• Lumina

Bra litteratur för oss med förlossningsrädsla?

Jag väntar mitt första barn i slutet av november, och tankarna kring förlossningen har redan kommit lite smått.
    Jag funderar över om någon vet om bra böcker i ämnet som man kan läsa och förbereda sig lite mer?
    Det som skrämmer mest är nog om något skulle gå fel för barnets skull, syrebrist eller liknande, eller om det skulle bli akut snitt pga olika komplikationer (vill helst inte snittas).
    Så ni som vet, skriv gärna era tips!

• Svar på tråden Bra litteratur för oss med förlossningsrädsla?
  • maybe2501

alla krönikor av Linda Skugge. Sök på nätet. Hon förespråkar att vi kvinnor själv har rätt att välja hur vi vill föda, dvs rätt till kejsarsnitt om vi så önskar. Vill man ha det ska man stå på sig. Sjukhusen försöker spara in på det.

• MammanZ

Jag har bla läst böcker av Gudrun Abascal, tycker att de var bra. Har själv varit riktigt rädd inför förlossningen, men känner nu att jag kommer att klara den.
    Jag ville ha så mycket info som möjligt och känna att jag vet det mesta om smärtlindring, förlossningsställningar etc.
    Har även kompleterat med en profylaxkurs, även om jag inte kommer att använda andningen som enda smärtstillning så kan den hjälpa till att hålla mig lugn och ge mig något att koncentrera mig på. Hade en jättebra profylaxlärare som sa att man ska hålla sig öppen för alla former av smärtlindring, och ta det man behöver i samråd med Bm, DET kändes oxå lugnande för mig :)

• Dammråttan

Jag sitter här med "Föda utan rädsla" av Susanna Heli framför mig. Den verkar rätt bra. Jag gick på Indigo-samtal förra gången och tyckte det var ganska bra...

Svar på tråden Bra litteratur för oss med förlossningsrädsla?