• Chila

Tvätta nyinköpta bebiskläder?

Vad tycker ni? Ska man alltid tvätta de nya bebiskläderna? Antar att det är för att bebisens hud är mycket känsligare än vår? Inte tvättar jag mina nyinköpta paltor innan jag använder dem. De är ju liksom som snyggast när de är nya hihihi. Däremot har jag tvättat alla bebisens nya sängkläder, kuddar, filtar tvättlappar etc etc för det gör jag ju alltid när jag handlar sånt till mig själv. Men är det egentligen inte onödigt att tvätta rena, nya kläder?

Kanske korkad fråga men ändå nyfiken på hur ni andra har gjort/gör. Tack på förhand!

• Svar på tråden Tvätta nyinköpta bebiskläder?
  • Lumina

Jag har hört att babykläderna bör tvättas eftersom bl a färgning av tyget kan avge kemikaliska ämnen som inte är bra för barnet.
    Men jag vet inte om det stämmer? Jag tvättar iofs alltid mina egna kläder innan användning, så jag kommer göra det med blivande bebisens med

• MalinAnnaJosefine

Jag tvättar alla nya bebiskläder.
    Dels så har förmodligen en massa andra gått och tagit på kläderna i affären och sen kan det finnas annat i tyget.
    Men alla göra olika.

Vackra Oliver 2 juni 2009
  • Vickan I

Vi gjorde det med allt i början. En del av käderna kan ha en hel del kemikalier och annat på sig som inte är bra för bebisens hud. Men nu är killen snart 7 mån och ett och annat plagg har i ärlighetens namn slunkit på otvättat, men har gått bra.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Veronika

Jag tycker tvärtom vad du tycker ts
    Jag tvättar alla bebiskläder men inte kuddar och täcke för att dom inte ligger närmast huden utan det är örngott och påslakan som gör det

• Magini

Vi tvättade NÄSTAN allt.. Det som inte tvättats fick sonen utslag av, det som tvättats gick bra. Det var så dom första 2 månaderna sen spelade det ingen roll..

Min älskade Roff!!
  • carola1977

Det är rätt mycket kemikalier i kläder och i alla fall en del av dem försvinner vid tvätt så det är rätt självklart för mig att tvätta bebiskläder innan de ska användas.

• Pop84

Kläder som har tillverkats i asien besprutas ofta för att hållas fräscha under frakten, dessa medel är verkligen inte bra för barn, så jag skulle tvätta kläderna

• Skruttensmamma

Du bör tvätta bebisens nya kläder. Det finns ofta kemikalier kvar från tillverkningen i nya kläder. Tvättar alltid mina egna nya kläder. Har provat emellanåt att inte göra det (för att jag har varit sugen på att ha det nya direkt), men oftast känner jag efter en stund att de börjar klia och blir tvungen att byta.... Bebishud är ofta väldigt känslig. Reagerar vuxna människor så reagerar säkert bebisar.

• BabeGrl

Jag tvättade inte min sons kläder när han var liten och han fick inte ett utslag eller någonting. Det gick hur bra som helst, men har haft vänner som har tvättat en del kläder och en del inte.

Children Are Our World
  • sonen08

ja tvätta sonens kläder alltid. finns så mycket kemikalier sen tycker ja det är fräscht med nytvättat , man tvättar ju bort all skit eftersom det är många som tar i kläderna med. sätter aldrig på mig nyinköpta kläder utan tvättar dom först

Svar på tråden Tvätta nyinköpta bebiskläder?