• Viffy

Kan man få igångsättning pga att man mår så dåligt att det förstör ens vardag?

Är gravid med tredje barnet med bf 28/9.
    Har 2 flickor födda -05 och -06.
    Jag mår hur som helst inget vidare. Är orolig för både det ena och det andra och har vissa dagar ångest som jag kämpar som en tok för att trycka undan.

Undrar nu om man kan få beviljat igångsättning pga av detta kanske en vecka innan bf?

• Svar på tråden Kan man få igångsättning pga att man mår så dåligt att det förstör ens vardag?
  • Michas

De är snåla med igångsättningar i Sverige, men bäst är ju om du talar med BM som isf kan ordna så du får träffa en läkare.

• Viffy

Jag blev beviljad igångsättning med min andra dotter pga att jag mådde så dåligt, men då var jag på bf+8 och dessutom satte förlossningen igång av sig själv ändå samma dag.

• Michas

Jag blev igångsatt i v. 37+0 pga mediciska orsaker med min förstfödde, annars så är det svårt att få till en igångsättning innan bf. Efter bf är de mindre snåla, som du ju redan erfarit.

Kanske kan du försöka kompromissa en lösning med din BM ?

• Viffy

Ja jag får prata med henne. Hon vet ju hur jag mår och att jag tycker detta är jättejobbigt.

Hur var din igångsättning med tanke på att det ändå var 3 veckor innan bf?

• Michas

Den gick väldigt bra, men tilläggas bör att tappen var mogen plus att jag var öppen nästan 2 fingrar på morgonen varpå jag enbart fick en hinnsvepning och på eftermiddagen var jag öppen 4 cm. Annars skulle jag fått gå någon eller ett par dagar till.

Förlossningen startade efter att de tagit hål på hinnorna och jag fått värkstim. dropp. 75 min senare var han ute. Det gjorde helvetiskt ont i öppningsskedet, att gå från 4-10 cm på inte en ynka timme, men allt gick bra.

• Viffy

Men eftersom detta är mitt tredje barn så kanske jag är mogen ca en vecka innan bf och man brukar väl kunna vara öppen några cm ett tag som omföderska.

Skönt att det gick så bra för dej iaf

• Viffy

Mitt hopp står just nu till att jag ska bli beviljad igångsättning innan bf. Mår så himla dåligt och skulle bara vilja gråta och sova. Men det kan jag ju inte! Har två jättefina döttrar som inte ska behöva se sin mamma alltför hängig men just nu känns det som att jag hänger på en skör tråd

• Tessan89

Har du pratat med din bm om det? Jag gjorde det (är förlossnings rädd) så ska på fredag på samtal med läkare.

Svar på tråden Kan man få igångsättning pga att man mår så dåligt att det förstör ens vardag?