• Miss Obsessive

Utekatter som blivit innekatter-Råd!

Min 10-åriga hankatt har alltid fått vara ute, vilket varit otroloigt smidigt då jag hela tiden jag haft honom har bott i markplanslägenheter. sen fyra år så bor vi i stan (bodde tidigare i en småstad) och lägenheten vi har nu är också den på markplan. Men nu måste vi flytta, eftersom vår nya fastighetsägare håller på att tömma huset vi bor i, som ska totalrenoveras och hyras ut som seniorboende. Så nu flyttar vi i slutet av augusti och den nya lägenheten ligger på första våningen i ett höghus (vi kommer bo ca två meter upp från marken, med balkong) och vi kommer inte längre kunna släppa ut katten när helst han vill ut. Därför har vi tänkt försöka vänja honom med sele och koppel plus låda, vilket jag bävar för, eftersom han är så otroligt "självständig", van att kunna komma och gå som han vill, när han vill. dessutom är han inte jättebekväm med att gå på lådan, även om han är rumsren, vill hellre gå ut. Ni som varit med om samma sak, berätta gärna hur ni gjorde och dela med er om ni har några bra tips!

• Svar på tråden Utekatter som blivit innekatter-Råd!
  • CTMT

Ni måste se till att han får rätt stimulans inomhus helt enkelt. I form av höga klätterställningar (katterna vill kunna komma uppåt), massa leksaker, att ni leker med honom mycket varje dag (köp en laserpekare, den kör alltid slut på katter :). Köp även hem Feliway som är lugnande för stressade katter (om katten nu blir lite stressad av att bara vara inomhus). Se till att kattlådan är ren och fräsh varje dag och spruta lite kattmynta i den så den är inbjudande och "mysig" att gå till.

Ni kanske kan näta in balkongen? Det har vi gjort och det funkar kanon! Vissa f.d. utekatter kan gott och väl nöja sig med frisk luft på balkongen och att ni går ut med honom i koppel ofta {#lang_emotions_laughing} så det ska nog gå bra!

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Mamma till gullungen

Min syster tog hand om en utekatt som hon hittade där hon bor,ägarna hade bara släppt ut han och sen inte brytt sig om han längre.Hon bor på andra våningen i ett hyreshus,hon går ut med han i sele,koppel och han får även vara med ute på balkongen när hon är med.Det gick jättebra för han att vara innekatt när han hade vart utekatt innan,men det är klart han är inte lika gammal som din katt utan han är en ungkatt.Köp en stor klösställning som han kan ligga i,en massa olika leksaker men köp inte laserpekare för den är inte bra för katter.

• isblomma83
    Mamma till gullungen skrev 2009-07-29 10:40:13 följande:
    köp inte laserpekare för den är inte bra för katter.
    Vad är det med laserpekare som inte är bra för katter?
  • Mamma till gullungen

Katterna blir helt galna och stressade av att jaga en laserstråle.Därför ska man inte köpa det för att leka med katten,det finns en massa andra roliga leksaker som inte katten blir stressad av.  

• Veronika

Jag skulle ha tänkt noggrant innan jag försökte ha en så gammal utekatt inne. Du vet vad dom säger, man kan inte lära gamla hundar sitta.
    Försök du men lider katten för mycket är det humanare att omplacera honom hos någon där han kommer att ha möjlighet att vara ute fritt.

• Wicked witch

Är det ett dåligt område att släppa ut katter i? När vi bodde så för flera år sedan, med en balkong som var ungefär 2 m upp, byggde vi en klätterbräda upp till den så att han kunde gå in och ut via den. Fungerade jättebra.

Med en helt annan katt flyttade jag till lägenhet förra sommaren, från att ha bott i hus. Han var 3½ då. Flera våningar upp, i ett område där det förekommer kattplågeri, så var det inte aktuellt att släppa ut honom. Jag trodde aldrig att det skulle gå. Han är väldigt självständig och egen. Men det har gått jättebra. Han bara accepterade det. Gick väl till dörren ibland. Nu har jag två katter. Den andra hade aldrig varit ute före flytten så det var inga problem med ute/innebiten. Grejen är att de inte gillade varandra särskilt mycket. Eller jo, den lilla tjejen gillade honom, men han gillade inte henne.

Efter bara några veckor var de bästisar och ligger numera hoprullade på samma sovplatser.

