanna kvar på sjukhuset. Du kan tex behöva lite starkare värktabletter och så kollar dom att det som ska komma ut verkligen gör det innan du kan åka hem.
    Jag blödde ca 6 v efter "aborten"

Beklagar MAt och önskar dig lycka till i fortsättningen!

• mauw

Hej!

Beklagar ditt MA. Jag fick mitt konstaterat i veckan (slutet av v11). Fostret dog i v8. Skulle stöta ut själv, men fick fruktansvärda smärtor på natten och efter två timmar med tårar så åkte jag upp akut. Blev inlagd och fick Cytotec dagen efter. Inget foster kom ut. Fick ytterligare Cytotec nästkommande dag, men inget hände. Beslutades då om skrapning. Gick mycket bra och är nu helt smärtfri. Var inlagd under dessa två dygn och fick smärtstillande hela tiden. Blöder nu väldigt lite, smom i slutet av en mens.

Hoppas det går bra för dig!

• Häxan surkart

Varför gör man olika, skrapning/tabletter???

• BettanB

Jag har haft 3 mf och 4 MA; har valt skrapning direkt vid båda mina MA. Enligt läkarna funkar cytotec ofta dåligt och det slutar många gånger med skrapning ändå.

Piratpartist, javisst!
  • Terrabollen

1:a MA fick jag redan i vecka 6. Det blödde ut av sig själv.
    2:a MA trodde jag att jag va i vecka 14 men fostret hade dött vecka 8. Blev otroligt besviken eftersom de svåra veckorna trodde jag va över....
    Jag fick åka in akut o dom fick skrapa mig.
    Me nu måste jag kommentera hur jobbigt det va att ligga där på operationsbordet o ha en lampa i ögonen o vara fastspänd i armar o ben. Och sedan bli nersövd.
    Låg o skakade så rädd jag va...
    Tycker synd om alla som behöver uppleva detta.
    Hade en tablett hjälpt så hade jag tagit den kan jag lova, ist för att ligga där...
    Jag aknske är knslig o klen, men jag va tvungen att gå o prata med någon om det att det va en hemsk upplevelse...
    Jag vill inte skrämma dig, men alla pratar om en skrapning som att det inte är någonting. Man känner iof ingenting, men kan vara en skit jobbig upplevelse iaf...

Svar på tråden Ni som fått MA, hur har det gått till?