• smooki

Min bror i italien

nu vet jag inte om jag skrev i rätt forums del men jag provar iallafall.

Min mor har en son som bor i italien med sin familj, och jag undrar vad krävs för att dom ska kunna få flytta till sverige och så småningom få svensk medborgarskap.

Jag hoppas ngn som är insatt i detta kan ge oss lite tips

• Svar på tråden Min bror i italien
  • mäuschen06

Är din mamma svensk medborgare? I så fall är din bror också redan svensk medborgare eftersom barn till svenskor som föds utomlands automatiskt blir svenska medborgare.

• smooki
    mäuschen06 skrev 2009-07-28 06:31:12 följande:
    Är din mamma svensk medborgare? I så fall är din bror också redan svensk medborgare eftersom barn till svenskor som föds utomlands automatiskt blir svenska medborgare.
    hon är svensk medborgare sen över 30 år tillbaka..men hon var inte det när han föddes
  • Hedi

Vad har de för medborgarskap?

• smooki
    Hedi skrev 2009-07-28 09:28:35 följande:
    Vad har de för medborgarskap?
    oj..förlåt för jag inte skrev det..min mamma är svensk medborgare sen 70 talet.. o hennes son är italiensk medborgare
  • Hedi

Med da har han ju Europé da borde det ju inte var nagot problem för honom att flytta till Sverige. Jag bor själv i Tyskland sedan 5 ar.

• vivexa

Inom Europa flyttar man som man vill i stort sett. Har han dessutom familj i Sverige finns absolut inget hinder. Han måste kontakta Migrationsverket men det handlar om rena formaliteter.

• smooki
    vivexa skrev 2009-07-28 22:42:37 följande:
    Inom Europa flyttar man som man vill i stort sett. Har han dessutom familj i Sverige finns absolut inget hinder. Han måste kontakta Migrationsverket men det handlar om rena formaliteter.
    hur funkar d med barnbidrag och skolor till barnen o så.. det är fritt frammåt elr?
  • vivexa
    smooki skrev 2009-07-28 22:53:22 följande:
    hur funkar d med barnbidrag och skolor till barnen o så.. det är fritt frammåt elr?
    Om de folkbokför sig i Sverige har de samma rättigheter som alla andra.
  • vivexa

PS men om din bror inte kan svenska och inte har ngn speciell utbildning som efterfrågas i Sverige så är jag rädd att det blir tufft att hitta jobb! Men degt beror ju på vad han lämnar i Italien, men har han jobb och en ordnad tillvaro kan det vara dumt att lämna det...

Svar på tråden Min bror i italien