Oroa dig inte, så små barn har inget behov av att stimuleras mer än vad du gör när du lever ett normalt liv med småbarn.
Visa vad du gör i köket, låt henne hjälpa till med disken även om det tar hiskeligt mycket längre tid, låt henne hjälpa till med att plocka undan saker, sätt dig ner och ta en kopp kaffe och läs tidningen högt. Det är oerhört viktigt att hon får tid för sig själv och får utforska omgivningen på egen hand.
Först vid tre års ålder kommer ett behov av att träffa andra barn och vidga sina cirklar. Detta kommer hon såklart att göra innan också, följer du med henne i hennes utveckling varje dag så ser du också hur hon växer som individ.
Hur har mina dagar sett ut? Tja, vakna på morgonen, ta upp barnen, lite välling. Låter dem leka fritt sedan ett tag, lägger mig i soffan och läser tidningen. Ofta kommer någon av dem upp i min famn, ligger där ett tag och hoppas sen ner igen. Ser det som att de tankar lite närhet för att sedan utforska/leka igen. Efter frukost kanske det är dags att gå ut och träffa någon kompis, öf eller någon park eller liknande. Leka och utforska, dags för lunch. Kanske sovpromenad själv eller med någon annan. De sov bra i vagnen när de var i din dotters ålder, så jag kunde sätta mig ner och få mig en bit mat på något fik medan de sov utanför i vagnen (under uppsikt så klart...). Sen kanske någon parklek med gungor, gunghäst eller liknande. Hem och äta mellanmål, sen kanske sitta och rita något. Hjälpa till med maten, leka fritt, läsa någonting. Sjunga och dansa, busa. Äta, ta det lite lugnt efter maten, lego, pyssla. Bada (inte varje dag), skoja, sjunga (vi sjunger mycket för och tillsammans med barnen). Sitta och mysa, göra sig iordning för kvällen, eventuellt någon filmtitt, välling och sedan nattning. Går ofta på Nordiska museet och Skansen, de tycker om båda.
Varje dag är en ny dag, varje dag så händer något nytt. Att få vara med om barnens utveckling direkt är en ynnest. Jag känner mig priviligierad som pappa att få uppleva detta med barnen, jag vet att det är en kort period i mitt liv och jag har inga problem med att lägga jobb och karriär på hyllan ett tag eftersom jag anser detta vara det tveklöst största i mitt liv. I sinom tid så kommer de att expandera sina cirklar vilket jag kommer att hjälpa till med efter förmåga. Då är jag säker på att de har fått en bra grund att stå på och är trygga som individer.
Jobba heltid? Eventuellt när de börjar skolan (inte om jag inte måste...), tills dess kommer jag att jobba deltid och så småningom låta dem gå på förskola (någon gång efter att de fyllt tre) korta dagar, absolut inte längre än de skoldagar som de kommer att ha i ettan (halvdagar med andra ord).