• CTMT
    Mamma till gullungen skrev 2009-07-29 12:52:21 följande:
    Katterna blir helt galna och stressade av att jaga en laserstråle.Därför ska man inte köpa det för att leka med katten,det finns en massa andra roliga leksaker som inte katten blir stressad av.  
    Men herregud... what??
    TS - det är inget fel med laserpekare till katter. Det handlar om en röd prick som de tycker är skitrolig att jaga och smyga på!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Veronika
    CTMT skrev 2009-07-30 22:10:35 följande:
    Men herregud... what?? TS - det är inget fel med laserpekare till katter. Det handlar om en röd prick som de tycker är skitrolig att jaga och smyga på!
    Fast mina katter leker sällan med laserpekaren, har läst att det är dåligt för kattens självförtroende att jaga ett föremål som dom aldrig kan fånga
  • Soul

Mamma till gullungen skrev 2009-07-29 12:52:21 följande:

Tror jag är väldigt individuellt. Våra katter älskar laserpekaren och blir inte "galna" alls.

TS - det är inte alltid en bra idé att ta en inbiten utekatt och göra till innekatt. Har själv försökt och trots mängder med leksaker, innätad balkong och aktivering blev katten deprimerad. I det läget är det mest humana att hitta ett nytt hem till katten där den kan få gå ut. Har katten under så många år fått möjlighet att leva ut sina naturliga instinkter är det svårt för den att inte få göra det längre.

Om jag var er skulle jag försöka ge det en chans, men vara uppmärksam på hur katten mår. Den kommer att behöva mycket aktivering dagligen. Kanske en kattkompis kan vara en bra idé?
  • Miss Obsessive

Tack för alla tips och råd =)

Vi köpte laserpekare i vintras till honom eftersom han var understimulerad och han tycker den är jättekul, dock så tröttnar han efter några minuter. Dåligt för självförtroendet tror jag inte en sekund på att det är! Däremot så är det inte bra att lysa med lasern direkt i kattens ögon, men det hoppas jag väl inte att någon gör?? Hade vi haft närmre till marken så hade vi absolut gjort en kattbräda åt honom, nu är det inte möjligt, då balkongen är för högt upp. Omplacera honom kommer vi inte att göra! Hade det gått att behålla honom inom familjen, så visst kunde vi flyttat på honom eller möjligtvis till någon jag kände väldigt bra, men det känns inte bra att lämna bort misse till någon jag inte känner, eller en ytlig bekant jag aldrig träffar. Dessutom så tror jag att det skulle innebära en större påfrestning för katten att helt byta hem och ägare än att behöva anpassa sig till ett liv inne, hos mig som han vuxit upp hos och är så tydd till. Har haft en "syster" till honom tidigare och en till katt är inte heller någon aktuell lösning. Vi kommer så klart göra allt för att övergången från ute till inne ska bli så enkel som möjligt, med mycket aktiveringsleksaker o d och sen är det bara att hålla tummarna för att det kommer gå bra. Vi har verkligen letat efter en lgh som både passar våra och kattens behov, men det är inte lätt att hitta här i stan och nu måste vi flytta och har fått en bra lgh. Vi kan inte planera våra liv enbart efter kattens behov och även om det är trist att han inte ska kunna vara ute som han är van vid, så är det så här det måste bli ett tag nu..

• MizzPiggy

någon som vet hur man märker om katten är stressad? , förlåt TS om jag lånar din tråd lite!, men vi har nyligen fått hem en kattunge, o hon är jätteglad o busig o kelig o spinner som attan när man myser me henne, dock har jag noterat att hon andas välldigt häftigt, man ser på hennes mage att hon tar många o snabba andetag o vi blir lite oroliga, har läst att en katt normalt sett tar mellan 25-30 andetag i minuten,men de kanske gäller vuxna katter?hon e ju bara 13 veckor, kan de va därför hon andas fortare?för att hon fortfarande är bebis?

• Soul
    MizzPiggy skrev 2009-07-31 10:39:25 följande:
    någon som vet hur man märker om katten är stressad? , förlåt TS om jag lånar din tråd lite!, men vi har nyligen fått hem en kattunge, o hon är jätteglad o busig o kelig o spinner som attan när man myser me henne, dock har jag noterat att hon andas välldigt häftigt, man ser på hennes mage att hon tar många o snabba andetag o vi blir lite oroliga, har läst att en katt normalt sett tar mellan 25-30 andetag i minuten,men de kanske gäller vuxna katter?hon e ju bara 13 veckor, kan de va därför hon andas fortare?för att hon fortfarande är bebis?
    Tror inte du behöver oroa dig över andningen, jag tycker jag känner igen din beskrivning på en av våra katter när hon var liten och hon är helt frisk. Det finns säkert flera symptom på stress, men min brors katt som varit väldigt stressad pg av flytt och ett nytt barn i familjen har tvättat sig frenetiskt, tappat päls och attackerat sin kattkompis. Om du är orolig kan du alltid rådfråga en veterinär. Kanske ni ändå ska dit för vaccinering, id-märkning eller kastrering och kan be dem titta på det?
  • Buster78

hmm du har inte möjlighet att sätta en lem från balkongen ner till backen? det är ju en lösning om ni vill att han ska kunna gå ut!

