• Maggis

Tips på hur man får vit tvätt riktigt vit efterlyses!

Ja, rubriken talar för sig själv. Tycker det är svårt att få ur fläckar på ett bra sätt men också att vitt har en tendens att bli sjabbigt efter ett tag. Så. Ni som har tvättreklamsvit tvätt; hur gör ni?

//Maggis
  • Svar på tråden Tips på hur man får vit tvätt riktigt vit efterlyses!
  • Örnie

Vill ju inte påstå att all min tvätt är vit, men dels kan man klorbleka, dels kan man soltorka.

• Maggis
    Örnie skrev 2009-07-27 19:37:26 följande:
    Vill ju inte påstå att all min tvätt är vit, men dels kan man klorbleka, dels kan man soltorka.
    Men hur klorbleker man vita t-shirtar med tryck som fått fläckar?
    Tack för tipset, förresten.
    //Maggis
  • Maggis

Galltvål? Är det något att satsa på för fläckborttagning?

//Maggis
  • Butterfly1978

Jag hörde en "tvättexpert" på radion en gång och han sade att vit tvätt ska tvättas med tvättmedel för färgade kläder för oftast är de vita plaggen färgade vita.
    Tvättar man med blekmedel så mattas den vita färgen bort och plaggen blir sjabbiga som du säger TS.

• Superhero

tycker tvätten håller sig bra vit om man inte kör den med nåt annat än helvitt. inte ens ljusa plagg bara vita. med ett bra tvättmedel för vittvätt.

sen om det är reklamfilmsvitt vet jag inte men hyfsat iaf.

• Maggis
    Butterfly1978 skrev 2009-07-27 19:41:39 följande:
    Jag hörde en "tvättexpert" på radion en gång och han sade att vit tvätt ska tvättas med tvättmedel för färgade kläder för oftast är de vita plaggen färgade vita. Tvättar man med blekmedel så mattas den vita färgen bort och plaggen blir sjabbiga som du säger TS.
    Intressant. Det ska jag prova.
    //Maggis
  • MeandHim

Yes diskmedel är det absolut BÄSTA mot fläckar, det tar bort i stort sett allt, superbra!

• Maggis
    MeandHim skrev 2009-07-27 20:15:09 följande:
    Yes diskmedel är det absolut BÄSTA mot fläckar, det tar bort i stort sett allt, superbra!
    Toppen! Det ska testas omedelbums. Det har jag ju hemma. Tack!
    //Maggis
  • straw2008

Vi köpte den där nya färgen från nitor (tror jag det heter) det märket som normalt säljer färg att FÄRGA med, nu har de kommit med vit färg o vi var helt chokade när vi öppnade trumman för ALLT vare sig material eller kvalite var helt kritvitt!!

• jenny b

jag brukar köra min vittvätt med flytande vittvättmedel + lite vanish... sen ska man ju inte förskasta husmorstipset att låta missfärgad tvätt hänga ut i ur & skur ett tag för att återfå sin färg...

• Maggis
    straw2008 skrev 2009-07-27 20:17:15 följande:
    Vi köpte den där nya färgen från nitor (tror jag det heter) det märket som normalt säljer färg att FÄRGA med, nu har de kommit med vit färg o vi var helt chokade när vi öppnade trumman för ALLT vare sig material eller kvalite var helt kritvitt!!
    Ja, det måste ju funka om det handlar om helvita saker utan tryck. Förstår att ni var smått paffa.
    //Maggis
  • straw2008
    Maggis skrev 2009-07-27 20:19:12 följande:
    Ja, det måste ju funka om det handlar om helvita saker utan tryck. Förstår att ni var smått paffa.
    Men lacostemärken o tvättrådslappar hade kvar sina ursprungliga färger.
  • Maggis
    straw2008 skrev 2009-07-27 20:21:20 följande:
    Men lacostemärken o tvättrådslappar hade kvar sina ursprungliga färger.
    Ok. Tryck också?
    //Maggis
  • Carr0n

Jag chansade en gång med min sambos tröja som det var fläckar på.
    Gnodde in lite blekmedel just där fläckarna var bara och tvättade tröjan. Tröjan är nu vit utan fläckar och trycket dom var orange/mörkblått ser exakt likadant ut som innan.
    Har gjort så med många utav barnens kläder med.. att bara gno in själva fläcken med klorin och för mig har det funkat

• Maggis
    Carr0n skrev 2009-07-27 20:25:47 följande:
    Jag chansade en gång med min sambos tröja som det var fläckar på.Gnodde in lite blekmedel just där fläckarna var bara och tvättade tröjan. Tröjan är nu vit utan fläckar och trycket dom var orange/mörkblått ser exakt likadant ut som innan.Har gjort så med många utav barnens kläder med.. att bara gno in själva fläcken med klorin och för mig har det funkat
    Ok. Så enkelt är det, alltså. Bra att veta; jag har aldrig vågat riktigt. Tur att du gjorde det.
    //Maggis
  • Carr0n
    Maggis skrev 2009-07-27 20:26:55 följande:
    Ok. Så enkelt är det, alltså. Bra att veta; jag har aldrig vågat riktigt. Tur att du gjorde det.
    Fast jag tvättar den tröjan med vittvätt, ifall att blekmedlet skulle komma i kontakt med någonting annat.
  • straw2008
    Maggis skrev 2009-07-27 20:23:05 följande:
    Ok. Tryck också?
    VI har inget med tryck men bara själva bomullen blev färgad, tryck o sånt är ju oftast av plast o det blir alltså inte färgat.
  • Maggis
    straw2008 skrev 2009-07-27 20:30:17 följande:
    VI har inget med tryck men bara själva bomullen blev färgad, tryck o sånt är ju oftast av plast o det blir alltså inte färgat.
    Så logiskt.
    //Maggis
  • carola1977

Handdukar och underkläder och sådant vitt tycker jag återfår sin vithet om man tvättar med förtvätt och på 60 grader. Använder vittvättmedel då.
    Vanish har ju nu även Vanish white som ska bevara vita kläder vita, men jag vet inte om det fungerar.

• lianne

Yes är det bästa fläckbortagnings medlet ,Dessutom billigt
     diskar man med det så har man det ju alltid hemma , lägg på Yes på fläcken ,gnugga lite lätt å så in i tvättmaskinen ,super bra  även på feta fläckar.

Svar på tråden Tips på hur man får vit tvätt riktigt vit efterlyses!