• supertrouper

Vilken klinik för mörkhyad?

Hej

Efter att ha fått veta att jag har för högt FSH-värde och omogna ägg för att kunna lyckas med IVF och att det nog kommer ta 3-4 år att komma fram i kön för landstingsfinansierad äggdonation så har vi bestämt oss för att försöka via privat klinik utomlands.

Mitt problem är att jag har medelhavsutseende (olivfärgad hy, mörkt hår och mörka ögon) och kan därför tänka mig att det inte är lika lätt att hitta donator i länder som Finland och Lettland. Funderar därför på kliniker i Spanien eller Portugal.

Kan någon bekräfta eller dementera mina undringar samt rekommendera bra klinik till överkomligt pris?

Har hört att AVA-klinikerna ska vara bra, finns det andra bra?

• Svar på tråden Vilken klinik för mörkhyad?
  • grön banan
    supertrouper skrev 2009-08-02 17:41:35 följande:
    HejEfter att ha fått veta att jag har för högt FSH-värde och omogna ägg för att kunna lyckas med IVF och att det nog kommer ta 3-4 år att komma fram i kön för landstingsfinansierad äggdonation så har vi bestämt oss för att försöka via privat klinik utomlands.Mitt problem är att jag har medelhavsutseende (olivfärgad hy, mörkt hår och mörka ögon) och kan därför tänka mig att det inte är lika lätt att hitta donator i länder som Finland och Lettland. Funderar därför på kliniker i Spanien eller Portugal.Kan någon bekräfta eller dementera mina undringar samt rekommendera bra klinik till överkomligt pris? Har hört att AVA-klinikerna ska vara bra, finns det andra bra?
    Vad då; VILL du inte ha ljust utseende på ditt barn eller FÅR du inte anlita vanliga kliniker?
  • supertrouper

grön banan skrev 2009-08-02 17:49:19 följande:

Vad då; VILL du inte ha ljust utseende på ditt barn eller FÅR du inte anlita vanliga kliniker?
    För min del spelar det absolut ingen roll, min man är så ljushyad som det går att bli. Men vad jag förstått så är det flera kliniker som bara tillåter att man tar emot ägg från kvinna som ser hyfsat lik ut en själv (det var den info jag fick från koordinator på HS där vi står i kö) - men det kanske bara gäller här i Sverige?
  • Rödhåriga tjejen

Hej! Jag skall göra behandling i höst på AVA Riga. Har dock inte koll på andra kliniker. Men mitt tips är att du mailar de kliniker du är intresserad av och frågar dem hur de ställer sig till val av donator. Jag tror att det är lättare att få välja fritt i utlandet än det är i Sverige. Men sen kan det ju vara så att man vill ha en donator som liknar en själv så mycket som möjligt. Det ville jag. Men om det inte fanns en sådan ville jag ha en som matchade min mans utseende. Vi fick en som uppfyllde våra önskemål, så nu inväntar vi behandlingsstarten med spänning.

Lycka till!

• supertrouper
    isisisis skrev 2009-08-03 10:33:28 följande:
    Bara att googla på IVF och stad.
    Det är inte IVF vi ska göra utan äggdonation. Och googla har jag gjort i många timmar effektiv tid. Det jag vill veta är vilka kliniker som kan rekommenderas!

Jag har iaf nu äntligen fått kontakt med AVA Clinic i Lissabon och ska boka tid med dem.
  • isisisis
    supertrouper skrev 2009-08-03 21:08:40 följande:
    Det är inte IVF vi ska göra utan äggdonation. Och googla har jag gjort i många timmar effektiv tid. Det jag vill veta är vilka kliniker som kan rekommenderas! Jag har iaf nu äntligen fått kontakt med AVA Clinic i Lissabon och ska boka tid med dem.
    Jo,jag förstod det.
    Men om man sska hitta kliniker så får man googla på IVF för att hitta fler.
    Så har jag gjort i 5 år.
  • Vitsippa65

Hej!

Kliniker i Spanien kan säkert funka också - dessvärre är de lite dyrare. Jag har varit på en liten klinik som heter Irema och fick t o m blonda spanska donatorer eftersom jag själv ser typiskt nordeuropeisk ut. Men de har ju givetvis donatorer med "medelhavsutseende" också! Även en del äggdonatorer från Sydamerika om jag förstod rätt.

Lycka till!

• isisisis

Alla kliniker har inte äåggdonation som huvudsyssla.

Det finns många bra kliniker till halva priset mot AVA,men det avgör man ju själv vad man väljer

• supertrouper
    isisisis skrev 2009-08-03 21:20:11 följande:
    Alla kliniker har inte äåggdonation som huvudsyssla.Det finns många bra kliniker till halva priset mot AVA,men det avgör man ju själv vad man väljer
    Därav att jag frågade om rekommendation av andra kliniker än AVA i mitt första inlägg. Att googla är enkelt, men om någon gjort sig besvär att skriva ett inlägg om en klinik så säger det mer än klinikens egna information, vare sig det är ris eller ros.
  • Bette
    supertrouper skrev 2009-08-03 21:23:33 följande:
    Därav att jag frågade om rekommendation av andra kliniker än AVA i mitt första inlägg. Att googla är enkelt, men om någon gjort sig besvär att skriva ett inlägg om en klinik så säger det mer än klinikens egna information, vare sig det är ris eller ros.
    AVA är välrenommerade och jag tycker de är mycket bra. Sök på land som du kan tänka dig och eggdonation då borde du få upp en del kliniker. Dyrast är det att göra äggdonationsbeh i USA vad jag förstått.

Bette
Svar på tråden Vilken klinik för mörkhyad?