• mina12

Hur mycket ökar era prematurer i vikt?

Hur mycket går era prematurer upp i vikt under första året, per vecka/månad på ett ungefär?

Vår lilla tjej är född i v.24+0 och är nu 7mån/3mån korr. Hon går upp 50-250gram per vecka. Oftast runt 100-150g/v, vilket hemsjukvården tycker är alldeles för lite. Hon väger nu 5,1kg och är 56,5cm. Hon ammar, men får nu även ca 20ml näringsdryck efter varje amning dagtid.

• Svar på tråden Hur mycket ökar era prematurer i vikt?
  • englamamman

Hej!

Min tjej ärfödd i vecka29och vägde då 1329 g och var 40 cm lång. Idag är hon drygt 1½ år och väger 11-12 kg.

När hon låg på neo tyckte personalen att hon hade en flack viktkurva, vilket inte jag tyckte då hon gick upp ca 30 g varje dygn.

Hur mycket hon gick upp i veckan/månaden kommer jag inte ihåg och inte har jag uppgifterna med mig på semstern heller. Men jag har för mig att hon ökade från 100 g/vecka.

Jag har även en 8 åring, även hon prematur och tillväxt hämmad. Om jag inte minns fel var hon 65-68 cm lång vid 1 år (okorrigerat) och vägde ca 7 kg.

• Jezan

150-180 gram i veckan fick jag som riktlinje för vår tjej, och hon har hållt sig stadigt där om kring.
    Hon är snart 5 månader korr och väger nog ca 6,3 kg är 62 cm lång. Tycker hon går upp långsamt i vikt men hon följer sin kurva enligt bvc.

• Written Fiction

V född i vecka 27+3(798 g) är idag 7 mån okorr och väger 4680 och är 56 lång. Han går upp ca 120 g/v. (plus minus) den viktuppgången har han hållt sedan vi slutade sonda på neo och gick över till helamning. Nu har vi även gått över till smakportioner så vi får väl se hur viktökningen ser ut sedan. Har aldrig gett tillägg eller extra näring. enbart bröstmjölk.

Kan väl tillägga att han aldrig haft en rejält viktökning då han lagt enorma mängder energi på att andas (väldigt sjuka lungor) så skillnaden på sondning och amning var inte direkt stor.

• FavvoJonna

Min kille föddes i v 29 o vägde då 1260 gram. Är snart sex månader o väger ca 7 kg o är runt 64 cm lång. Medan vi låg på neo gick han upp allt mellan 5 och 30 gram per dygn men så fort vi kom hem drog han iväg o gick/går upp ca 350- 400 gram i veckan.

• frollen

tycker att det låter som om era barn ändå går upp rätt bra? min 15,5 månaders (född i vecka 36+0) väger bara 8kg och är 74cm lång..

• mina12

Tack för svaren!

Skönt att höra att vår tjej inte är helt ute och cyklar iallafall

• Dzeljilji

Födde min flicka i v 34+4 då vägde hon 2705g o var 50 cm.
    När vi lämnade neo vägde hon 2570g.
    Efter en vecka gick hon upp 300g
    Veckan efter 470g
    Tredje veckan 450g och nu har jag inte vägt henne, ska göra det på fredag, då det gått 1½ vecka sen förra vägningen så hon har säkert gått upp runt 500g. Så sist jag vägde henne så var hon uppe i 3790g :)

Kanske ska tillägga att jag ammar? Kanske inte har nån betydelse, men jag ammar henne i varje fall.. :)

• iorlina

Sonen (2430) gram gick ner 13 % på neo och när det vänt fick vi åka hem. Han är född i v 34+2 och idag, fem månader gammal väger han 5,1 kg och är 57 lång....
    Så jag tycker inte trådstartarens barn låter som det har så dålig tillväxt..... Det TAR ju längre tid med prematurer...

Svar på tråden Hur mycket ökar era prematurer i vikt?