Ja vet några i ett lägenhetsområde här, som har det, den är säkert 6-7 meter lång för att inte luta för skarpt, men det funkar!

• MizzPiggy
    Soul skrev 2009-07-31 11:23:14 följande:
    Tror inte du behöver oroa dig över andningen, jag tycker jag känner igen din beskrivning på en av våra katter när hon var liten och hon är helt frisk. Det finns säkert flera symptom på stress, men min brors katt som varit väldigt stressad pg av flytt och ett nytt barn i familjen har tvättat sig frenetiskt, tappat päls och attackerat sin kattkompis. Om du är orolig kan du alltid rådfråga en veterinär. Kanske ni ändå ska dit för vaccinering, id-märkning eller kastrering och kan be dem titta på det?
    hon tvättar sig välldigt mycket tycker vi, hon biter gärna på kläder o filtar inte så d blir hål o så men ändå, kanske de oxå är stress tecken? i övrigt är hon hur lugn o välmående som hellst, kan mysa o spinna i timmar i min eller min sambos famn, o busar o leker jättemycket med oss, hon äter bajsar o kissar som hon ska så...
    men inga andra udda utfall som du beskrev inget sådant här inte, behöver jag oroa mig? kommer inte kastrera/ID märka förren hon är gammal nog kommer göra båa i ett svep. ..
  • Soul
    MizzPiggy skrev 2009-07-31 19:11:45 följande:
    hon tvättar sig välldigt mycket tycker vi, hon biter gärna på kläder o filtar inte så d blir hål o så men ändå, kanske de oxå är stress tecken? i övrigt är hon hur lugn o välmående som hellst, kan mysa o spinna i timmar i min eller min sambos famn, o busar o leker jättemycket med oss, hon äter bajsar o kissar som hon ska så... men inga andra udda utfall som du beskrev inget sådant här inte, behöver jag oroa mig? kommer inte kastrera/ID märka förren hon är gammal nog kommer göra båa i ett svep. ..
    Jag kan ju inte säga säkert, men om hon verkar vara välmående, äter som hon ska etc. skulle jag inte oroa mig utifrån vad du skriver. Hon är bara 13 veckor, ni har precis tagit henne från den enda trygghet hon har haft dvs hennes mamma och syskon. Hon är en bebis. Att hon biter i saker kan också vara något ni får vänja er med. Hon är som sagt en kattunge och de är busiga av naturen
  • Kya
    MizzPiggy skrev 2009-07-31 19:11:45 följande:
    hon tvättar sig välldigt mycket tycker vi, hon biter gärna på kläder o filtar inte så d blir hål o så men ändå, kanske de oxå är stress tecken? i övrigt är hon hur lugn o välmående som hellst, kan mysa o spinna i timmar i min eller min sambos famn, o busar o leker jättemycket med oss, hon äter bajsar o kissar som hon ska så... men inga andra udda utfall som du beskrev inget sådant här inte, behöver jag oroa mig? kommer inte kastrera/ID märka förren hon är gammal nog kommer göra båa i ett svep. ..
    det låter ju helt normalt. mindre katter har mindre lungor alltså andas de snabbare. det gäller med alla djur, människor också. hjärtat slår fortare ju mindre djuret är också.

och katten låter ju välmående. tvättar sig mkt och biter på saker gör ju kattungar. eftersom hon är lugn och välmående annars så är det ju ingenting att oroa sig för.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • MizzPiggy
    Soul skrev 2009-08-01 09:10:33 följande:
    Jag kan ju inte säga säkert, men om hon verkar vara välmående, äter som hon ska etc. skulle jag inte oroa mig utifrån vad du skriver. Hon är bara 13 veckor, ni har precis tagit henne från den enda trygghet hon har haft dvs hennes mamma och syskon. Hon är en bebis. Att hon biter i saker kan också vara något ni får vänja er med. Hon är som sagt en kattunge och de är busiga av naturen
    Tack nu känner jag mig lite lugnare :D d eär första gången jag har en alldeles egen kissemisse :)
    Kya skrev 2009-08-01 09:14:43 följande:
    det låter ju helt normalt. mindre katter har mindre lungor alltså andas de snabbare. det gäller med alla djur, människor också. hjärtat slår fortare ju mindre djuret är också. och katten låter ju välmående. tvättar sig mkt och biter på saker gör ju kattungar. eftersom hon är lugn och välmående annars så är det ju ingenting att oroa sig för.

Tack ! De du skrivigt visste inte jag :) skönt då kan jag lugna mig :)
Svar på tråden Utekatter som blivit innekatter-Råd!