• Eka80

Jag hoppas detta är en övergående fas?!?

Sonen är tio månader nu. Sen ungefär två veckor... jag minns inte exakt, kvällarna bara flyter ihop, har det tagit honom en timme att somna in på kvällen. Jag lägger honom vanligen mellan 20-21. Han ställer sig upp ideligen, hur trött som helst, men stå eller sitta ska han. Efter en timmes kämpande, somnar han tillslut in. Han blir helt ifrån sig om man lämnar rummet i en sekund. Jag vill ju inte att han ska skrika sig till sömns men vissa kvällar blir det bara för mkt och jag måste gå ut ur rummet för att ta några djupa andetag.

Varför har det blivit så här? Han har de senaste månaderna somnat relativt fort. 20 minuter en halvtimme max och vissa kvällar på en gång men nu, mellan 9 och 10 mån har det gått utför. Det känns som när han var nyfödd och vi fick gå runt med honom i köket med vattenkranen på för att få honom att sova.

Är det en utvecklingsfas, eller vad tror ni? Jag orkar snart inte med de här kvällarna längre.

• Svar på tråden Jag hoppas detta är en övergående fas?!?
  • Martina1

En fas tror jag. Min lille pojke hade också svårt att sova vid tio månader.

• Carrie

Vår son blir 9 månader imorgon & den sista veckan har varit ett h-e när det gäller nattning & sömn öht. Bvc säger att det har att göra med att det är en kraftig utvecklingsfas nu när det gäller det motoriska & att detta kommer att gå över men både jag & sambon är helt färdiga & försöker bara stå ut just nu men det är så jobbigt!

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Eka80

Jag tycker det är så skönt att höra att även andra föräldrar drivs till vansinne ;) he he, taskigt ja, men ändå mkt skönt. Tack för svaren. Vi får hoppas att alla små sömnmonster slutar jobba sig snart.

• Impreza

Mina e 1 år och flickan har blivit omöjlig när det gäller sova på kvällen. Nu ska hon nattas i våran säng annars skriker hon och det vill vi ju inte för då väckor hon sin tvillingbror. Och sen så kan hon vakna efter 1 tim eller 2 och ska ÄTA välling. Känns som man är tillbaka till ruta 1, spädbarnsåldern . Så jäkla jobbigt. men det känns ändå skönt att höra att man inte e ensam . När pojken vaknar ibland så räcker det med att man sitter på golvet brevid och smeker på kinden eller håret så att han känner närheten.

• Eka80
    Impreza skrev 2009-07-31 15:51:20 följande:
    Mina e 1 år och flickan har blivit omöjlig när det gäller sova på kvällen. Nu ska hon nattas i våran säng annars skriker hon och det vill vi ju inte för då väckor hon sin tvillingbror. Och sen så kan hon vakna efter 1 tim eller 2 och ska ÄTA välling. Känns som man är tillbaka till ruta 1, spädbarnsåldern . Så jäkla jobbigt. men det känns ändå skönt att höra att man inte e ensam . När pojken vaknar ibland så räcker det med att man sitter på golvet brevid och smeker på kinden eller håret så att han känner närheten.
    Ja det är ju det som är så jobbigt, att nästa fas kommer så tätt inpå. Ibland känns det som att han inte kommit ur den ena när nästa fas börjar. Jag trir att den fas som dina är i nu är väldigt jobbig. Längtar inte tills min är där :(
  • lövet2

Vid 10 månader har de lärt sig att hålla sig vakna avsiktligt, och när de lärt sig något så använder de förstås sin nya förmåga. Jag skulle ändra vanor om jag var du, och i stället kanske sitta med honom i TV-soffan när han ska sova. En timme framför TV:n gör en inte lika frustrerad som en timme i sovrummet!

You know swords?
  • Eka80
    lövet2 skrev 2009-08-01 08:08:53 följande:
    Vid 10 månader har de lärt sig att hålla sig vakna avsiktligt, och när de lärt sig något så använder de förstås sin nya förmåga. Jag skulle ändra vanor om jag var du, och i stället kanske sitta med honom i TV-soffan när han ska sova. En timme framför TV:n gör en inte lika frustrerad som en timme i sovrummet!
    Ok, där ser man. Han håller sig vaken med mening alltså. Sicken liten fräckis ;) Tack för tipset, ska försöka ändra vanor lite. Kanske läsa för honom är en bra idé. Han är ingen som klarar av att sitta still i soffan direkt så han får nog hållas i sängen om han ska bli någorlunda lugn.
  • lövet2
    Eka80 skrev 2009-08-01 08:20:49 följande:
    Ok, där ser man. Han håller sig vaken med mening alltså. Sicken liten fräckis ;)
    Äsch, det där är någonting inbyggt i små barn; har de lärt sig något nytt, så tränar de på det. Vare sig det rör sig om att kasta saker, använda pincettgreppet, krypa, vrida på saker, få fram ett särskilt högt skrik eller att hålla sig vaken ...
    You know swords?
  • Tokfrans

min son började med göra så vid den åldern, men vi förflyttade oss ut till tv-soffan istället och tar på en liten lullaby (utan tv) där somnar han än idag, direkt efter vällingen rullar han runt och "intar" position och sen somnar.
    Han gillar ha alla runt sig när han ska sova, mörkt tyst rum för han är inte rogivande tydligen. 
    Sen vidare in till hans säng med lullabyn så sover han sen hela natten. Kan dock hända att han vaknar och sätter sig upp, men hör då lilla visan som spelas och då STUPAR ner i sängen och somnar om Tungan ute

Så testa tv soffan? Glad

• Dijon

Pu skönt att läsa om att det är vanligt. Här kan det ta 1,5 timma. Hon är 10,5 månad. Frustrerande.

• Sous

Jo, det var samma här. Började natta i famnen igen, gungandes på en pilatesboll framför teven. Som med en liten bebis med kolik ;) Det gick över.

Svar på tråden Jag hoppas detta är en övergående fas?!?