• mssixty

Är jag en mördare?

Jag har suttit och läst lite på sidan och lagt märke till att det är en hel del trådar om aborter, där detta t.o.m. jämställs med mord (!!!). Jag arbetar nämligen som sjuksköterska och vid kliniken jag arbetar bedrivs abortverksamhet. Jag ger kvinnor både den första tabletten som avbryter graviditeten och de tabletter som driver ut livmoderinnehållet.
    Detta har fått mig att reagera och jag var till slut tvungen att registrera mig för att fråga:

Ni som är emot aborter (eller snarare ni som jämställer abort med mord), anser ni att jag är en mördare? Eller att jag är medskyldig till mord?

Vad anser ni egentligen om personal som arbetar med abortverksamhet?

• Svar på tråden Är jag en mördare?
  • vernis

jag tycker de som går ditt har fri vilja att göra abort och att ni bara hjälper dem att göra en abort de som väljer att svälja tabl som ni eller göra det som behövs. men ibland är det bästa istället att ska komma ett barn som inte är välkommen i livet som kanske blir skadad på något sätt..

jag tycker ni dödar något eller någon ni hjälper tjejer som har kommit sits som inte passar just nu eller efter något hemsk i deras liv...

alla ska ha rätt att välja över sin kropp och man måste få hjälp med abort så ni hjälper bara dem...

• pepprar

Jag blev lite chockerad av din fråga då man ju aldrig tänker på hur ni känner det som är med och hjälper kvinnor att abortera foster.
    Jag hör till den kategorin som tycker att människor skall ha rätt att bestämma över sina egna liv och kroppar och sen ta ansvar själva för sina beslut. Och om man då beslutar sig för en abort eller kanske för att avsluta sitt eget liv om man t.ex. är väldigt gammal och sjuk så är det på eget ansvar. Om man då hjälper denna person. Då tycker jag att man gör en god gärning. Man respekterar därmed en annan människas beslut.
    Det är ju inte ditt beslut, det är ju den som bestämt sig för aborten som är ansvarig och den enda som har rätt att ta beslutet om sin egen kropp.
    Det är ju en ganska knepig fråga det här egentligen och svaret blir väl olika beroende på hur man ser på liv och död och eget ansvar.

Nu hör jag ju inte till den kategori som du sökte svar ifrån, men jag kunde inte låta bli.
    Blir intressant att se vad du får för reaktioner.

• mssixty

Skönt att läsa de två kommentarer som kommit hitills. Jag blir lite förskräckt faktiskt när jag läser i en del av trådarna här. Man hör ju om läkare (och annan vårdpersonal) som blir mordhotade och t.o.m. skadade (i ngt fall t.o.m. mördade) av abortmotståndare i andra länder för att de hjälpt till att utföra aborter. När jag pluggade så hade jag en klasskamrat som kallade dem som arbetar med aborter för mördare. Då trodde jag att hennes åsikt var extremt sällsynt i Sverige men när jag läser här blir jag ju inte lika säker på det :/

• mssixty

Ingen mer som vill dela med sig av sina åsikter?

• LyckligtSlut

Är faktiskt mot fri abort (och nej vill inte börja diskutera det igen) men tycker inte att ni som jobbar med det är mördare. För det första är mord ett juridiskt begrepp och abort blir inte mord även OM jag skulle tycka att det borde vara det.

Tycker annars också att det är inte NI som väljer att kvinnorna ska göra abort. Det är föräldrarna/kvinnan som väljer det.

Tycker varken att kvinnorna som gör aborter eller de som utför ska jämställas med mördare. Tycker mest att det är synd att det är så oerhört många som ser det som det enda alternativet.

Tycker inte att ni är onda. Tror att ni faktiskt valt yrket för att ni vill hjälpa. SJÄLV skulle jag ha svårt att jobba med det.

• rasajj

Jag ar abortmotstandare. Och precis som jag sjalv aldrig skulle valja abort for mina egna barn sa skulle jag heller aldrig jobba pa ett stalle dar avlivandet av manniskor ar praxis.

Hur det an ar, sa ar abort ett liv som avslutas. Det ar faktum.

Och aven om det ar mamman som av fri vilja (i 'basta' fall, men antagligen inte oftast) later avliva sin avkomma, sa ar anda personalen pa en mottagning ocksa medverkande.

Sarskillt illa anser jag det ar da personalen faktiskt ar de som utfor avlivandet. Tex kirurgisk abort. Som kanske ar mer skonsam for kvinnan som genomgar aborten da hon sover och ar utom medvetandet nar 'livmoderinnehallet' (man vagar inte ens benamna det for vad det verkligen ar.) sugs ut.  

Personal som arbetar pa apotek dar tex dagen efter piller samt abortpiller saljs, ar ocksa medverkande i abortprocessen och ar saledes ocksa platser dar jag inte skulle kunna tanka mig att arbeta. Da jag inte vill vara medverkande i nagon mansklig abort pa nagot satt.

Jag arbetar genom att lagligt andra pa det jag anser maste andras. Jag anser att adoption ar ett mycket mer humant alternativ som tyvarr nastan helt saknas i den svenska debatten. 

Kvinnor (och man) verkar inse att barnet som ar oonskat vid v 8 kommer antagligen vara oerhort alskat vid v 40 da en ev. adoption skulle ske. Det ar da battre for mamman ( och framfor allt for pappan i manga fall) att gora sig av med embryot/fostret (barnet) permanent innan de inser att de alskar det..

Ar personalen som hjalper till att utfora aborter skyldiga till ord? Nej, inte enligt svensk lag.

Ar de medskyldiga till avlivandet av manniskor. Ja, absolut!

Men.. Om ditt samvete medger involverande i dessa handlingar sa ar val allt gott?

abortion.jpg

Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
  • vadskajaghetadå

nä' jag tycker det är som att påstå att personal på systembolaget bidrar till människors alkoholism, de är "medskyldiga"

• mssixty

saarg - mitt samvete är helt rent, jag hade haft betydligt värre samvete om jag var tvungen att neka en kvinna abort pga restriktivare lagstiftning.

• LyckligtSlut

saargr, men dagen efter-piller tar ju inte bort fostret. Det förhindrar befruktning dvs förhindrar aborter. Befruktningen har ju inte ägt rum! Finns förresten abortpiller på apoteket? Inte receptfritt väl?

• rasajj
    LyckligtSlut skrev 2009-07-28 01:47:04 följande:
    saargr, men dagen efter-piller tar ju inte bort fostret. Det förhindrar befruktning dvs förhindrar aborter. Befruktningen har ju inte ägt rum! Finns förresten abortpiller på apoteket? Inte receptfritt väl?
    Det forhindrar implantering av embryot. Darfor kan det inte tas for sent. Befruktning kan anda ske.  Precis som med spiral. Som jag inte heller skulle anvanda sjalv.

Jag ar inte saker pa var de saljs i Sverige om jag ska vara arlig. Har i USA saljs de pa drugstores, i receptbelagda avdelningen.
    Science and religion are not at odds. Science is just to young to understand.
Svar på tråden Är jag en mördare?